اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏ و اسناد بانکی همراه مسافر

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر» را برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

به گزارش اخبار حسابداری ایران، بر اساس این دستورالعمل ورود ارز و اسناد بانکی (مانند چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی و سایر اسناد مالی قابل انتقال) و اوراق بهادار بی‌نام مانند اوراق قرضه به‌صورت فیزیکی به هر طریق توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف مبلغ ۱۰ ‌هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها نیاز به اظهار ندارد.

برای ورود ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام با مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید در مبادی ورودی نسبت به اظهار ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود به صورت کتبی یا شفاهی به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام و اطلاعات موردنیاز را به‌صورت سیستمی از طریق درگاه گمرک ثبت کند.

همچنین مسافر می‌تواند پیش از ورود به کشور از طریق این درگاه، میزان ارز‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود را به‌صورت سیستمی اظهار کند.

مفاد «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر»

ماده ۱‏‏‏‏‏- ورود ارز‏/ اسناد بانکی (از قبیل چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی و سایر اسناد مالی قابل انتقال) و اوراق بهادار بی‌نام مانند اوراق قرضه به‌صورت فیزیکی به هر طریق توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف مبلغ ۱۰‌هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها نیاز به اظهار ندارد.

برای ورود ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام در مجموع به مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید در مبادی ورودی نسبت به اظهار ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود (به صورت کتبی یا شفاهی) به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام و اطلاعات موردنیاز را به‌صورت سیستمی از طریق درگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت کند.

همچنین مسافر می‌تواند قبل از ورود به کشور از طریق این درگاه، ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود را به‌صورت سیستمی اظهار کند.

ماده ۲‏‏‏‏‏- پس از اظهار ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر مبلغ ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط مسافر و دریافت کد رهگیری، گمرگ جمهوری اسلامی ایران ضمن ارجاع سیستمی اطلاعات اظهارشده به درگاه بانک ملی ایران، نسبت به راهنمایی مسافر به باجه بانک ملی ایران اقدام می‌کند.

ماده ۳‏‏‏‏‏- بانک ملی ایران پس از دریافت ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، نسبت به ارایه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک ج.ا.ا اعلام می کند.

ماده ۴‏‏‏‏‏- گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می کند.

تبصره: ‏ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر مبلغ ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تا زمان تعیین تکلیف از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، نزد بانک ملی ایران نگهداری می‌گردد.

ماده ۵‏‏‏‏‏- مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، پس از بررسی نسبت به اعلام نتیجه به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کند.

ماده ۶‏‏‏‏‏- در صورت تایید منشا ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و این بانک بنا به درخواست مسافر یا نماینده قانونی ایشان، درخصوص ارز نسبت به حواله وجه به داخل یا خارج از کشور در چارچوب مقررات ارزی، پرداخت عین ارز و یا خرید آن به نرخ آزاد و درخصوص اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام نسبت به استرداد آن اقدام و اطلاعات شیوه استرداد ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام را در سامانه ثبت می کند.

تبصره ۱‏‏‏‏‏- چنانچه ارز فیزیکی جزء اسعار جهان‌روا نبوده یا به تشخیص بانک ملی ایران قابلیت مصرف نداشته باشد، عین ارز به مسافر مسترد می‌شود.

تبصره ۲‏‏‏‏‏- درصورت درخواست مسافر مبنی بر حواله وجه به خارج از کشور، بانک ملی ایران باید نسبت به ابطال سیستمی کد رهگیری مأخوذه بابت ارز اظهارشده و رسید چاپی آن اقدام و مراتب را به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.

ماده ۷‏‏‏‏- خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده در مجموع مازاد بر مبلغ ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به ازای هر مسافر به خارج از کشور، منوط به ارایه رسید چاپی حاوی کد رهگیری صادر شده از سوی باجه بانک ملی ایران و تا سقف مبلغ مندرج در رسید مزبور به گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ماده ۸‏‏‏‏‏- خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام فقط توسط شخص اظهار کننده، به همان نوع ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده مجاز خواهد بود.

