سمینار تجارب جهانی در پیاده سازی IFRS

گزارشگری برمبنای IFRS که در حال حاضر در بیش از ۱۲۰ کشور انجام می یابد دارای امتیازات گسترده ای است که در این میان می توان به افزایش کیفیت محتوایی و شفافیت اطلاعات مالی، دستیابی به ارزش منصفانه بنگاه، اندازه گیری منطقی سود و فراهم شدن امکان تحلیل ریسک و مخاطرات بنگاه اشاره کرد.

 تهیه صورت های مالی برمبنای استاندارد های بین المللی گزارشگری(  (IFRSوتاثیرات آن برهمزبانی با اقتصاد جهانی در شرایطی که دولت توسعه مناسبات اقتصادی بین المللی را در دستور کار و اهداف خود قرار داده است، در کانون توجه و اهتمام نهادهای ناظر و بنگاه های اقتصادی قرار گرفته است.

 ابوالقاسم فخاریان، دبیر علمی سمینار تجارب جهانی EY در پیاده سازی IFRS گفت: گزارشگری برمبنای IFRS که در حال حاضر در بیش از ۱۲۰ کشور انجام می یابد دارای امتیازات گسترده ای است که در این میان می توان به افزایش کیفیت محتوایی و شفافیت اطلاعات مالی، دستیابی به ارزش منصفانه بنگاه، اندازه گیری منطقی سود و فراهم شدن امکان تحلیل ریسک و مخاطرات بنگاه اشاره داشت.

 وی در ادامه افزود: بکارگیری این مدل گزارشگری که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بانک مرکزی ایران از سال    ۱۳۹۵ الزامی اعلام شده است می تواند علاوه بر برخورداری از امتیازات فوق، موجبات ارتقاء جایگاه بازار سرمایه کشور و تسهیل ورود سرمایه گذاران بین المللی را فراهم کند.

دبیر علمی این سمینار خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولین مالی بانکها و شرکتها برای احاطه به تهیه صورتهای مالی بر مبنای IFRS، و حسابرسان مستقل و داخلی برای حسابرسی مؤثر اینگونه گزارش های مالی نیاز به آشنایی با رموز و پیچیدگی‌ها و چالش‌های تهیه گزارش ها بر مبنای IFRS را دارند. لذا سمیناری علمی در این خصوص برگزار شده تا ضمن آشنایی بیشتر مدیران با این استانداردها مناسبات اقتصادی بین المللی نیز توسعه یابد.

به گزارش اخبار حسابداری ایران،وی در خصوص این سمینار ادامه داد: موسسه ارنست اند یانگ (EY) به عنوان یکی از ۴ موسسه بزرگ جهانی در ارایه خدمات حرفه‌ای و تخصصی مالی، حسابرسی و مشاوره‌ای در نظر دارد با مشارکت موسسه حسابرسی تدوین و همکاران که از سوابق طولانی همکاری با EY برخوردار است، سمیناری با محوریت تجارب پیاده‌سازی IFRS با رویکردی کاربردی و مبتنی بر تجارب پیاده شده در بنگاههای اقتصادی مختلف در عرصه جهانی در تهران برگزار می کند که ضمن آن تجارب انطباق و پیاده‌سازی IFRS را در اختیار مدیران و مسوولین مالی شرکتها و بانک ها  قرار دهد.

 فخاریان افزود: از مباحث این سمینار، می توان به مروری کلی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای نخستین بار، تفاوت‌‌های کلیدی استانداردهای پذیرفته شده حسابداری در ایران و استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و موردکاوی (Case Study) گذار به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی اشاره داشت.

 وی گفت: این سمینار با حمایت معنوی سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ‌های ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد.

 فخاریان در خصوص مخاطبان این سمینار هم گفت: اعضاء هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتها، مدیران و مسوولین مالی و حسابداران ارشد شرکتها و حسابرسان مستقل، حسابرسان داخلی و کارشناسان و مشاورین مالی می توانند از مباحث این دوره استفاده کنند.

 دبیر علمی سمینار EY در خصوص سخنرانان این دوره نیز بیان داشت: مباحث سمینار، توسط صاحب‌نظران و متخصصین موسسه بین‌المللی EY ارائه و برگزار خواهد شد که همگی دارای تجارب معرفی و آموزش IFRS در سطح بین‌المللی بوده و خدماتی حرفه‌ای در استقرار و بکارگیری مدل گزارشگری بر مبنای IFRS ارائه می کنند.

وی ادامه داد: اساتید سخنران در این دوره اکثرا از مولفان برجسته کتابهای کاربردی (Handbooks) در مورد مفاهیم و جوانب کاربردی IFRS بوده که کاملا مسلط بر ویژگی ها و اختصاصات استقرار نظام گزارشگری مالی IFRS در صنایع مختلف و بنگاههای با مقیاس‌های بزرگ و متوسط هستند.

فخاریان از دستاوردهای این سمینار به فراهم شدن زمینه حضور مؤسسات حرفه‌ای حسابرسی جهانی و کمک به رشد و اعتلاء حرفه حسابداری کشور اشاره کرده و افزود: انتقال دانش و تجربه جهانی پیاده‌سازی IFRS به مدیران و مسوولین مالی و حسابرسان و بسترسازی برای استقرار و بکارگیری آن در بانکها و شرکتهای پذیرفته شده در بورس، یکی از اصلی ترین اهداف این سمینار است.

 وی در خصوص این اهداف ادامه داد: کمک به افزایش کیفیت، شفافیت، قابلیت اتکاء و سودمندی گزارش های مالی قابل ارایه به ذینفع‌ها، ایجاد همزبانی با دنیای تجاری و ارتقاء جایگاه بازار سرمایه ایران و فراهم شدن زمینه حضور مؤسسات حرفه‌ای حسابرسی جهانی و کمک به رشد و اعتلاء حرفه حسابداری کشور از نتایج  این سمینار خواهد بود.

  وی در پایان با تشکر از حامیان این سمینار گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، و پژوهشکده پولی و بانکی به نمایندگی از بانک مرکزی ایران حمایت معنوی این سمینار را پذیرفته‌اند و بدین ترتیب به ترویج مفاهیم و انتقال تجارب IFRS به بنگاه های اقتصادی و بانک های کشور یاری می ‌رسانند.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا