با سیستم مالیات‌ستانی سنتی نمی توان اقتصادی صنعتی را اداره کرد

مهدی پازوکی، تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگویی با تاکید بر اینکه کمبود منابع بودجه را می توان از طریق درآمدهای مالیاتی تامین کرد، گفت:« در حال حاضر ۲۵ درصد بودجه کشور به نفت وابسته است. حاکمیت که مجموعه ای از سه قوه است اگر تصمیم بگیرد، می توانند منبع اصلی بودجه دولت را با  مالیات تامین کند. به طور مثال نسبت مالیات به تولید ناخالصی داخلی در ایران حدود ۷.۳ درصد است،این درحالی است که در ترکیه ۲۱ درصد و کشورهای اسکاندیناوی ۵۰ درصد است.»

او با بیان اینکه  متاسفانه در ایران با بیشترین فرار مالیاتی روبرو هستیم،اظهارداشت:« آقای عسکری رئیس سابق سازمان مالیاتی، زمانی گفته بود که ۲۰ درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد؛ اگر GDP کشور به طور مثال هزار میلیارد تومان باشد، ۲۰درصد یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. حال آنکه منابع بودجه عمومی دولت در سال آینده رقمی در حدود ۱۹۷ میلیارد تومان است، که دولت می تواند با بستن راههای فرار مالیاتی این منابع را تامین کند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به حجم بالای معافیت های مالیاتی نیز عنوان کرد:« این مشکل را می توان با ارایه راه حل های کارشناسی و انضباط بیشتر مالی حل کرد.»

پازوکی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مالیات در شرایط رکودی اقدام درستی نیست، گفت:« در شرایط کنونی اقتصاد ایران، افزایش نرخ مالیات اثر معکوس دارد؛ این کار باعث تشدید رکود می شود. می تواند گستره مالیاتی را افزایش داد که از این طریق هم فرار مالیاتی کم می شود و هم دامنه مالیات دهندگان گسترده تر می شود.»

به گفته وی در کشورهای پیشرفته دنیا وقتی فردی درآمدشان از حدی بالاتر می رود،افزایش پرداخت مالیات الزامی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تمام نهادهای نظامی و عمومی نیز باید مالیات بدهند،عنوان کرد:«حال آنکه می بینیم گروههایی که درآمد های خوبی در کشور دارند، علاوه بر اینکه مالیات نمی دهند یارانه هم دریافت می کنند.»

وی ادامه داد:«درحالی که می تواند با استفاده از قانونپول شویی،باند کسانی که مالیات نمی دهند اما درآمد بالا دارند،شناسایی کرد.»

پازوکی گفت: با استفاده از نرم افزارهای جدید ICT و طراحی سیستم مالیاتی دقیق می توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت.چون روش روشن مالیات گیری ما هنوز سنتی است و با مدیریت سنتی نمی توانیم جامعه صنعتی را اداره کنیم. باید از اصول علمی استفاده کنیم، تا موفق می شویم.»

منبع» خبرآنلاین

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا