شرایط پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی (پرسش و پاسخ)

برای دریافت هدیه ازدواج از سازمان، باید حتما از شعبه و شهر خودم اقدام کنم؟ بیمه ما از تهران واریز می‌شود ولی من در شهر دیگری هستم.

بله، باید از شعبه‌ای که در آن حق‌بیمه می‌پردازید و پرونده بیمه‌تان آنجاست پیگیری کنید، چون باید سوابق پرداخت حق‌بیمه مورد رسیدگی قرار گیرد.
کارفرما هستم. در مورد حق عائله‌مندی کارکنان چند سوال دارم. به چه کسانی عائله‌مندی تعلق می‌گیرد؟ به چه تعداد از فرزندان کارگر تعلق می‌گیرد؟ اگر زن و شوهر هردو مشغول به کار باشند باید به هردو آنها پرداخت شود یا فقط به شوهر تعلق می‌گیرد؟

حق عائله‌مندی یا حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار است. طبق ماده ۸۷ قانون تامین‌اجتماعی، پرداخت کمک عائله‌مندی به عهده کارفرماست و باید هنگام پرداخت مزد یا حقوق به بیمه‌شده پرداخت شود. این مبلغ هرساله با افزایش حداقل دستمزد بیشتر می‌شود، چون ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است. میزان کمک‌هزینه عائله‌مندی معادل ۳ برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هرماه است. در سال ۹۶ این مبلغ برای هر فرزند ۹۳ هزار تومان است. طبق مقررات، حق اولاد تا قبل از سال ۱۳۹۴ فقط تا ۲ فرزند قابل‌پرداخت بود که با توجه به تغییرات اخیر در حال حاضر محدودیتی از نظر تعداد فرزندان وجود ندارد و در صورت وجود شرایط بابت کلیه فرزندان قابل‌پرداخت است.

شرایط پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی بر اساس ماده ۸۶ قانون تامین‌اجتماعی عبارت است از:

۱- کارگر یا بیمه‌شده باید حداقل سابقه پرداخت حق‌بیمه ۷۲۰ روز کار را نزد سازمان تامین‌اجتماعی داشته باشد.
۲- سن فرزندان از هجده سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی قادر به کار نباشند.
۳- حق اولاد یا عائله‌مندی به زن و شوهر هردو در صورت اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی باید پرداخت شود.
سنم به ۶۰ سال می‌رسد و ۲۱ سال سابقه بیمه مشاغل آزاد دارم. اگر الان با این سابقه بازنشسته شوم کل حقوق و مزایایم چقدر خواهد بود؟

مستمری به میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه در دو سال آخر قبل از اشتغال و سال‌های پرداخت حق‌بیمه بستگی دارد. مستمری کامل با وجود ۳۰ سال سابقه قابل‌دستیابی است. با این حال، هیچ مستمری از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر نخواهد بود. مستمری شما با توجه به سابقه‌تان تقریبا بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.
آیا طبق قانون، اعضای هیئت‌مدیره که اسمشان در روزنامه رسمی شرکت آمده است باید بیمه شوند؟

خیر، اعضای هیئت‌مدیره و سهامداران شرکت مشمول بیمه اجباری نمی‌شوند. مگر اینکه غیر از این مناصب دارای سمت‌های اجرایی خاصی در شرکت باشند که در قبال آن حقوق دریافت کنند. در این صورت این افراد از بابت ارتباط کاری با شرکت کارگر محسوب می‌شوند و باید برای آنها حق‌بیمه به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت شود.
برای مدیرعامل شرکت هم باید حق‌بیمه پرداخت شود؟

روابط کاری مدیرعامل با شرکت در شمول قانون کار نیست. بنابراین مشمول بیمه اجباری نمی‌شود و نباید در چارچوب قانون کار برای وی بیمه پرداخت کرد.
درباره کسانی که از طریق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته می‌شوند، آیا سابقه ارفاقی جزو سابقه آنها محاسبه می‌شود و مزایای آن پرداخت می‌شود یا خیر؟

بله، در ارتباط با بازنشستگی جزو سابقه آنهاست و مستمری بازنشستگی آنها با لحاظ سوابق ارفاقی محاسبه و پرداخت می‌شود. ولی این سوابق در موارد دیگر قابلیت اجرایی ندارد، مثلا نمی‌توان بابت سوابق ارفاقی از کارفرما سنوات پایان خدمت مطالبه کرد.
دختری ۳۰ساله و تحت تکفل پدر هستم. در حال حاضر محل کارم می‌خواهد مرا  بیمه تامین‌اجتماعی کند. با توجه به اینکه شاید حداکثر ۱۰ سال کار کنم، بهتر نیست بیمه جدید نشوم و همچنان تحت پوشش بیمه پدر باقی بمانم؟ در این صورت از مزایای سنوات و عیدی و… بهره‌مند می‌شوم یا خیر؟

اولا به موجب قانون کار و تامین‌اجتماعی بیمه کردن کارکنان اجباری است و کارفرما نمی‌تواند حتی در صورت موافقت کارگر او را بیمه نکند. در ثانی، در حال حاضر که شما تحت کفالت پدر خود هستید بیمه‌شده تبعی و فرعی محسوب می‌شوید و از این بابت فقط از خدمات درمانی و برخی تعهدات کوتاه‌مدت برخوردار می‌شوید و مستمری درواقع به پدر شما تعلق می‌گیرد. البته در صورت فوت پدر و سایر شرایط به فرزندان مستمری پرداخت می‌شود. درواقع مستمری بین بازماندگان تقسیم می‌شود که قطعا با توجه به تعداد بازماندگان مبلغ هریک ناچیز خواهد بود. بنابراین بیمه‌ای که خود راسا بیمه‌شده و بیمه‌پرداز آن باشید و ضمن استفاده از مزایای فعلی مثل خدمات درمانی، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری و… در آینده نیز از تعهدات بلندمدت مثل مستمری بازنشستگی برخوردار شوید قطعا در اولویت خواهد بود. عیدی و سنوات پایان خدمت ارتباطی به بیمه شدن یا نشدن ندارد و هر کسی در کارگاهی مشغول به کار باشد طبق قانون کار استحقاق دریافت مزایای مذکور را دارد. ضمنا در صورت اشتغال و پرداخت حق‌بیمه موضوع کفالت منتفی خواهد بود.
آیا حق ماموریت مشمول کسر حق بیمه می‌شود؟

خیر، فوق‌العاده ماموریت و هزینه سفر به‌شرط ارائه مستندات و مدارک ثبت‌شده از قبیل حکم ماموریت، بلیت رفت‌وبرگشت وسیله نقلیه مورد استفاده، تصاویر گذرنامه، روادید و… مشمول کسر حق‌بیمه نیست.

منبع» آتیه نو / نویسنده : محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا