۱.۳ میلیون مؤدی مشمول مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۵

مشاور مالیاتی اصناف با بیان اینکه حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار مؤدی مشمول مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۵ هستند، گفت: نگرانی‌ها از برخورد سلیقه‌ای ماموران مالیاتی باید رفع شود. به گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از فارس،محمدرضا جعفریان در گفت‌وگویی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل مؤدیان بخش مشاغل تا سقف ۱۵۶ میلیون تومان درآمد مالیات عملکرد سال ۹۵ آنها مقطوع و با نرخ ۸ درصد محاسبه خواهد شد.

مشاور مالیاتی اصناف و بازار با اشاره به اینکه این توافق مربوط به گروه‌های الف و ب قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌شود، تصریح کرد: طبق ماده ۹۷ توافق برای این دو گروه به دلیل اجرایی نشدن طرح جامع مالیاتی قابلیت اجرا ندارد، اما در تلاش هستیم تا بتوانیم برای این دو گروه نیز توافق صورت بگیرد.

این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه مؤدیان تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری اظهارنامه عملکرد مالیات سال ۹۵ خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند، یادآور شد: حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد صنفی مشمول دستورالعمل ابلاغی سازمان مالیاتی برای پرداخت مالیات مقطوع هستند.

وی افزود: بالای ۳۰ درصد از مؤدیان معاف از مالیات بوده و معمولاً در برخی کشورهای دنیا برای مؤدیان کوچک و خرد مالیات مقطوع در نظر گرفته می‌شود. این موضوع برای مؤدی مزیت داشته و شرایط را تسهیل می‌کند و همچنین مأموران مالیاتی نیز با فراغ بال بیشتری به بخش‌هایی مانند فرار مالیاتی می‌پردازد.

جعفریان با اشاره به تعامل سازنده میان سازمان  و بخش خصوصی تصریح کرد: این تعاملات رو به گسترش و ارتقا است، اما همچنان نگرانی‌هایی در رابطه با عملکرد سلیقه‌ای مأموران مالیاتی وجود دارد. نمی‌دانیم چه میزان از مؤدیان نسبت به دستورالعمل ماده ۱۰۰ قانون اطلاعات کافی دارند و یا اینکه مأموران مالیاتی در عمل چقدر تمایل دارند، چنین کاری صورت بگیرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا