استقبال سازمان بورس از ادغام داوطلبانه موسسات حسابرسی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان به ادغام داوطلبانه موسسات حسابرسی علاقه مند است؛ اما ادغام اجباری مدنظر نیست. به گزارش اخبار حسابداری ایران، شاپور محمدی امروز در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی افزود: اجرای IFRS کار ساده ای نیست؛ اما بر اساس بررسی ها از ۱۵۳ کشور تنها ۲۳ کشور آن را اجرایی نکرده است، ضمن اینکه از مهمترین ذینفعان آن اجرای بازارهای سرمایه دنیا است.

وی ادامه داد: با کمک سازمان حسابرسی و سازمان بورس اجرای IFRS به شرکت ها اعلام شده است و هم اکنون به صورت ابلاغیه سازمان بورس، ۶۷ شرکت بورسی ملزم به اجرای آن برای صورت های مالی سال ۹۵ هستند.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه در بنیاد IFRS نهادهای ناظر مختلفی وجود دارد، اظهارداشت: امیدواریم ایران نیز در بنیاد IFRS نظرات خود را ارایه کند. چند ویژگی ارزش منصفانه از ویژگی های آن است.

محمدی گفت: برای ما مهم است قیمتی که برای سهم در نظر گرفته می شود نرخ مطلوب و منصفانه داشته باشد؛ ضمن اینکه علاوه بر شفافیت و کارایی عملیاتی منصفانه بودن معاملات مهم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: منصفانه بودن نه تنها در خرید بلکه در قیمت گذاری باید در نظر گرفته شود. IFRS باعث می شود تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند از صورت های مالی به طور مناسبی استفاده کنند.

وی اظهارداشت: صورت های مالی مبتنی بر IFRS به شرکت ها برای بین المللی شدن نیز کمک می کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت های چند ملیتی با IFRS بهتر نمود می یابند و شرکت های بزرگ اگر خواستار ورود به صحنه های بین المللی باشند می توانند از این امر استفاده کنند؛ البته IFRS بخشی از کار است و امور بزرگتری وجود خواهد داشت مسایل اقتصادی چند وجهی و در هم تنیده هستند و مسایل آنها ساده نیست.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر مواردی برای شرکت های بیمه و بانک ها وجود دارد که IFRS برای آنها مشکلاتی را ایجاد می کند به طور حتم برای آنها انعطاف در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: اگر این شرکت ها مراجع را بتوانند قانع کنند که بندهایی را برای آنها در نظر گیرند می توان مواردی را برای آنها در نظر گرفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اجرای IFRS بی تردید است، گفت: البته ممکن است تردیدهایی برای بحث های مالیاتی ایجاد شود اما مبنا استانداردهای ملی است.

وی درباره صورت های مالی تلفیقی نیز گفت: این امر موانع را کاهش می دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه، حسابرس ها در بورس رتبه بندی و نظارت هایی بر آنها انجام می شود، اظهارداشت: در بازار سرمایه بیش از ده ها صورت مالی تهیه شده است و سالانه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ صورت مالی تهیه می شود و بنابراین باید از این گروه تشکر ویژه کرد.

محمدی گفت: البته اصلاحاتی در زمینه حسابرسی مد نظر است که توسط سازمان حسابرسی بررسی شده و پیشنهاداتی نیز به وزیر امور اقتصادی و دارایی داده شده است در همین حال سازمان بورس خود را موظف به اجرای ماده ۶ اصل ۴۴ می دانند و نزدیک به ۳۰۰ گزارش در دست سازمان به صورت کاغذی است و ۳۰ شرکت و موسسه دولتی توکن دریافت کرده اند و بزودی روی سایت سازمان آپلود می شود.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه، افشای اطلاعات نهادهای عمومی غیردولتی در دستور کار است، گفت: برخی از موارد مربوط به ثبت شرکت ها است؛ اما برخی از نهادهای عمومی اطلاعات به ما ارایه نکرده اند و ما هم هیچ ملاحظه ای برای آنها نداریم و به دنبال افشا هستیم.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا