حذف مالیات علی الرأس حذف برخورد سلیقه ای مأموران

سید کامل تقوی نژاد با بیان اینکه روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال ١٣٩۵ حدود ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است به موضوع حذف مالیات علی الرأس اشاره کرد و گفت: این اقدام مانع اعمال سلیقه مأموران میشود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در جهت هم اندیشی با اعضای بخش خصوصی و نمایندگان اصناف و گفت و گو پیرامون مسائل مالیاتی آنها به استان زنجان سفر کرده است.

روز گذشته شورای هم اندیشی معاونین و مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و نمایندگان اصناف استان زنجان برگزار شده تا درباره مسائل مالیاتی بحث و گفت و گو شود.

به گزارش اخبار حسابداری ایران، در ابتدای این نشست، چند نفر از نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان در خصوص عمده ترین مسایل و مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی، صنوف و اتحادیه ها در این استان مطالبی را مطرح کرده و خواستار تعامل سازنده نظام مالیاتی با این بخش ها شدند.

در ابتدای این نشست، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه مهمترین سیاست سازمان، تعامل با مودیان مالیاتی است، گفت: در حال حاضر مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش عدالت مالیاتی در اولویت برنامه های نظام مالیاتی قرار دارد و رشد مالیات ها نیز از محل بسط منابع جدید، گسترش چتر مالیاتی و شناسایی مودیان جدید تامین خواهد شد.

تقوی نژاد، با بیان اینکه دریافت مالیات باید عادلانه و منصفانه باشد، تصریح کرد: سازمان امورمالیاتی به هیچ عنوان بنا ندارد تا با بی عدالتی و فشار بر مودیان موجود یا افزایش نرخ مالیات ها، رشد درآمدهای مالیاتی را جبران کند.

وی اظهار کرد: تعامل با مودیان و اعتماد به مردم در دستور کار ماست و توافق سال گذشته سازمان با اصناف کشور به خوبی نشان داد که هر جا به مردم اعتماد کرده ایم، پاسخ مناسبی گرفته ایم و مردم متقابلا به ما اعتماد کرده اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: بر مبنای توافق سال گذشته و براساس خوداظهاری مودیان مالیاتی، بدون دخالت مامورین مالیاتی تعداد بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره برگ قطعی مالیات رسیدگی، صادر و ابلاغ شد.

وی در ادامه به اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی کشور در مبارزه با فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با بررسی اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی و همچنین بهره گیری از سامانه معاملات مودیان، اقدامات موثری در جهت شناسایی و تشکیل پرونده برای مودیان جدید مالیاتی صورت گرفته است.

تقوی نژاد افزود: با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم های واحدیابی مکانیزه، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال ۹۵ و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: با رصد و بررسی تراکنش های سنگین و مشکوک بانکی، در سال گذشته حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنش های مشکوک بانکی مالیات وصول شده است.

وی با بیان اینکه مودیان مالیاتی شریک ما در تامین درآمدهای مالیاتی هستند، خاطرنشان کرد: باید با مردم با انصاف و عدالت برخورد کنیم و تنها در این صورت است که مالیات با رضایت مردم و عادلانه اخذ خواهد شد.

تقوی نژاد، در ادامه به اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در زمینه خدمت رسانی به مودیان اشاره کرد و گفت: کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها در هیات های حل اختلاف مالیاتی از ۵۰۰ روز(در سال ۹۴) به حدود ۲۰۰ روز (در سال ۹۵) و همچنین تسریع در رسیدگی ها در شورای عالی مالیاتی با اولویت پرونده های بزرگ از جمله این اقدامات اثربخش است.

وی همچنین استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده صادرکنندگان از محل منابع متمرکز به منظور تسریع در امر صادرات و استرداد صادرکنندگان و کمک به بهبود تراز تجاری کشور را از دیگر اقدامات مهم سازمان برای خدمت رسانی به مودیان مالیاتی قلمداد کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون تومان مالیات و عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان مسترد شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشی از سخنان خود به تسهیلات و مشوق های قانونی در جهت حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: ماده ۱۳۲ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، مشوق های خوبی را برای فعالان بخش تولید و صادرات و همچنین اشتغال، سرمایه گذاری و گردشگری در نظر گرفته است.

تقوی نژاد با اشاره به تفویض اختیار بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی به مدیران کل و روسای امور مالیاتی در سراسر کشور، خواستار استفاده موثر مسئولان مالیاتی استان از این تسهیلات گردید و

عنوان داشت: تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و همچنین تقسیط مالیات عملکرد سال ۹۵ از جمله مواردی است که موجبات تکریم و رضایت مودیان را فراهم خواهد کرد.

وی از حذف شیوه علی الرأس از نظام مالیاتی به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه ماموران مالیاتی خبر داد و گفت: با اجرای نظام مالیات الکترونیک، مجموعه متعددی از خدمات الکترونیکی به مودیان ارایه و بسیاری از فرایندهای مالیاتی تسهیل خواهد شد.
تقوی نژاد در خاتمه سخنان خود در جمع نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان زنجان، از تشکیل کمیته ای به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات مالیاتی مودیان این استان خبر داد.

همچنین در دیداری دیگر که میان رئیس سازمان امور مالیاتی و کارکنان سازمان برگزار شده بود، تقوی نژاد بیان کرد: مالیات جزو حقوق عمومی و بیت المال است و نباید در وصول مالیات، غفلت کرد و از طرفی هم مالیات حق الناس است و باید حقوق مودیان را نیز محترم بشماریم.

تقوی نژاد ادامه داد: برای اینکه از عدالت خارج نشویم نه باید یک ریال از بیت المال بگذریم و نه اینکه یک ریال از مردم اضافه بگیریم.

تقوی نژاد، اعتماد به مردم را جزو اولویت های کلیدی نظام مالیاتی بر شمرد و گفت: تعامل با مردم و مودی مداری باید سرلوحه اقدامات کارکنان نظام مالیاتی قرار بگیرد و توافق سال گذشته سازمان و اصناف کشور نمونه بارزی از این رویکرد جدید بود که اعتماد متقابل مودیان به نظام مالیاتی را در پی داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با یادآوری این نکته که نباید در حق مردم سختگیری کنیم، گفت: اعتماد، زیربنای رابطه نظام مالیاتی و جامعه مودیان است و تا جایی که ممکن است باید با مردم مدارا کنیم.

وی با بیان اینکه قاطبه مردم به درستی به تکالیف مالیاتی خود عمل می کنند و باید با مردم صادقانه و محترمانه برخورد کنیم، گفت: در کنار رعایت احترام به مودیان و برخورد مناسب با آنها، باید با کسانی که کتمان درآمد می کنند و یا مرتکب فرار مالیاتی می شوند، مطابق قانون برخوردی قاطعانه داشته باشیم.

تقوی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه تحقق درآمدهای مالیاتی باید در کنار سلامت نظام مالیاتی مورد توجه قرار گیرد، گفت: قاطبه کارکنان نظام مالیاتی افرادی شرافتمند و پاکدست هستند و این عده کثیر نباید بگذارند افرادی معدود، حیثیت سازمان را خدشه دار سازند و باید با آنها برخورد جدی داشته باشند و آنها را طرد کنند.

وی نیروی انسانی سازمان را مهمترین سرمایه سازمان توصیف کرد و گفت: کارکنان دستگاه مالیاتی باید الگوی سلامت نظام اداری باشند و با اخلاق و منش نیکو و اجرای عدالت مالیاتی، از جایگاه و حیثیت سازمان دفاع و برای سازمان اعتبارآفرینی کنند.
تقوی نژاد، توجه جدی به شناسایی مودیان جدید و واحدیابی های موثر را از سیاست های مهم سازمان برشمرد و گفت: اولویت سازمان در بخش تحقق درآمدها، مبارزه با فرار مالیاتی است و نباید افزایش مالیات ها را از طریق فشار بر مودیان موجود تامین کنیم و همواره باید شرایط اقتصادی جامعه و اوضاع مالی مودیان را مدنظر قرار دهیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به موضوع طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح امسال به بهره برداری خواهد رسید و با اجرای آن، گام مهمی به سمت عدالت مالیاتی برداشته خواهد شد.

وی در خاتمه سخنان خود، خواستار توجه جدی کارکنان سازمان امور مالیاتی به موضوع تسریع در رسیدگی و قطعی سازی پرونده های مالیاتی و توجه به اطلاعات صحیح ودقیق درآمدی افراد شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا