دریافت مالیات از سازندگان تاثیری برقیمت مسکن نخواهد داشت

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید: با اجرای مصوبه دریافت مالیات از سازندگان، افزایش قیمت مسکن در شرایط فعلی بازار متصور نیست.  «علی چگنی» روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: دریافت مالیات از تولیدکنندگان مسکن به جای افزایش قیمت مسکن، بیشتر آثار افزایش هزینه ای برای سازندگان مسکن دارد.

وی با بیان اینکه دریافت مالیات از سازندگان مسکن به استناد ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم در طول ۲۰ سال گذشته تغییرات زیادی داشته است، خاطر نشان کرد: پیش از این از سازندگان مسکن در کشور معادل ۱۰ درصد ارزش اعیانی واحدهای مسکونی مالیات دریافت می شد.

چگنی یادآورشد: هم اکنون مقرر شده است دریافت مالیات از سازندگان مسکن بر اساس دفاتر سود و زیان شرکت ها و تولیدکنندگان با محاسبه هزینه ها و درآمدهای آنها اخذ شود و این میزان مالیات سازندگان مسکن را در کشور افزایش می دهد.
مدیرکل دفتربرنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: با این حال دریافت مالیات از سازندگان مسکن همانند سایر اشخاص شده است هرچند که تا آنجا که امکان داشت سعی کردیم در آیین نامه آسیب ها را به کمترین میزان کاهش دهیم.

وی افزود: پیش از این تولیدکنندگان و سازندگان مسکن مالیات کمتری پرداخت می کردند اما هم اکنون مالیات آنها افزایش پیدا کرده و این می تواند آثار هزینه ای بیشتری را برای سازندگان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون جدید مالیات‌های مستقیم که به تصویب هیات دولت رسیده از این پس در کلیه مناطق شهری کشور، همه سازنده‌های مسکن از طیف‌های مختلف شامل سازنده‌های حقیقی یا همان شخصی‌سازها، بساز و بفروش‌ها و تعاونی‌های مسکن و همچنین سازنده‌های حقوقی یا همان شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان مکلفند برای فروش آپارتمان‌هایی که پروانه ‌ساخت آنها از ابتدای سال ۱۳۹۵ به بعد صادر شده، بین ۱۸ تا ۲۵ درصد مالیات بر ساخت و فروش موضوع ماده ۷۷ بر اساس فرمول جدید به ادارات مالیاتی پرداخت کنند.

عده ای معتقدند در حالی که بازار مسکن در رکود است دریافت این مالیات در افزایش قیمت مسکن در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا