چرا بانک‌ها باید بار کارمزد تراکنش‌ها را به دوش بکشند؟

مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: کارمزد به معنی، مزد کار است و باید پرداخت کننده کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان صاحبان آن‌ها باشند و از سوی دیگر در حساب‌های اصناف رسوب آنچنانی پول وجود ندارد که بانک‌ها مرتفع شوند.
میانه سال گذشته بود که بحث دریافت کارمزد تراکنش‌های دستگاههای کارت خوان به دلیل آنکه صاحبان دستگاه یا همان صاحبان صنف باید کارمزدی پرداخت کنند سروصدای بسیاری ایجاد کرد که بعد از کشو وقوس‌های فراوان و عدم پشتیبانی بانک‌های عامل از تصمیم بانک مرکزی، این‌بار قرعه برای ارائه کارمزد به نام بانک‌ها افتاده است.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی بانک‌های عامل باید در ازای تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان ۵۰ تا ۲۵۰ تومان به عنوان کارمزد پرداخت کنند، در این ابلاغیه آمده است از آن رو که بانک‌ها از محل رسوب پول در حساب‌های متصل به دستگاه‌های کارتخوان مرتفع می‌شوند، باید کارمزدی پرداخت کنند.

این ابلاغیه در حالی منتشر شده است که مدیران عامل بانک‌ها بارها اعلام داشته‌اند که باید نظام بانکداری کشور کارمزد محور شود اما به نظر می‌رسد حال که قرار بر آن باشد که کارمزد از بانک‌ها دریافت شود، مدیران عامل بانک‌ها آنچنان راضی نباشند.

در این رابطه مدیرعامل بانک اقتصادنوین، با شاره به اینکه سر بانک‌ها بی کلاه می‌ماند، گفت:‌ کارمزد به معنی، مزد کار است و باید پرداخت کننده کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان صاحبان آن‌ها باشند و از سوی دیگر در حساب‌های اصناف رسوب آنچنانی پول وجود ندارد که بانک‌ها مرتفع شوند.

حسن معتمدی در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: در ابلاغیه اخیر بانک مرکزی که از روز آینده لازم اجرا است، آمده با توجه به آنکه بانک‌ها از محل رسوب در حساب‌های پذیرندگان مرتفع می‌شوند، بانک‌ها باید کارمزد پرداخت کنند.

وی ادامه داد: کارمزد به معنی مزد کار است و باید فردی که از خدمتی بهره‌مند می‌شود کارمزدی پرداخت کند که در این میان پذیرنده‌ها و تا حدودی مشتریان فروشگاهی از خدمات بهره‌مند می‌شوند، از این رو صاحبان اصناف باید کارمزد را پرداخت کنند.

او گفت: خدمات نوین به خصوص خدمات کارت‌خوان‌ها در سطح فروشگاهی عاملی شده تا میزان جمع پول در فروشگاه‌ها و دخل کاهش یابد، تردد صاحبان مشاغل به بانک‌ها کاهش یابد و حجم خرید از سوی مشتریان افزایش یابد.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین ادامه داد: از سوی دیگر این سرویس‌ها با مشارکت و هزینه کرد بانک‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد شده که راه‌اندازی و تهیه سخت افزار، نرم افزار و نیروی پشتیابی از سوی بانک‌ها هزینه‌های قابل توجهی به همراه دارد و با پرداخت کارمزد «سر بانک‌ها بی کلاه می‌ماند.»

وی با بیان اینکه دستور ابلاغ شده از سوی بانک‌ها اجرا خواهند شد، گفت: ارائه کارمزد از سوی بانک‌ها ارتباطی با نرخ تمام شده پول در بانک‌ها ندارد، اما این حرف درستی است که بانک‌ها برای ایجاد جاذبه و جذب مشتری خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند اما این حساب‌ آنچنان رسوبی به همراه ندارند و حساب بنگاه‌های اقتصادی رسوب پولی ندارد که در نهایت برای بانک‌ها انتفاعی داشته باشد. معتمدی خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر حساب‌های متصل به دستگاه‌های کارت‌خوان دارای خدمات پشتیبانی هستند و اگر پولی در حساب‌ها ماندگار باشد سود مناسبی به صاحبان حساب پرداخت می‌شود.

منبع»اقتصادنیوز
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا