۱۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول نشده داریم

سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌و‌گویی ضمن بیان مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های سازمان امور مالیاتی کشور، در خصوص معوقات مالیاتی، مطالبات قطعی سازمان امور مالیاتی، برخی ابهامات در خصوص اخذ مالیات از نهادهای مختلف و مسائل دیگری از این دست به ابراز نظر پرداخت. وی در خصوص میزان مطالبات معوق مالیاتی با بیان اینکه آمارهای متفاوتی وجود دارد، گفت: آمارهای متفاوتی در مورد مطالبات مالیاتی وجود دارد. اینها دو دسته‌اند. یک سری پرونده هایی که در مرحله رسیدگی اداری است مثلاً در هیأت‌های حل اختلاف، مؤدی به رأی یا ابلاغ مالیاتی اعتراض کرده است یا در مرحله تجدید نظرند. بالای ۶۰ هزار میلیارد تومان در این مرحله داریم. بخش دیگری هم هست که مطالبات قطعی شده است و ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. البته مطالبات قطعی شده هم شامل اصل مطالبات است و هم جرایم دیرکرد. جرایم هم بخشی از آن قابل بخشش است و بخشی نیست.

تقوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا در سازمان امور مالیاتی خط قرمزی در خصوص اخذ مالیات از برخی مجموعه‌ها و افراد وجود دارد یا نه نیز تصریح کرد: ببینید از زمانی که من با مجموعه دولت شروع به همکاری کردم چه در بانک و چه در اینجا هیچ سفارش یا توصیه‌ای برای اخذ تسهیلات یا معافیت مالیات نداشته ام. چه از وزیر که مافوق مستقیم ما محسوب می‌شود و چه دیگر مقامات ارشد و غیرارشد دولتی. در سازمان امور مالیاتی هم هیچ کس در هیچ مقامی خط قرمزی برای ما تعریف نکرده است، نه در سطح وزیر و نه در هیچ سطح دیگری هیچ خط قرمز یا توصیه و سفارشی مطرح نشده است بلکه بر عکس تأکید دولت بر این بوده است که برای اخذ درآمدهای مالیاتی و مطالبات دولتی با جدیت عمل کنیم و همه در مقابل اجرای قانون برابرند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود مجموعه‌های منتسب به نهاد رهبری از پرداخت مالیات معافند ضمن رد چنین موضوعی اضافه کرد: من در اینجا باید ابهام زدایی کنم. برخی‌ها می‌گویند بخشی از اقتصاد که از کنترل دولت خارج است از پرداخت مالیات معافند و بعضاً هم زیر مجموعه‌های منتسب به نهاد رهبری را مثال می‌زنند. باید بگویم به موجب قانون چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. این قانون در مجلس و شورای نگهبان تصویب شده و مطمئن باشید اگر قرار بود مجموعه‌ای مشمول معافیت شود در همان مراحل می‌شد. این قانون همه آحاد مردم و همه بخش‌ها را ملزم به پرداخت مالیات می‌کند. در گذشته هم استفساریه‌ای از رهبر معظم انقلاب انجام گرفت در خصوص برخی مجموعه‌ها و نهادهای منتسب به ایشان. جواب استفساریه هم این بود که نظر رهبر انقلاب بر وصول مالیات از همه این مجموعه‌ها و نهادها است. بنابراین باید بگویم هیچ معافیتی در مجموعه‌های منتسب به رهبر معظم انقلاب در بخش هایی که مربوط به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های زیر مجموعه آنهاست وجود ندارد. البته این قانون جدید است و ما باید درصدد دریافت اطلاعات از این مجموعه‌ها و نهادها باشیم که مطمئناً نهایت همکاری را با ما خواهند داشت.

منبع» ایران

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا