اجرای دستورالعمل افشای اطلاعات در بورس

از امروز

دستورالعمل افشای اطلاعات که بر پایه آن وظایف نظارت بر ناشران به بورس اوراق بهادار تهران واگذار شده است، از امروز (شنبه) اجرا می‌شود.

بیست و نهم آذرماه امسال دستورالعمل های اصلاح‌شده اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران و اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران ابلاغ شد.

در همین پیوند مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: تاریخ اجرای این دستورالعمل ها طبق ابلاغیه سازمان بورس، از امروز (شنبه) تعیین و بخشی از وظایف نظارت بر ناشران، به بورس اوراق بهادار تهران واگذار شده است.

به نوشته جمعه بورس تهران، حسن قالیباف اصل اضافه کرد: ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مکلفند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان دوره ای ۳، ۶ و ۹ ماه و صورت های مالی سالیانه، تهیه و افشا کنند. همچنین شرکت ها باید نظر حسابرس خود را نیز نسبت به گزارش تفسیری مدیریت که همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه و سالیانه ارائه کنند.

به گفته این مسوول، ضوابط تهیه و راهنمای بکارگیری گزارش تفسیری مدیریت در ابلاغیه‌ای به اطلاع ناشران، حسابرسان و سایر استفاده کنندگان می رسد.

توقف در انتظار غیرشفاف‌های و پرنوسان های بورس

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: مطابق اصلاحات اعمال شده در این مواد، چنانچه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند یا در مواعد تعیین شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات اقدام به افشای اطلاعات نکند یا اینکه عملکرد شرکت طی دو سال مالی گذشته به زیان منجر شده باشد، بورس باید علاوه بر اطلاع به عموم، نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق کند.

وی تاکید کرد فرایند تعلیق یعنی نماد معاملاتی ناشر با احتیاط مورد معامله قرار می‌گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارایه شده توسط بورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد از شمول آن خارج می‌شود؛ در غیر این صورت نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرایند لغو پذیرش می‌شود.

قالیباف اصل توصیه کرد: سرمایه گذاران باید نسبت به فهرست اعلام شده توسط بورس و ریسکی که از عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش و افشا متوجه آن ها است آگاه باشند. این فهرست شامل نماد معاملاتی ناشر، دلایل ورود شرکت به این فهرست، اسامی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل ناشر است.

مدیرعامل بورس تهران اصلاح مهم دیگر مربوط به دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران را در خصوص نوسان قیمت سهام دانست و گفت: اگر قیمت پایانی سهم در پنج روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف و درباره علت نوسان قیمت از ناشر اطلاعیه شفاف سازی را درخواست کند. البته نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

وی افزود: اگر قیمت پایانی سهم در ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی را درخواست کند. نماد معاملاتی حداکثر پس از ۲ روز کاری با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

به گزارش ایرنا، شاخص بورس پس از مدت ها رکوردشکنی پیاپی و صعود، در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) با ۲۵۳ واحد افت به جایگاه ۹۷ هزار و ۸۹۹ واحدی عقب نشینی کرد.

در معاملات آن روز ۸۸۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال در ۱۱۶ هزار و ۴۲۲ نوبت خرید و فروش شد.
بر اساس‌ آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بورس تهران، در آذرماه از میان ۳۲۷ شرکت فعال در بازار سهام، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۵۰ میلیارد و ۱۵۹ میلیون ریال، فولاد مبارکه اصفهان با ۲۱۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال و ارتباطات سیار ایران با ۱۶۴ میلیارد و ۶ میلیون ریال اختصاص یافت.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا