تمدید قانون آزمایشی مالیات ارزش افزوده

در بودجه سال 1397

مشاور مالیاتی اتاق اصناف از احتمال تمدید قانون آزمایشی مالیات ارزش افزوده فعلی برای سال آینده و پس گرفتن لایحه مالیات ارزش افزوده در مجلس خبر داد. محمدرضا جعفریان در گفت‌وگویی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد، بر اساس توافق قوه مجریه و مقننه تصمیم بر این شده که لایحه مالیات بر ارزش افزوده که طی سال‌های گذشته در کمیته‌های مختلف با حضور بخش خصوصی و ذی‌نفعان بررسی شد، دولت آن را پس بگیرد.

وی افزود: قرار است قانون آزمایشی فعلی که هر سال در بودجه تمدید می‌شود، با اندکی اصلاحات در مجلس بررسی و به تصویب برسد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران بابیان اینکه طی ۳ سال اخیر لایحه مالیات ارزش افزوده بررسی شد، گفت: نقاط قوت و ضعف پیش‌نویس لایحه بودجه بررسی و اصلاح شد، زیرا قانون فعلی به لحاظ ساختاری و ماهیتی چالش‌های اساسی دارد، اما در نهایت اکنون فصل بودجه رسیده و احتمالاً قانون آزمایشی فعلی برای سال آینده نیز تمدید خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه طی ۴ سال اخیر قانون آزمایشی با ایرادات ساختاری و اساسی در قوانین بودجه سالانه تمدید شده است، بیان داشت: از پشت پرده چنین تصمیماتی خبر نداریم و شواهد نشان می‌دهد که اتفاقاتی در جریان است که امیدواریم به نفع مردم باشد.

به گفته جعفریان، قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده ایرادات مبنایی و ساختاری زیادی داشته و اکنون ۵۳ ماده، حدود ۴۰۰ بخشنامه و دستورالعمل اجرایی دارد. این نشان می‌دهد که در اجرا دچار مشکل است و تفاسیر متعدد از آن می‌شود، اما فضای کسب‌وکار و تولید را مشوش و با مشکلات عدیده روبرو ساخته است.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف افزود: نمایندگان مجلس چگونه یک قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده را در قانون برنامه پنجم آوردند و اکنون ۹ سال است، اجرایی می‌شود.

جعفریان با ابراز تأسف از اینکه لایحه صندوق مکانیزه فروش یک ماه است، نهایی شده و توسط هیأت رئیسه مجلس برای طرح در صحن مجلس معطل است، یادآور شد: کار آن‌قدر آهسته پیش رفت که فصل بررسی بودجه رسیده و قانون ناقص و مشکل‌دار گذشته ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف افزود: دولت احتمالاً لایحه مالیات ارزش افزوده را پس می‌گیرد و مجدداً قانون فعلی با اصلاح و تغییرات تهیه خواهد شد و مسیر بررسی و تصویب را مجدداً در مجلس طی خواهد کرد که قطعاً به امسال نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کنونی به نفع نظام اقتصادی و مالیاتی کشور نیست، عنوان کرد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده به‌علت تغییر پذیری، برداشت‌های متفاوتی در اجرا به همراه دارد که تولید و خدمات را با مشکل مواجه کرده است.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اواخر سال ۹۵ به مجلس آمد، اما معلوم نیست چرا روند بررسی در این مدت طولانی بی‌نتیجه مانده است

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا