عملکرد ۱۱ ماهه مالیات‌ستانی دولت

دولت در ۱۱ ماهه ابتدای سال گذشته ۸۵۶,۴ هزار میلیارد ریال مالیات ستانی داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ به میزان ۳۱.۱ درصد رشد نشان می‌دهد و میزان رشد مالیات‌های غیرمستقیم ۴۰.۳ درصد بوده است. بررسی عملکرد ۱۱ ماهه ابتدای سال ۹۵ دولت در حوزه مالیات ستانی از گروه های مختلف مشمول مالیات نشان می دهد که ۸۵۶,۴ هزار میلیارد ریال مالیات مستقیم و غیرمستقیم وصول شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، ۳۱.۱ درصد رشد یافته است.

وصول مالیات اشخاص حقوقی در ۱۱ ماهه اول سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن به میزان ۲۱,۹ درصد رشد داشته و به ۲۶۷.۹ هزار میلیارد ریال رسید. میزان درآمد مالیاتی مصوب شده در این بخش ۳۰۹ هزار میلیارد ریال بود.

مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی در دوره مورد بررسی به میزان ۱۲۳,۴ درصد رشد نشان می‌دهد و رقم آن نیز ۱۶۵.۱ هزار میلیارد ریال است. در بخش وصول مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی نیز ۶۱.۵ درصد رشد حاصل شد.

این گزارش حاکی است، دولت در ۱۱ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۳۰,۹ هزار میلیارد ریال مالیات بر درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن ۲۶.۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی با ۳۲,۶ درصد رشد به ۴۷.۴ هزار میلیارد ریال رسید و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نیز ۲۶.۷ درصد رشد یافته است. مالیات وصولی مشاغل ۳۵.۲ هزار میلیارد ریال بوده که نشان دهنده ۱۸.۱ درصد رشد است.

بررسی آمارهای ارائه شده بانک مرکزی از وصول درآمدهای مالیاتی دولت در ۱۱ ماهه ابتدای سال گذشته نشان می‌دهد عملکرد درآمدهای مالیاتی در بخش‌های مالیات بر ثروت، مالیات نقل و انتقال سهام و مالیات نقل و انتقالات املاک نیز مثبت بوده است.

جمع مالیات‌های مستقیم اخذ شده دولت تا پایان بهمن ماه سال ۹۵ به میزان ۴۲۲,۵ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد یافته است. رقم مصوب شده در دوره مورد بررسی رقم ۴۶۱.۶ هزار میلیارد ریال بود.

دولت تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۱۴۲,۸ هزار میلیارد ریال مالیات بر واردات اخذ کرده که نشان دهنده ۶۱ درصد رشد نسبت به یازده ماهه ابتدای سال ۹۴ است. حقوق ورودی سایر کالاها ۵۶.۳ درصد و مالیات واردات خودرو نیز ۹۴.۹ درصد رشد یافته است.

مالیات بر کالاها و خدمات در دوره مورد بررسی ۲۹۱,۱ هزار میلیارد ریال بوده که ۳۲ درصد رشد نشان می دهد. دولت در بخش مالیات بر فروش فرآورده های نفتی تا پایان بهمن ماه سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن ۹۶.۷ درصد مالیات ستانی بیشتر داشته است.

به صورت کلی جمع کل مالیات‌های غیرمستقیم در ۱۱ ماهه اول سال گذشته ۴۲۳,۹ هزار میلیارد ریال بود که ۴۰.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. میزان درآمدهای مصوب و پیش بینی شده دولت در این دوره ۴۹۴.۱ هزار میلیارد ریال بود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا