دستورالعمل حذف اسناد یا اظهارنامه‌های کاغذی به گمرکات کشور ابلاغ شد

رئیس کل گمرک ایران در دستورالعملی به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به دریافت همه اظهارنامه‌ها و اسناد مربوطه به صورت الکترونیکی اقدام و از پذیرش هرگونه اسناد و یا اظهارنامه کاغذی خودداری کنند.

پیرو بخشنامه مکانیزه کردن ترخیص کالا و الکترونیکی کردن همه اسناد مورخ شانزدهم خرداد ماه ۹۵ و با توجه به اجرای زیرسامانه دوراظهاری و انجام تشریفات گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی، مقتضی است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به دریافت همه اظهارنامه‌ها و اسناد مربوطه به صورت الکترونیکی اقدام و از پذیرش هرگونه اسناد و یا اظهارنامه کاغذی خودداری کنند.

برپایه این گزارش، در بخشنامه پیوست این دستورالعمل آمده است: با توجه به قوانین و مصوبه های موجود و برای تحقق توصیه‌های سازمان جهانی گمرک و دستیابی به گمرک دیجیتال، راه‌اندازی و توسعه سامانه یکپارچه الکترونیکی گمرکی و استقرار کامل پنجره واحد تجارت فرامرزی، به‌عنوان زیر بنای تجارت خارجی، مهمترین اولویت این سازمان است و بر همین اساس، همه فرآیندهای مرتبط با انجام تشریفات ترخیص کالا مکانیزه و اسناد مرتبط به‌صورت الکترونیک قابل پذیرش خواهد بود.

سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه ۱۳۹۳ با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا