سازمان بورس IFRS را یک پروژه ملی میداند

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار IFRS را یک پروژه ملی دانست و افزود: این پروژه نیاز به هماهنگی میان بخش های مختلف اقتصادی دارد. سازمان بورس، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان امور مالیاتی اجزایی هستند که این امر مهم را عملیاتی می کنند. به گزارش اخبار حسابداری ایران، حسن امیری در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی ، شفافیت و نقدشوندگی را دو عنصر بازار سرمایه خواند و افزود: مشارکت کنندگان بازار انتظار دارند نهادهای نظارتی حاکم بر این بازار زمینه شفافیت و نقدشوندگی را فراهم کنند تا با این اقدام آنان بتوانند تصمیمات خود را در این بازار اتخاذ کنند.

این مقام مسئول گفت: زیر بنای فعلی در گزارشگری مالی بر اساس استانداردهای ملی است اما پس از برجام و فراهم شدن گشایش های بین المللی امکان حضور فعالان خارجی در اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه فراهم شد بر همین اساس مجمع عمومی حسابرسی تصمیم مهمی گرفت که بانکها و بیمه ها ملزم شدند صورت های مالی خود را از ابتدای سال ۹۵ بر اساس استاندارد IFRS منتشر کنند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران افزود: سازمان بورس با اطلاعیه ای هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری را در کنار دو نهاد بانک و بیمه ملزم به ارائه صورت های مالی بر اساس این استانداردها کرد.

امیری حاصل همکاری نهادها را شفافیت اطلاعات خواند که منجر به استفاده سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این صورت های مالی خواهد شد. همچنین این امر شفافیت رویدادهای اقتصادی را در پی دارد.

وی با اشاره به پیامدهای IFRS گفت: شفافیت بیشتر، افزایش کیفیت گزارشگری مالی، امکان مقایسه صورت های مالی و همچنین سرمایه گذاری گسترده تر در بازار سرمایه از جمله این پیامدها خواهد بود.

امیری در بعد سیستم های مالی ابراز داشت: حاکمیت شرکتی و استقراض مکانیزم های ریز در شرکتها به ویژه در بانکها و بیمه ها نیاز به سرمایه گذاری و همچنین مدیریت ریسک دارد و این موضوع آثار خود را در صورت های مالی منعکس می کند.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر آموزش های لازم در این زمینه ارائه شده است، گفت: با آموزشهای لازم نیروهای متخصص در این زمینه ایجاد شده اند و امید می رود با استفاده از نیروهای نخبه سازمان حسابرسی و همچنین فعالان حوزه بورس، بانک و بیمه و نهادهای نظارتی شاهد به تحقق پیوستن این امر مهم باشیم.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا