پنجاه درصد کل کارگران ایران حداقل مزد را میگیرند

[پنجاه درصد کل کارگران ایران حداقل مزد را میگیرند]

غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می‌گوید «هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد کل کارگران کشور حداقل دستمزد ۷۱۲ هزارتومانی را دریافت می‌کنند در حالی که هزینه سبد معیشت بالای سه میلیون تومان در ماه است.»

غلامرضا عباسی گفته است: «دریافتی‌های فعلی کارگران، امکان پوشش هزینه‌ها بیشتر از ۱۰ روز ماه را نیز نمی‌دهد.»

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران معتقد است که در طول دو سال گذشته با وجود آن‌که دولت در مهار رشد یک‌باره قیمت‌ها و کنترل تورم موفق بوده اما «اتفاق خاصی برای تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران نیفتاده است».

حسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت کار پیش از این اعلام کرده بود که از سال ۸۴ تاکنون قدرت خرید کارگران دو سوم کاهش پیدا کرده است.

در آستانه سال تحصیلی جدید، ثبت نام در مدارس و دانشگاه‌ها و مخارج بالای تحصیل فرزندان، فشار بر خانواده‌های کارگری در ایران را نیز افزایش داده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در این‌باره می‌گوید: «با شرایط حقوقی و دستمزدی که کارگران دارند، هزینه‌های مربوط به ثبت نام در مدارس، خرید کیف و کفش و تأمین پوشاک برای آن‌ها بالا است.»

به‌گفته او «در پاییز بسیاری از خانواده‌های کارگری به جای این‌که خوشحال باشند، نگران مدرسه رفتن فرزندانشان هستند، چون باید به دنبال تأمین هزینه‌های آن‌ها باشند. حقوق بگیران یک میلیون تومانی حتی توان تأمین هزینه ثبت نام در مدارس را نیز ندارند.»

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا