چرا بیمه عمر مالیات بر ارزش افزوده دارد؟

یک مخاطب در کامنت خود در سرویس مشکلات مردم اعتراض کرده چرا به حق بیمه عمر که او می‌پردازد، مالیات بر ارزش افزوده، اضافه شده؟

امید سلیمی بنی: قوانین بیمه ای و مالیاتی از جمله قوانین پیچیده کشور هستند که آگاهی از آن برای همه مردم لازم است چون همه مردم بلااستثنا، هم مالیات می پردازند و اکثر قریب به اتفاق شهروندان هم دارای انواع بیمه ها مانند بیمه عمر، بازنشستگی، حوادث، شخص ثالث خودرو، خانه و نظایر آن هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می رسد آگاهی از قوانین بیمه ای و مالیاتی به اندازه سر و کار داشتن با این مباحث در کشور، گسترده و همه گیر نشده است.

از جمله در سرویس مشکلات مردم، یکی از مخاطبان، مشکل خود را با مالیاتی که بر حق بیمه پرداختی اضافه می شود، اینطور عنوان کرده: در مرداد ماه سال ۹۴ بیمه عمر از یکی از نمایندگی های بیمه عمر خریداری کردم و هر شش ماه هم اقساط آن را طبق جدول پیوست قرارداد پرداخت کردم، اما مرداد ۹۶ که برای پرداخت قسط مربوطه مراجعه کردم گفتند بخشنامه آمده که باید هرکس بیمه عمر دارد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم بپردازد و گفتند باید مالیات سالهای قبل را هم یکجا بپردازی. وقتی گفتم در قرارداد من صحبتی از مالیات نشده گفتند ما ماموریم و معذور .به دفتر مرکزی بیمه ایران هم مراجعه کردم گفتند این مصوبه مجلس بوده است.چرا باید این گونه باشد؟

مروری بر مباحث مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات بیمه ای

از زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۷۸ همواره اختلاف نظرهایی درباره روش اجرای این قانون وجود داشت که یکی از این اختلافات، درباره تعیین مصداق برای کالاها و خدمات از جمله خدمات بیمه ای برای مشمول شدن به مالیات بر ارزش افزوده بود.
در این راستا، بخشنامه بخشنامه شماره ۸۶۸۸۲ مورخ ۲۸ آبان ۷۸ با موضوع اجرای مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با خدمات بیمه به امضای عرب مازار، رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور رسید و در آن تاکید شد: “انواع خدمات بیمه و فروش بیمه نامه مأخذ شمول مالیات و عوارض موضوع قانون صدرالاشاره خواهند بود و تاریخ تعلق مالیات و عوارض بیمه ها (اعم از نقدی و تعهدی)، تاریخ صدور بیمه نامه می باشد.”
دو سال پس از آن نیز بخشنامه شماره ۹۲۵ سازمان امور مالیاتی که در تاریخ ۹۰/۱/۲۸ به امضای قاسم پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی رسید تاکید کرد وجوه دریافتی در بیمه‌نامه‌های مختلف اعم از حق بیمه عمر، هزینه‌های اداری حق بیمه فوت، امراض و حوادث و پوشش های اضافی هر فرد بیمه شده بر اساس سن، مدت قرارداد و شرایط سرمایه فوتی که درخواست می‌کند متغیر است و مبلغ آن ثابت نخواهد بود.
بر این اساس شرایط دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳۹۰/۲/۱۵ از سوی سازمان امور مالیاتی به همه شرکتهای بیمه ابلاغ شد و بر این اساس شرکتهای بیمه، مالیات بر ارزش افزوده خدمات بیمه ای را تا زمانی که برقرار باشد به صورت نقدی اخذ می کنند. لذا برای برخی بیمه ها که دارای مدت طولانی است و حق بیمه به صورت اقساط دریافت می شود، معوقات مالیات بر ارزش افزوده در اولین قسط دفترچه جدید دریافت می‌شود و پس از آن بابت هر قسط مالیات خودش دریافت خواهد شد.

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای قراردادهای بیمه ای ولو در ابتدای قرارداد، از سوی بیمه گر عنوان نشده باشد، دارای زیربنای قانونی است و بیمه گر می تواند بیمه شده را برای ادامه خدمات بیمه ای با پرداخت مالیات یا فسخ قرارداد بیمه، دارای اختیار بداند.

همچنین در بخشنامه ای که در اسفند سال گذشته از سوی بیمه ایران به شعب این صندوق بیمه ای ابلاغ شده، آمده است: “از تاریخ شنبه ۹۵.۱۲.۱۴ مالیات بر ارزش افزوده حق بیمه‌های پرداخت شده بیمه‌نامه‌های عمر دارای ذخیره، در اولین قسط دفترچه‌ بعدی حق بیمه هر بیمه‌گذار محاسبه و منظور خواهد گردید. با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده اکثر بیمه‌گذاران از ابتدای صدور بیمه‌نامه‌ها (سال ۱۳۹۲) از آنان دریافت نگردیده لذا ضروری است با توجه به اینکه مبلغ مالیات معوقه مذکور طی دو قسط در دفترچه جدید حق بیمه آنان لحاظ خواهد شد، مراتب را حتماً به بیمه‌گذاران ابلاغ نمایند. بدیهی است وظیفه ارایه توضیح و توجیه بیمه‌گذاران محترم برعهده شبکه فروش و نمایندگان مربوطه خواهد بود.”

در بخش دیگری از این بخشنامه عنوان شده: “همچنین آن دسته از بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های مذکور که تا تاریخ اجرای بخشنامه نسبت به اخذ وام برای بیمه‌نامه‌های خود اقدام نموده باشند. با توجه به اینکه مالیات معوق مربوطه پیش از این از وام پرداخت شده آنان کسر گردیده است. صرفاً بابت اقساط پرداخت شده حق بیمه در فاصله زمانی تاریخ دریافت وام و تاریخ صدور دفترچه جدید مالیات معوق پرداخت خواهند نمود.”

ذکر این نکته ضروری است با وجودی که اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه های عمر از ابتدای زمان انعقاد قرارداد بیمه عمر، باید پرداخت شود و صندوق بیمه ای می تواند معوقات را دریافت کند، ولی به این معنی نیست که بیمه های عمر قبل از تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هم مشمول این حکم شوند. ولی از آن جایی که در کامنت فوق، زمان انعقاد قرارداد بیمه عمر، مرداد ۹۴ عنوان شده بود، پس دریافت مالیات بر ارزش افزوده خدمات بیمه عمر، قانونی است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. چه زیربنای قانونی … که در زمان انعقاد قرارداد هیچ گونه شفاف سازی صورت نگرفته و دقیقا به مشتری اعلام نمی کنینکه چنین چیزیه… فقط وظیفه تون اینه که پول بگیرین و بگین سرمایه گذاری برای خودتونه ولی در عوض همه چیز رو از مشتری کم کنین… حتی اگه مصوبه مجلس و یا قوانین مالیاتی هم باشه باید در بیمه نامه( بر اساس بند مصوبه مجلس….) بیارین که چنین چیزیه نه اینکه بر اساس آیین نامه داخلی و مصوبات خودتون تصمیم بگیرین چنین کاری انجام بدین. اومدین پس ا ز اینکه مشتری سرمایه گذاری کرده و راهی به عقب نداره چنین چیزی رو دارین اجرا می کنین. حتی اگه مشتری بازخریدم کنه فقط و فقط به نفع خودتونه و ضرر به پای مشتری… چندین سال پولشو سرمایه گذاری کرده ولی الان باید ضرر هم کنه… این نوعی ظلم و کلاه برداری و حقه بازیه…

دکمه بازگشت به بالا