ماده ۹‏‏‏‏- در صورتی که مسافر قصد خروج کل ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده را داشته باشد، گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابطال سیستمی کد رهگیری ماخوذه بابت ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده و رسید چاپی آن اقدام می‌کند.

ماده ۱۰‏‏‏‏‏- در صورتی‌که مسافر قصد خروج ارز به میزان کمتر از مبلغ اظهار شده را داشته باشد، گمرک جمهوری اسلامی ایران مسافر را به باجه بانک ملی ایران راهنمایی کرده و بانک ملی ایران نیز ضمن کسر مبلغ موردنظر از مبلغ اظهارشده در سامانه مربوط، نسبت به صدور رسید چاپی جدید اقدام و مراتب را به گمرک اعلام می کند.

تبصره: مفاد این ماده مشمول اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام نمی شود.

ماده ۱۱‏‏‏‏‏- در صورت تایید نشدن منشا ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، ضمن طرح شکایت در مرجع قضایی، مراتب را برای درج در سامانه به گمرک اعلام می‌کند.

ماده ۱۲‏‏‏‏‏- در صورت صدور رای برائت از سوی مرجع قضایی، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی مراتب را از طریق گمرک به بانک ملی ایران اعلام و این بانک براساس مفاد ماده (۶) این دستورالعمل اقدام می‌کند.

ماده ۱۳‏‏‏‏- درصورت صدور رای محکومیت قطعی از سوی مرجع قضایی، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی مراتب را از طریق گمرک به بانک ملی ایران اعلام و بانک ضمن ابطال سیستمی کد رهگیری ماخوذه بابت ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده در سامانه و اعلام مراتب به گمرک، عین ارز اظهارشده را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی تحویل داده و این اداره نیز نسبت به خرید ارز به نرخ روز و واریز معادل ریالی آن به حساب تعیین‌شده ازسوی خزانه‌داری‌کل کشور اقدام می‌کند.
درخصوص اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، واریز معادل‌ریالی آن به نرخ روز به‌حساب خزانه، منوط به وصول وجه این اسناد و اوراق خواهد بود.

ماده ۱۴‏‏‏‏‏- تا قبل از ورود مسافر به کشور، مسافر می‌تواند نسبت به مرجوع‌کردن ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر مبلغ ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایرارزها اعم از آنکه آن را اظهار کرده یا نکرده باشد، اقدام کند.

تبصره: در صورتی که ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام توسط مسافر اظهارشده باشد، بانک ملی ایران بدون قید و شرط عین ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام را به مسافر مسترد و هم‌زمان مراتب را جهت ابطال سیستمی کد رهگیری ماخوذه بابت ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده به گمرک اعلام و گمرک نیز مراتب ابطال را به‌صورت سیستمی به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اعلام می‌کند.

ماده ۱۵‏‏‏‏‏- درخصوص رانندگان بخش حمل و نقل بین‌المللی، خلبانان، کاپیتان‌های کشتی و خدمه آنها رعایت موارد فوق الزامی است.

ماده ۱۶‏‏‏‏‏- دارندگان اظهار نامه قبلی (غیر الکترونیکی) از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل حداکثر ۶ ماه فرصت دارند به پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک به نشانیwww.irica.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات مربوطه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. خروج ارز در مهلت تعیین شده و بعد از آن فقط توسط شخص اظهارکننده، به همان نوع ارز اظهارشده، با ارایه رسید چاپی حاوی کد رهگیری و تحویل اصل اظهارنامه قبلی (غیرالکترونیکی) مجاز خواهد بود.

ماده ۱۷‏‏‏‏‏- ورود و خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مراسلات پستی و حمل بار بیش از مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است.

ماده ۱۸‏‏- رعایت نکردن این ضوابط مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ خواهد بود.

درباره سایر مبادی (به غیر از فهرست پیوست) ورود و خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام در مجموع تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و ورود و خروج ارز‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام در مجموع بیش از مبلغ ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است.

پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.irica.gov.ir در دسترس است.

پیش از این نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود نگهداری ارز به صورت اسکناس از این پس حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع و بالاتر از آن مشروط به ارایه مستندات است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا