طرح قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور تصویب شد

طرح حاضر با عنوان «طرح تنقیح قوانین مالیاتی کشور»، نتیجه بررسی ۷۷۹ فقره قانون مرتبط با مالیات می باشد، که در خصوص وضعیت اعتبار و تنقیح آنها تصمیم مقتضی گرفته شده است. یادآور می شود که کلیه احکام مالیاتی این قوانین مورد بررسی قرار گرفته است و نیز قوانین مربوط به موافقتنامه ها یا عضویت در مجامع بین المللی در این مرحله در دستور کار قرار نداشته است (مگر موارد نسخ صریح) و بررسی آنها، به جهت جنبه بین المللی که دارند در مرحله بعد و با مشارکت وزارت امور خارجه انجام خواهد گرفت.

مطابق این طرح، ۳۷۴ فقره قانون و ماده (اعم از منتفی و غیرضروری و منسوخ ضمنی) جهت پیشنهاد نسخ صریح پیشنهاد شده است (در پیوست) و ۱۹۰ فقره قانون و ماده، مدت منقضی (ضمیمه ۱) و ۱۹۹ فقره قانون و ماده، منسوخ صریح (ضمیمه ۲) اعلام شده است.

الف- احکام مالیاتی قوانین و مواد مندرج در پیوست (به استثنای تعداد ۳ فقره قانون که با توجه به محتوای آن، اقدامی در طرح نداشته است) در این طرح پیشنهاد لغو آن داده شده است.

ب- احکام مالیاتی قوانین و مواد مندرج در ضمیمه (۱) با توجه به انقضاء مدت، غیرمعتبر می باشند.

ج- احکام مالیاتی قوانین و مواد مندرج در ضمیمه (۲) که قبلاً به صراحت نسخ شده اند، همراه با اصلاحات و الحاقات بعدی خود، غیرمعتبر می باشند.

ضمناً تدوین قانون جامع به عنوان مرحله دوم کار در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است و انجام برخی کارشناسی های تکمیلی در خصوص قوانین معتبر، در این مرحله انجام خواهد شد.

به گزارش اخبار حسابداری ایران،نظر به موارد فوق الذکر و در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برای تنقیح قوانین در حوزه مالیات و با توجه به مواد (۱) و (۳) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۲۵/۳/۱۳۸۹، که معاونت قوانین را عهده دار تنقیح قوانین کشور و وظایف مقرره نموده است، طرح قانونی پیشنهادی این معاونت با رویکرد موضوعی و با عنوان «طرح تنقیح قوانین مالیاتی کشور»، جهت طی کردن مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

تنقیح قوانین مالیاتی کشور

ماده واحده- به موجب این قانون، احکام مالیاتی قوانین به شرح پیوست لغو می گردد.

تبصره ۱- متن منقح موضوع این قانون بر اساس ۵-۱ ماده (۳) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۲۵/۳/۱۳۸۹ جهت انتشار به روزنامه رسمی ارسال می گردد.

تبصره ۲- فهرست قوانین منقضی و منسوخ صریح به ضمیمه این قانون اعلام می گردد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا