ارائه خدمت کارسازی چک در ساتنا و پایا تسهیل شد

بانک مرکزی‌ در بخشنامه ای به شبکه بانکی «ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام مشتری برای داشتن حساب در بانک مبدا» را از حالت «اختیاری» به «اجباری» تبدیل کرد.

سامانه های ساتنا و پایا به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل کرده و انتقال وجه بین بانکی را با سرعت و دقت بیشتر و با ریسک و هزینه کمتر انجام می دهند که ضمن توقف فرآیندهای کاغذی، پیچیده و زمان‌بر، تحول بزرگی را در صنعت بانکداری، از بعد نظارتی، سیاست‌گذاری و مشتری مداری ایجاد کرده‌اند. لیکن عدم اطمینان از  واریز قطعی وجوه به حساب مقصد، ناشی از اشتباهات کاربری و مشتریان در درج شبا و یا غیرفعال بودن حساب مقصد و امکان برگشت حواله ها به دلایل مذکور، تبعاتی را در پی داشته است که از جمله آنها می توان به عدم ارائه خدماتی مانند کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون داشتن حساب در بانک مبدا و لزوم تعدد حساب مشتریان در بانک های مختلف اشاره کرد
.
برای رفع نقیصه فوق، سامانه ای به نام سامانه استعلام شبا تولید و در اختیار بانک ها قرار داده شده است که علاوه بر مزیت  کنترل مواردی مانند صحت نام و نام خانوادگی شبا، فعال بودن حساب مقصد و … ، امکان ارائه در درگاه های مختلف بانک ها (شعبه و اینترنت و ..) را نیز دارا است. بدین ترتیب امکان ارایه خدمت موردنظر به مشتریان با راه اندازی سامانه مذکور و اعمال کنترل های لازم در بانک مبدا، برقرار شده است.

با عنایت به موارد فوق و به منظور رفاه حال مشتریان، اجتناب از نقل و انتقال فیزیکی پول، حذف مخاطرات امنیتی مربوط و جایگزینی چک های رمزدار با حواله های الکترونیکی، مقرر شده ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام مشتری در داشتن حساب در بانک مبدا ، از حالت اختیاری به اجباری تبدیل شود.

شایان ذکر است به کارگیری سامانه استعلام در فرآیند ارائه خدمت فوق الزامی بوده و مسئولیت بروز هرگونه مشکلی ناشی از عدم رعایت مقررات مدون در این خصوص، بر عهده بانک مربوط خواهد بود.

منبع» بانک مرکزی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا