همه چیز درباره‌ی حقوق و دستمزد سال ۹۶

با آغاز سال جدید موضوع افزایش حقوق و تاثیر مصوبات مربوطه بر حقوق و مزایای کارگران مهم‌ترین بحث محافل کاری کشور شده است. در این شماره سعی می‌کنیم این موضوع را از جهات مختلف مورد توجه قرار دهیم. به موجب مصوبه شورای عالی کار، حداقل حقوق در سال جاری ماهیانه به رقم ۹۳۰ هزار تومان افزایش یافت که نسبت به حداقل حقوق سال ۹۵ (به میزان ۸۱۲ هزار تومان) افزایش ۵/۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

سایر سطوح دستمزدی نیز به میزان ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت و مزد روزانه هم مبلغ ۶۷۶۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۵ افزایش می‌یابد. بنابراین باید توجه داشت که کارگرانی که در سال ۹۵ مشغول به کار بوده‌اند، علاوه بر اینکه باید ۱۲ درصد به حقوق ثابت و مبنای آنان اضافه شود، لازم است به ازای هرروز اشتغال مبلغ ۶۷۶۸ ریال دریافت کنند که برای یک ماه (۳۰ روز) مبلغ ۲۰۳ هزار و ۴۰ ریال را شامل خواهد شد.

با توجه به این ارقام هر فرد در سال جاری درمجموع نباید از ۱۰ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۳۱۰ ریال (شامل حقوق، بن، و حق مسکن) کمتر دریافت کند. مبنای کسر حق‌بیمه نیز همین مبلغ خواهد بود که کارفرما موظف است حق‌بیمه هرماه را تا آخرین روز ماه بعد به شعب سازمان پرداخت کند. در مورد کسانی که سابقه قبلی دارند، حق‌بیمه باید بر مبنای افزایش‌های اخیر محاسبه و پرداخت شود. در جدول‌های زیر حقوق و مزایای سال ۹۶ و حق‌بیمه آن محاسبه شده است.

پرسش و پاسخ:

سه ماه و نیم در شرکتی مشغول به کار بودم و درنهایت به دلیل دریافت نکردن حقوق از شرکت بیرون آمدم. قراردادی هم نداشتم. ضمن اینکه به دلیل مشکلات مالی، بیمه هم پرداخت نشده و فقط یک ماه در میان در سایت ثبت می‌شده است. حالا کارفرما می‌خواهد اعلام ورشکستگی کند و قصد خروج از کشور را دارند. با توجه به شرایط فوق چه کاری می‌توانم انجام دهم تا حق‌وحقوق و بیمه خود را دریافت کنم؟

طبق قانون کار، اشتغال می‌تواند در چارچوب قرارداد کتبی یا شفاهی باشد که هردو نیز دارای اعتبار است. برای سابقه بیمه خود به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و از کارفرما بابت اجرا نکردن ماده ۱۴۸ قانون کار و نپرداختن حق‌بیمه به سازمان تامین‌اجتماعی شکایت کنید. اگر هیچ مدرکی ندارید درخواست کنید از محل بازرسی شود. در صورت ورشکستگی حقوق و مزایای کارگران در اولویت است و از حقوق ممتازه به حساب می‌آید و حق‌وحقوق آنان از دارایی فرد ورشکسته پرداخت می‌شود.

سه سال است در یک فروشگاه پروتئینی حسابدار و خزانه‌دار هستم. اما فقط حدود ۸ ماه است که کارفرما بیمه‌ام کرده است. در حال حاضر برای مهاجرت به سابقه کاری همراه با بیمه نیاز دارم. آیا امکانش هست که بیمه سال‌های گذشته را بگیرم (ترجیحا بدون شکایت و قانون)؟ حاضرم حق‌بیمه گذشته را به طور یکجا پرداخت کنم. دوم اینکه آیا امکان دارد با تایید کارفرما سابقه بیمه بیشتری برای خودم به وجود بیاورم؟ سوال سوم این است که سمت من در پرونده اداره بیمه دفتردار ثبت شده در صورتی که سمت من حسابدار مالی و یا حسابرس بوده است، آیا این عنوان می‌تواند تصحیح شود و بیمه این سه سال به‌عنوان حسابرس رد شود؟ این کار هزینه اضافی برای کارفرما دارد؟ اگر شدنی است راه‌حل آن چیست؟

امکان پیگیری سوابق گذشته در صورت وجود اشتغال و مدرک کافی وجود دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر بیمه‌شده هستید لازم است مدارک مربوط به اشتغال سه سال خود را به شعبه تامین‌اجتماعی مربوطه ارائه کنید تا در کمیته احتساب سوابق شعبه مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تایید، حق‌بیمه دوره مربوطه به کارفرما ابلاغ می‌شود و کارفرما موظف است آن را پرداخت کند. اگر از شعبه نتیجه‌ای نگرفتید می‌توانید به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه کنید. موضوع تغییر عنوان و سمت هم از طریق درخواست از شعبه امکان‌پذیر است. چنانچه از طریق شعبه نتیجه‌ای نگرفتید هم بابت سابقه قبلی که حق‌بیمه آن پرداخت نشده و هم بابت اصلاح و تغییر عنوان پست باید به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه کنید. در مورد ایجاد سابقه لازم به توضیح است که سابقه‌سازی بدون اشتغال خلاف قانون است و باعث حذف سابقه مربوطه خواهد شد.

هفت سال است که در کارگاهی کار می‌کنم که کارفرما حق‌بیمه آن را پرداخت نکرده است. امسال می‌خواهد من را بیمه کند و بیمه آن هفت سال را نیز درست ‌کند. آیا می‌تواند بدون اینکه من شکایت کنم هفت سال سابقه قبلی را برایم رد کند؟

ابتدا باید سازمان اشتغال شما را در مدت مذکور بپذیرد. بنابراین اول از طریق سازمان تامین‌اجتماعی با ارائه مدارک پیگیری کنید، اگر نتیجه نداد به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه کنید.

منبع» آتیه نو / نویسنده : محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا