کارفرما به صورت یک‌طرفه اجازه بازنشسته کردن کارگران را ندارد

یک کارشناس سازمان تامین اجتماعی معتقد است؛ طبق قانون کارفرما نمی‌تواند کارگری را بازنشسته کند و این یک برداشت غلط از قانون است که باید در این خصوص به کارگران اطلاع رسانی شود.

به گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از ایلنا، علیرضا حیدری (کارشناس سازمان تامین اجتماعی و فعال کارگری) خاطرنشان کرد: عده‌ای از کارگران با اطلاعات غلطی که به آنها داده می‌شود گمان می‌کنند که قرار است بازنشسته شوند و در ادامه فرم “ترک کار” را پر می‌کنند ولی پس از آن متوجه می‌شوند که موانعی برای بازنشستگی آنها وجود دارد. در این وضعیت کارگر نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند.

او در تشریح نحوه بازنشستگی کارگران می‌گوید: طبق قانون تامین اجتماعی کارگران می‌توانند با شرایط سنی بازنشسته شوند و همچنین کارفرما با مشورت با سازمان تامین اجتماعی می‌تواند کارگری را بازنشسته کنند.

 این فعال کارگری تاکید می‌کند: در هر موردی که کارگر قرار است بازنشسته شود مراحل آن حتما باید به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد.

وی ادامه می‌دهد: اینکه کارفرما می‌تواند کارگر خود را به صورت یک‌طرفه بازنشسته کند برداشت اشتباهی است که از قانون می‌شود. بازنشستگی تنها در صورتی انجام می‌شود که موارد آن براساس مواد قانونی به صورت اعلامیه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی به کارفرما اعلام شود.

حیدری خاطرنشان می‌کند: تنها در دو صورت کارفرما می‌تواند با کارگر قطع همکاری کند. یکی از این موارد به اتمام زمان قرارداد و مورد بعدی به استعفا یا کنارگیری کارگر از کار بازمی‌گردد.

این کارشناس تامین اجتماعی با توصیه به کارگران می‌گوید: کارگران قبل از امضای “کناره گیری از کار” ابتدا به سازمان تامین اجتماعی رجوع کنند تا از وضعیت بیمه‌ای خود و اینکه بعد از بازنشستگی چه مقدار مستمری به آنها تعلق می‌گیرد اطلاع پیدا کنند و بعد از آن اقدام به کناره‌گیری از کار کنند، در غیر این صورت مشکلات و موانعی برای آنها به وجود می‌آید.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا