بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و شرایط آن

[بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و شرایط آن]

بر اساس تبصره ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ مجلس، افرادی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کارند می توانند با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور به صورت متوالی یا ۲۵ سال به صورت متناوب، تا سقف ۳۵ روز حقوق بازنشسته ‌شوند؛ یعنی به ازای هر سال، ۱.۵ سال برای بیمه شده به عنوان سابقه محسوب و به همان میزان هم از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شود، ضمن آنکه چهار درصد حق بیمه و مستمری به هنگام تقاضای بازنشستگی برای مدت مزبور محاسبه و از کارفرما مطالبه و وصول می‌شود.

چنانچه بیمه شده کمتر از سابقه مذکور، سابقه پرداخت حق بیمه داشته که مقداری از آن سابقه مربوط به اشتغال وی در مشاغل سخت و زیان آور است، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه فرد موصوف ۱.۵ سال محاسبه می شود بنابراین همه بیمه شدگانی که حداقل ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب و پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند.

در حال حاضر مشاغل سخت و زیان ‎آور ناشی از کار منجر به فوت مربوط به آلاینده‎ها و بیماری‌های شغلی شش برابر حوادث فیزیکی است و علت آن هم آلاینده‎هایی است که در محل کار وجود دارند و منجر به بیماری شغلی در فرد می‎شوند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از تعریف مشاغل فوق العاده سخت و زیان آور خبر داده و گفته است: در راستای صیانت از نیروی کار، غربالگری مشاغل سخت در دستور کار وزارت کار قرار گرفته است.

سید حسن هفده‌تن می‌گوید: طبق ماده ۳۸ قانون کار باید به مشاغلی که هم‎مرزِ هم هستند حقوق یکسان و مساوی داده شود از این رو در وزارت کار به دنبال تحقق این موضوع هستیم حتی در دستگاه‎های دولتی نیز بر تفاوت پرداخت‎ها حساس شده‎ایم.

او تاکید دارد که در بلندمدت جوهره زیان‌آور بودن کار باید از بین برود تا نیروی کار ایرانی زمانی ‎که بازنشسته شد زندگی شیرین و تازه‎ای را شروع کند.

امروز بسیاری از کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور با وجود آنکه با ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند اما بعد از چند سال به انواع بیماری‌های روحی، تنفسی و قلبی دچار می‌شوند که عمر آنها را کاهش می‌دهد.

وزارت کار در رویکردی تازه به غربالگری و تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور روی آ‌ورده تا بلکه از این طریق گام موثری در جهت صیانت از نیروی کار و افزایش طول عمر او بردارد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا