مقایسه نرخ مالیات ۳۰ کشور جهان + نمودار

مردم کدام کشور از میزان مالیات پرداختی راضی هستند؟
مقایسه نرخ مالیات ۳۰ کشور جهان + نمودار

هیچ شهروندی در هیچ‌کجای کره زمین، مالیات زیاد را دوست ندارد، اما به دلایل اقتصادی مختلف در درون یک کشور برخی از مردم جهان، رضایت بیشتری از سیستم مالیاتی کشور خود دارند.
به گزارش تراز سیستم‌های مالیاتی در وهله نخست به منظور تامین هزینه‌های عمومی طراحی شدند.
این سیستم‌ها همچنین به منظور هموار کردن مسیر دستیابی به اهدافی همچون برابری و نیز رفع نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی می‌باشند.
سیستم‌های مالیاتی می‌بایست به گونه‌ای طراحی شوند که هزینه پذیرش از سوی مالیات‌دهندگان و نیز هزینه‌های اجرایی دولت را به حداقل برسانند، در حالی که همزمان باعث کاهش فرار مالیاتی شهروندان نیز گردند.

اما باید توجه داشت که مالیات از سویی دیگر در تصمیم شهروندان یک کشور در مورد میزان پس‌انداز، عرضه نیروی کار، میزان سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی و همچنین تصمیم‌گیری بنگاه‌ها را در مورد میزان تولید، خلق موقعیت‌های شغلی جدید، سرمایه‌گذاری و نوآوری و نیز تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در مورد کانال‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری تحت تاثیر ، نقش دارد.

در مورد نرخ مالیات و میزان رضایت شهروندان از پرداخت آن، کشورهای مختلف وضعیت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.
به عنوان مثال تجارت‌های متوسط و کوچک در ایتالیا، ۶۵.۸ درصد مالیات شرکت‌ها پرداخت می‌کنند، که این میزان بیشتر از سایر کشورهای غنی و اقتصادهای پیشرفته مورد مقایسه می‌باشد.
بنا به اطلاعات رقابت‌پذیری جهانی مجمع اقتصاد جهانی، اکثر شهروندان ایتالیایی، نرخ مالیات کشور خود را مشکل بزرگی برای تجارت معرفی کرده‌اند.

دانمارک و فنلاند با وجود نرخ مالیات به ترتیب ۲۷  و ۳۹.۸ درصد، از سطح مشابهی از شکایات و نارضایتی مردم نسبت به نرخ مالیات، مانند ایتالیا، رنج می‌برند.

در گزارش اخیر رقابت‌پذیری جهانی مجمع اقتصاد جهانی، بیش از ۱۳۰۰۰ قدرت و رهبر تجاری جهان در ۱۴۸ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در مجموع، در میان اقتصادهای پیشرفته، با افزایش نرخ مالیات، شکایات مردمی شهروندان نیز افزایش می‌یابد و این دو متغییر با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.
همین رابطه میان میزان شکایات و نرخ مالیات در میان بازارهای درحال ظهور نیز با وابستگی کم‌تر مشاهده می‌شود.

worldtax

قابل یادآوری است که در میان بازارهای در حال ظهور، برخی از کشورها به دلایل خاص، این رابطه مستقیم میان مالیات و رضایت را ندارند.
به عنوان مثال شهروندان کلمبیایی با وجود نرخ مالیات بالا، از مشکل  بزرگتر فساد مالی ابراز نگرانی بیشتری کرده‌اند و به همین دلیل اگرچه این کشور بالاترین نرخ مالیات را با ۷۶ درصد از میان کشورهای مورد مقایسه به نام خود کرده‌است، اما تنها ۷.۷۰ درصد از مردم این کشور از این نرخ ابراز نارضایتی کرده‌اند.

هند نیز چهارمین نرخ مالیات را در میان بازارهای در حال ظهور، با ۶۲.۸ درصد دارد و علت این نرخ بالا نیز زیرساخت‌های ناکافی شناخته شده‌است، به همین دلیل با وجود درک این مشکل، تنها ۳.۴۰ درصد از مردم هند از وضعیت مالیاتهای موجود ابراز نارضایتی کرده‌اند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا