میزان معافیت مالیاتی کارمندان دولتی و خصوصی در سال ۹۷

کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ امروز در حالی سقف معافیت مالیاتی کارمندان بخش دولتی و بخش خصوصی را غیریکسان تصویب کرد که سال گذشته این تبعیض مورد اعتراض کارگران قرار گرفت. علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ کل کشور در نشست خبری خود که امروز (دوشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۷، در نشست امروز وارد مباحث درآمدی و هزینه ای شدیم.

وی با بیان اینکه در مورد سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت که ممکن است تغییراتی به نفع مردم داشته باشد، به نقطه نظرات مشترکی دست خواهیم یافت، گفت: بر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، در رابطه با سقف معافیت مالیاتی، حقوق و دستمزد در نشست صبح امروز بحث‌هایی مطرح و در نهایت مقرر شد این معافیت‌ها حداقل در حد سال گذشته مصوب شود.

وی ادامه داد:در این رابطه پس از مباحث بسیار، سقف معافیت مالیاتی برای کارمندان دولت در حد ۲۴ میلیون تومان در سال یعنی ماهانه دو میلیون تومان و برای مشاغل بخش خصوصی ۱۸ میلیون تومان در سال یعنی ماهانه یک و نیم میلیون تومان تعیین شد.

سال گذشته تبعیض در میزان معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران طبق لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۶ موجب شد تا اعتراضات گسترده‌ای در میان گروه‌های کارگری ایجاد شود چراکه در صورت تصویب کارگران از معافیت مالیاتی کم‌تری نسبت به کارمندان برخورددار می‌شدند.

به طوریکه مصوبه مجلس در صورت عدم اصلاح سبب می‌شد تا کارمندان نسبت به کارگران مالیات کمتری به دولت بپردازند و شرایط نامساوی در این باره وجود داشت.

بنابراین، در صورتی که کمیسیون تلفیق بدون در نظر گرفتن این تبعیض مجددا همان پیشنهاد سال گذشته را مورد تأیید قرار دهد پس از تصویب در صحن علنی قطعا بخش‌های غیردولتی مالیات بیشتری به دولت پرداخت خواهند کرد.

مصوبه مجلس دهم در سال ۹۶ نشان می‌داد که کارکنان دولت با حقوق زیر ۲ میلیون تومان و سایرین (بخش خصوصی) با حقوق زیر ۱.۵ میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

براساس این گزارش در بند الف تبصره ۶ این لایحه ذکر شده بود، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب  ۱۳۶۶/۱۲/۳ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۶، مبلغ دویست و چهل میلیون (۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و برای سایرین (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ) در سال تعیین شود.

جزئیات بیشتر در این باره به شرح زیر است؛

رفع تبعیض معافیت مالیاتی پس از اصلاح در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ (سال گذشته)

— با موافقت نمایندگان؛ سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان یکسان شد

پس از اعتراضات فراوان بالاخره رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در موعد بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ تصمیم گرفت تا برای رفع تبعیض، کمیسیون تلفیق تبصره ۶ لایحه بودجه را مورد بررسی مجدد قرار داده و اصلاح کند.

پس از آن، نمایندگان مردم در خانه ملت، ضمن تعیین نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی، میزان معافیت مالیات را برای این دو بخش یکسان تعیین کردند.

به طوری که نمایندگان مجلس در نشست علنی سال گذشته، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ با بند (الف) تبصره ۶ مبنی بر تعیین نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی و معافیت از مالیات این لایحه موافقت کردند.

گفتنی است، بند الف تبصره ۶ این لایحه پس از بررسی مجدد در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ به شرح زیر اصلاح شد:

الف- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۶، مبلغ دویست و چهل میلیون (۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال در سال تعیین می‌شود. نرخ مالیات مذکور بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور تا ۵ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و به نسبت مازاد آن ۲۰ درصد است. میزان معافیت مالیات اشخاص موضوع ماده ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم سالانه ۱۸۰ میلیون ریال تعیین می گردد.

مسعود پزشکیان سال گذشته که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در توضیح اصلاح صورت گرفته گفت: معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و بخش خصوصی یکسان خواهد شد و پس از این تفاوتی نخواهند داشت.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. مشاغل آزاد علاوه بر اینکه سرمایه خود رو در معرض خطر قرار می دن کار هم از خودشونه هیچگونه حمایت دولتی هم برخوردار نیستن بعد جالب اینجاست کسانی که تمام هزینه ها به خودشون باید متحمل بشن و هیچگونه حمایتی هم نه رفاهی نه درمانی نه مالی و…از هیچ کجا برخوردار نیستن معافیتشون کمتر از کارمندان که بدون درگیر کردن سرمایه فعالیت دارن هست واصلا ریسک مشاغل آزاد و فشاری که به مشاغل آزاد میاد رو در تعیین معافیت مالیات در نظر نمی گیرن هم عجیبه و هم جالبه لطفا بگین معیار این چنین تعین معافیت از جانب دولت و مجلس چیه ؟!!!!

  2. واقعا اینکه معافیت کارمندان از مشاغل آزاد بیشتر باشه نه عقلی و منطقیه و نه با عدالت و انصاف تطابق داره چرا که ریسکی که مشاغل آزاد داره چندین برابر کارمندیه ضمن اینکه هیچگونه حمایتی نیز از جانب دولت ندارن و علاوه بر کار ،سرمایه آنها هم درگیره که در خصوص کارمندان اصلا هیچ سرمایه ای نه تنها درگیر نیست بلکه بیمه و سایر خدمات رفاهی وحمایتی رو هم برخوردارن چرا پس در تعیین معافیت مالیاتی به این مسایل توجه نشده

دکمه بازگشت به بالا