افزایش نرخ بهره امریکا چه اثری بر اقتصاد جهان دارد؟

افزایش نرخ سود بانکی در ایالات متحده اتفاقی تاثیرگذار در حوزه اقتصاد بین‌الملل است. هر چند بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بهره افزایشی را تجربه کند اما با این حال اتخاذ این تصمیم سبب شد گمانه زنی‌ها درباره تاثیرات عملی آن آغاز شود.

به هر روی تصمیماتی که در اقتصاد امریکا گرفته می‌شود، تاثیرات مهمی در اقتصاد جهانی دارد چرا که این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در خود جای داده است، از این رو اتفاقاتی که در امریکا رخ می‌دهد تاثیرات مهمی در سطح بین‌المللی خواهد گذاشت. اقتصاد امریکا بعد از سپری کردن بحران‌ کمرشکن اقتصادی در دوران جورج بوش، در حال حرکت به سمت ورشکستگی بود. بررسی رویدادهای تاریخی در این کشور نشان می‌دهد اوباما که وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده بود، وقتی راهی کاخ سفید شد، برنامه ریاضت اقتصادی را در دستور کار قرار داد تا بلکه بتواند به مرور رشد اقتصادی این کشور را افزایش دهد. در نهایت رشد اقتصادی امریکا مثبت شد اما باید دید چه اقداماتی در حصول این دستاورد نقش داشتند؟ این کار از طریق پایین نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی شدنی بود زیرا از این طریق می‌شد بازار و مردم را تحریک به فعالیت بیشتر کرد.

امروز آمارها نه تنها از رشد اقتصادی امریکا، بلکه از افزایش اشتغال این کشور هم خبر می‌دهد، در این شرایط، دیگر با کشوری که به سمت ورشکستگی حرکت می‌کند رو به‌رو نیستیم، درنتیجه باید سیاست دیگری از سر گرفته می‌شد و با توجه به اینکه رشد بی‌محابا و غیر طبیعی اقتصاد می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود، فدرال رزرو، بانک مرکزی امریکا، با افزایش نرخ سود بانکی، تصمیم گرفت تا ترمزی در مقابل این رشد بی‌محابا ایجاد کند. مهم‌ترین اتفاقی که با بالا رفتن نرخ بهره رخ می‌دهد کاهش استقراض مردم از بانک‌هاست. از سوی دیگر، بازار مسکن امریکا هم از تصمیم فوق تاثیر می‌پذیرد. در کشورهای توسعه‌یافته عمده خرید واحدهای مسکونی و تجاری با کمک وام بانکی انجام می‌شود و افزایش نرخ بهره بانکی تاحدودی تقاضا در این بخش را کاهش می‌دهد. البته نباید این کاهش تقاضا را با رکود مساوی دانست بلکه درنهایت یک افت خرید در بازار به وجود خواهد آمد.

همچنین با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا، احتمالا اندکی تورم هم افزایش پیدا کند چون به هر روی هزینه پول در امریکا بالاتر می‌رود. علاوه بر اینها احتمالا میزان سپرده‌گذاری در ایالات متحده بالا برود و اندکی هم شاخص سهام در بورس نیویورک کاهش داشته باشد. با توجه به اینکه ایالات متحده صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، تاثیرات تغییر نرخ بهره امریکا، بر اقتصاد بین‌المللی کم نیست. مهم‌ترین اتفاقی که در عرصه بین‌المللی رخ خواهد داد، قدرتمند شدن نرخ دلار است که با توجه به افزایش هزینه پول، توقع افراد از بازده سرمایه‌گذاری‌های خود در امریکا هم بالاتر می‌رود که این مهم می‌تواند سرمایه‌گذارهای بیشتری را برای سرمایه‌گذاری به ایالات متحده جذب کند. چنین اتفاقی در گام نخست ارزش و نسبت برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر و به ویژه یورو را بالاتر می‌برد. از طرف دیگر بازار نفت هم احتمالا با تمایل بیشتری به سمت کاهش قیمت رو به‌رو شود. هر چند هنوز تاثیرات این تصمیم در بازار نفت را ندیدیم ولی به نظر می‌رسد که حداقل میل قیمتی در بازار طلای سیاه به سمت نزولی بیشتر شود. بازار طلا هم یکی از بازارهایی است که حتما در روزهای آینده بازخورد تصمیمات فدرال رزرو در آن عیان می‌شود. طلا همواره کالایی بوده که بخشی از خریداران آن به چشم کالای سرمایه‌ای به این فلز زرد نگاه می‌کنند و با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی، بعید نیست که عده‌ای از سرمایه‌گذاران این حوزه به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها تمایل پیدا کنند. همین می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا