اجرایی شدن IFRS گامی به سوی توسعه بازار

پانزدهمین همایش ملی حسابدارى با حضور دکتر شاپور‌محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از استادان و صاحب نظران دانش حسابداری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این همایش که با هدف ارتقای سطح کیفی حسابداری کشور و آشنایی با استانداردهای ملی و بین‌المللی برگزار شد، رئیس سازمان بورس اظهار کرد: تاثیر حسابداری در توسعه اقتصادی کشور مشهود است و شاید بتوان گفت بازار سرمایه به‌عنوان یکی از عمده‌ترین بخش‌های اقتصاد ملی، بیشترین بهره را از دانش حسابداری برده است. شاپور محمدی با تاکید بر اینکه حوزه حسابداری و حسابرسی همواره رو به پیشرفت بوده، بیان کرد: تصور فعالیت رو به رشد بازار سرمایه در مقطع فعلی، بدون دانش حسابداری و حسابرسی امکان‌پذیر نیست و صرفا با تحلیل صنعت و اخبار نمی‌توان انتظار کارآیی از این بازار را داشت. وی در ادامه به فلسفه دانش حسابداری اشاره و تاکید کرد: حسابداری از تئوری‌های متنوعی برخوردار است، ما باید ارزش رشته حسابداری و حسابرسی را حفظ کنیم و کیفیت تئوری‌های این حوزه را بهبود دهیم.

 محمدی ادامه داد: علاوه بر بازار سرمایه، اعمال حاکمیت شرکتی و افزایش اثر‌بخشی و کارآمدی شرکت‌ها به دانش حسابداری وابسته است و حسابدار نگهبان ارزش بنگاه‌های اقتصادی است. در ادامه رئیس سازمان بورس به موضوع انتشار صورت‌های مالی با استانداردهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در کشور، صاحب‌نظران حسابداری اقدامات مثبتی برای انتشار صورت‌های مالی با استاندارد‌های بین‌المللی انجام داده‌اند و از سال ۱۳۸۹ این بحث به سازمان بورس وارد شده است. سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه از مهم‌ترین خروجی‌های IFRS، ارزش‌گذاری منصفانه و افزایش شفافیت است، گفت: هنگام درخواست سازمان بورس برای ورود بازار سرمایه کشور به آیسکو، انتشار صورت‌های مالی با استاندارد بین‌المللی، یکی از الزامات بود. وی با اشاره به اینکه زبان مشترک در گزارش‌های مالی از لازمه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی و ورود به عرصه بین‌المللی است، گفت: انتشار صورت‌های مالی با استاندارد ملی به معنای عدم شفافیت نیست اما برای ارتباط با شرکت‌های مطرح بین‌المللی و بانک‌های معتبر دنیا انتشار صورت‌های مالی با استانداردهای بین‌المللی، گریزناپذیر است. محمدی ادامه داد: بر همین اساس سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار با مشارکت سازمان حسابرسی و بانک مرکزی موضوع انتشار صورت‌های مالی با استاندارد بین‌المللی را بررسی کرد و پس از جلسات متعدد نحوه اجرای آن برای سال ۹۶ تعیین شد.

وی در ادامه گفت: طی فراخوانی اعلام شد علاوه بر بانک‌ها و بیمه‌ها شرکت‌های بزرگ که بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان سرمایه دارند باید صورت‌های مالی خود را در قالب IFRS منتشر کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: اجرایی شدن IFRS تنها عامل توسعه بازار سرمایه نیست اما به افزایش شفافیت، کارآیی و ارزش‌گذاری منصفانه در بازار سرمایه کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین‌ ملاک‌های سنجش عملکرد بازار است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا