ایران در رتبه‌بندی “شاخص فلاکت” در کدام رتبه قرار دارد؟

[ایران در رتبه‌بندی “شاخص فلاکت” در کدام رتبه قرار دارد؟]

بیزینس اینسایدر، لیست ۱۸ کشور فلاکت زده را بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ موجود در «دفتر حقایق» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر کرده است.به گزارش اقتصاد نیوز، در این فهرست، برخی کشورها با هردو معضل تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند در حالی‌که در برخی دیگر نرخ یکی از این شاخص‌ها به صورت نامتقارنی از دیگری بیشتر بوده است. البته برخی کشورها نیز به‌دلیل نبود اطلاعات یا به روز نبودن آمارشان از این لیست خارج شده اند.

فهرست این ۱۸ کشور از پایین به بالا به شرح زیر است:

۱۸. تونس
شاخص فلاکت : ۲۰.۱ درصد
تورم : ۴.۹ درصد
بیکاری :‌۱۵.۲ درصد
تونس که زمانی به عنوان « الگوی موفقیت در آفریقا و خاورمیانه» مطرح بود، امروز با زنجیره‌ای از چالش‌های بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ خود روبروست. بزرگترین چالش دولت این کشور شامل بازگشت کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران مطمئن و تحت کنترل در آوردن کسری حساب جاری است.

۱۷- جامائیکا
شاخص فلاکت: ‌۲۰.۷ درصد
تورم: ۷.۱ درصد
بیکاری: ۱۳.۶ درصد
اقتصاد جامائیکا به شدت وابسته به بخش خدماتی نظیر توریسم بوده است. متاسفانه، این کشور از جنایات زیاد و فساد و بیکاری بالا رنج می‌برد که منجر به وقوع جنایات بیشتر شده است. دولت این کشور با یک اژدهای دو سر در حال مقابله است: از یک سو این نیازمند دستیابی به یک نظم مالی برای پرداخت قرض‌هایش است و از سوی دیگر می خواهد با مشکل جدی جنایت مقابله کند.

۱۶. کرواسی
شاخص فلاکت:‌۲۰.۸ درصد
تورم:‌منفی ۰.۲ درصد
بیکاری:‌ ۲۱ درصد
کرواسی یکی از موفق‌ترین کشورهای استقلال یافته از جمهوری یوگسلاوی سابق است، ولی این کشور در سال ۲۰۰۸ با کندی رشد اقتصادی شدید  ناشی از بحران‌های مالی روبرو شد که هنوز نتوانسته از آن رهایی پیدا کند. مشکلات بلندمدت عمده شامل توسعه منطقه‌ای نابرابر، شرایط سرمایه گذاری چالش برانگیز، و نرخ بیکاری بسیار بالا از این قبیل مشکلات هستند.

۱۵. اوکراین
شاخص فلاکت : ۲۰.۹ درصد
تورم : ۱۲.۱ درصد
بیکاری: ۸.۸ درصد
اقتصاد اوکراین که در بحران اقتصادی ضربه سختی خورده بود، بالاخره در سال ۲۰۱۰ توانست دوباره اوج گیرد. اما اقتصاد این کشور بعد از جدال با روسیه بر سر کریمه به باد رفت. (در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص ملی این کشور با افت ۶.۸ درصدی مواجه شد.) فساد سیاسی و تحولات ناکارا  مجددا به این کشور بازگشته است.

۱۴. مغولستان
شاخص فلاکت:‌۲۱.۷ درصد
تورم :‌ ۱۲.۹ درصد
بیکاری ۸.۸ درصد
اقتصاد مغولستان با خطرهای اقتصادی کوتاه مدت از سوی قوانین پولی و مالی ضعیف دولت مواجه شده، که منجر به تورم بالا و عدم قطعیت در تقاضای خارجی برای صادرات مغولستان شده است.

۱۳. مصر
شاخص فلاکت : ۲۳.۵ درصد
تورم: ۱۰.۱ درصد
بیکاری : ۱۳.۴ درصد
اقتصاد مصر از سال ۲۰۱۱ و درپی ناآرامی‌های امنیتی و سیاسی با افت شدیدی روبرو شد. بخش توریسم و ساخت‌و ساز کشور با رکود عجیبی مواجه شد. علاوه بر این، درآمدهای معاملات خارجی و رشد ضعیف، منجر به اقتصاد عمومی ناپایدار در این کشور شد. اخیرا، منطقه گازی بسیار بزرگی در سواحل مصر کشف شده است.

۱۲. اسپانیا
شاخص فلاکت : ۲۴.۱ درصد
تورم: منفی ۰.۲ درصد
بیکاری : ۲۴.۳ درصد
در طول بحران مالی از میزان تورم  اسپانیا کاسته شد. این کشور اولین رشد اقتصادی مثبت خود را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرد. نرخ بیکاری در این کشور با بیشترین سرعت ممکن کاهش یافت، هزینه های استقراضی این کشور بسیار پایین تر از مقدار اوج آن در سال ۲۰۱۲ بود و نرخ تورم نیز با سقوط مواجه بود.

۱۱. یونان
شاخص فلاکت:‌ ۲۵.۵ درصد
تورم: منفی ۱.۳ درصد
بیکاری : ۲۶.۸ درصد
یونان در این تابستان  مسئله بزرگی در اروپا داشت. دولت سیریزا در حال جدال با طلبکاران اروپایی این کشور در مورد کمک مالی بود. متاسفانه، یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی بیشمار یونان، ‌عدم اطمینان در مورد آینده یونان در حوزه یورو بوده که منجر به کاهش اعتماد سرمایه گذاران شده است.

۱۰. ایران
شاخص فلاکت: ۲۶.۱ درصد
نرخ تورم: ۱۵.۸ درصد
بیکاری : ۱۰.۳ درصد
ایران در حال حاضر به عنوان پدیده‌ای در عرصه جهانی مطرح است. برداشته شدن بالقوه تحریم‌ها می تواند منجر به ایجاد فرصت‌های اقتصادی زیادی شود. به ویژه با درنظر گرفتن اینکه این کشور بسیار جوان است، جمعیتی نسبتا تحصیلکرده دارد و اندازه بازار این کشور بزرگ است. علاوه بر این موارد، نفت ایران  نیز در حال بازگشت به بازار جهانی است.

۹. صربستان
شاخص فلاکت: ۲۷.۸ درصد
تورم: ۱.۷ درصد
بیکاری: ۲۶.۱ درصد
صربستان با چالش‌های اقتصادی طولانی‌مدت زیادی روبرو است، نیاز برای اشتغالزایی، هزینه بالای دولت (دستمزدها، حقوق بازنشستگی‌ها و سلامت)، افزایش بدهی‌های خارجی خصوصی و عمومی و جذب مستقیم سرمایه گذار خارجی، مهمترین این چالشها هستند. این کشور همچنین با پیرشدن جمعیت و میزان بالای فساد دست و پنجه نرم می کند.

۸. مقدونیه
شاخص فلاکت : ۲۷.۹ درصد
نرخ تورم: منفی ۰.۱ درصد
بیکاری :‌۲۸ درصد
مقدونیه در حال برداشتن گام بزرگی از زمان استقلال است، ولی این کشور در جذب سرمایه گذاران خارجی همانند همسایگان حوزه بالکان خود ناموفق بوده است. علاوه بر این، فساد و ضعف قانونی، مشکلات بلند مدتی است که گریبان‌گیر اقتصاد این کشور است.

۷. آفریقای جنوبی
شاخص فلاکت: ۳۱.۱
تورم: ۶.۱ درصد
بیکاری: ۲۵ درصد
آفریقای جنوبی یکی از بزرگ‌ترین نامها در بازارهای درحال ظهور و یکی از کشورهای حاضر در «بریکس» است. ولی رشد  اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر با کاهش سرعت مواجه شده است. بیکاری، فقر و نابرابری همچنان به عنوان مشکلات بلند مدت این کشور باقی مانده است.

۶. لسوتو
شاخص فلاکت: ۳۲
تورم:‌۳.۹ درصد
بیکاری: ۲۸.۱ درصد
دولت لسوتو بزرگترین کارفرمای این کشور است، ولی اقتصاد این کشور وابسته به صنعت نساجی، کشاورزی و حواله‌هاست. با این حال میزان استخراج الماس از معادن این کشور در سال‌های اخیر با رشد روبرو شده، که تحلیل‌گران معتقدند در انتهای سال ۲۰۱۵  شامل بیش از ۸.۵ درصد تولید ناخالص ملی خواهد شد.

۵. یمن
شاخص فلاکت: ۳۵.۲ درصد
تورم: ۸.۲ درصد
بیکاری:‌۲۷ درصد
یمن یک کشور کم درآمد است که کاهش این درآمد به دلیل کاهش منابع نفتی است. علاوه بر این، این کشور با مشکلات عدیده ای شامل، کاهش منابع آبی، افزایش بیکاری و قحطی شدید مواد غذایی روبروست؛ و بدتر  از همه این مسائل، این کشور در میان جنگ داخلی قرار گرفته است.

۴. آرژانتین
شاخص فلاکت: ۴۴.۱ درصد
تورم: ۳۶.۴ درصد
بیکاری: ۷.۷ درصد
اقتصاد آرژانتین با ضعف رشد مالی و عدم ثبات، اقتصاد راکد، تورم فوق زیاد، و افزایش خشونت‌های مربوط به مواد مخدر مواجه است؛ و فصل انتخابات در راه است.

۳. جیبوتی
شاخص فلاکت : ۶۲.۹ درصد
تورم : ۲.۹ درصد
بیکاری:‌۶۰ درصد
جیبوتی به شدت به کمک خارجی برای ترازشدن اقتصاد این کشور وابسته است و در حال جدال با نرخ بیکاری ۶۰ درصدی است. تنها به دلیل اینکه فرانک جیبوتی به دلار آمریکا گره خورده است، تورم در این کشور یک نگرانی نیست. ولی متاسفانه ارزش بالای مصنوعی فرانک جیبوتی به تراز اقتصادی این کشور لطمه زده است.

۲. سوریه
شاخص فلاکت: ۶۷.۸ درصد
تورم: ۳۴.۸ درصد
بیکاری: ۳۳ درصد
اقتصاد سوریه به زوال خود ادامه می‌دهد. این کشور به دلیل تحریم‌های جهانی،‌ خسارت‌های زیرساختی گسترده و کاهش در مصرف و تولید به بدترین وضع ممکن در سال ۲۰۱۴ افتاد. مهم‌ترین مشکل این کشور مهاجرت روزانه هزاران پناهنده سوری از این کشور است.

۱. ونزوئلا
شاخص فلاکت: ۷۰ درصد
تورم: ۶۲.۲ درصد
بیکاری: ۷.۸ درصد
ونزوئلا روز به روز بد و بدتر می شود. افت شدید قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۴، در کنار بحران اقتصادی، اقتصاد ونزوئلا را نابود کرد. تورم در این کشور از کنترل خارج شده به طوری که آی‌فون ۶ در این کشور ۴۷ هزار ۷۰۰ دلار قیمت دارد. این کشور در پی یافتن هم پیمانانی خارج از اوپک برای تثبیت قیمت نفت خود است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا