افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارگران مطرح شد

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر لزوم متعادل سازی دستمزها گفت: مزد کارگران کم است و باید به شکل پلکانی افزایش یابد. او معتقد است اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف طرح‌های عمرانی شود می‌توان به ایجاد اشتغال امیدوار بود. علی خدایی در گفت‌وگویی اظهار کرد: با وجود آنکه هزینه‌های جاری دولت بالاست اما توزیع دستمزد توزیع متوازنی نیست. قسمت عمده‌ای از این بودجه را کسانی می‌گیرند که درآمدشان فاصله زیادی با خط فقر و معیشت دارد.

وی ادامه داد: اگر دستمزد به شکل پلکانی افزایش یابد و متعادل سازی دستمزد صورت بگیرد، کسانی که دستمزدشان زیر خط فقر و سبد هزینه مصرف است در وضعیت مطلوب‌تری قرار می‌گیرند.

خدایی گفت: بخش اعظمی از خانوارهای کارگری با کمبود درآمدی که دارند از بسیاری نیازهای ضروری خود گذشته‌اند به نحوی که در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد کاهش مصرف هستیم که زنگ هشدار را به لحاظ سوء تغذیه به صدا درآورده است.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری تنها راه خروج از بحران موجود، متعادل سازی دستمزد در کشور است زیرا نیروی کار حداقل‌بگیر است و با توجه به عدم توازن در بازار کار قادر نخواهد بود دستمزد خود را به اندازه نرخ تورم افزایش بدهد.

او درعین حال تصریح کرد:‌ در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار بر دوش افراد ضعیف‌تر خواهد بود لذا دولت در بحث سیاستهای کلان باید به طبقات محروم بیشتر توجه کند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کاهش بودجه عمرانی در لایحه سال ۱۳۹۷ را بزرگترین تناقض بودجه دانست و گفت: دولت در لایحه بودجه از یک سو به دنبال کسب درآمد برای ایجاد شغل است و از سوی دیگر اعتبارات عمرانی را کاهش می‌دهد. بودجه عمرانی یعنی اشتغال و رونقی که بسیاری از صنایع را فعال می‌کند ولی با کاهش بودجه طرح‌های عمرانی عملا اشتغالزایی ناممکن خواهد بود.

به گفته وی، اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جای اشتغال،‌ صرف طرح‌های عمرانی می‌شد می‌توانستیم به ایجاد شغل در سطح گسترده امیدوار باشیم ولی هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بهانه تامین اعتبار اشتغال، کارساز نیست و در مسیر دیگری صرف خواهد شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. با سلام
    متاسفانه حقوق کارگران و تورم در سالهای گذشته فاصله زیادی با هم گرفته اند. وقتی آقای نوبخت در برنامه زنده تلویزیونی حداقل درآمد برای خانواده ۴ نفره را ۲میلیون و چهارصد هزار تومان اعلام میکند ( که درست هم میگوید ) و حقوق کارگران یک میلیون تومان است شما تفاوت را ببینید.
    و از آنطرف با توجه به بالا بودن هزینه تولید صاحبان کارخانجات و کارکاههای خصوصی نیز دغدغه حقوق کارکنانشان را دارند این است که کار سخت شده.
    ولی به نظر بنده حداقل افزایش برای سال ۹۷ بایستی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد مضافا” بر اینکه مزایای حق مسکن – خواروبار و حق اولاد نیز رشد داشته باشند.
    با تشکر

  2. با سلام تعداد زیادی از کارمندان شهرداری با قرار داد کار معین کارگری یعنی ماهیانه حداکثر با ۲ فرزند مبلغ ۱ میلیون ۴۰۰ دریافتی دارند. با سابق کار ۷ تا ۱۵ سال نه مسکن نه درآمد دیگر با توجه به تورم وهزینه های بالای زندگی چطور با این حقوق هم ماهیانه ۶۰۰ کرایه بدهیم هم خرج و مخارج مدرسه و تحصیل بچه ها .نه تفریحی نه امکانات خوب زندگی داریم.به خدا ظلمه .چرا در مورد حقوق ما عدالت را اجرا نمیکیند. مگر ما هم زحمت نمیکشیم .این شکاف حقوق و درآمد کی بهپایان میرسد. کسانی که مسئول این قضیه هستند روز قیامت جوابگوی ما و خانواده های ما هستند

  3. من یک کارگر شرکت خصوصی هستم سال دیگه بازنشستم جزمشاغل سخت هم هست حقوق من کلا یک میلیون هفتصد می شه با دو دانشجو ویک فرزند دبستانی به نظر شما امکان زندگی حد وسط رو داریم یا باید بریم سراغ شغل دوم وسوم تواین سن وسال

  4. اقتصاد ایران رو به نابودی داره میره
    کنترل از دستشون خارج شده
    کدوم شرکت و کارخانه ای میاد به کارگرانش ماهی دومیلیونو چهارصد پول بده؟
    درامد زیر دومیلیون میشه زیر خط فقر
    شرکت ها و تولیدی ها دارن ورشکست میشن

  5. زندگی مارو به فناست دست وپامیزنیم برای زنده ماندن نه زندگی.دوستم چهارساله برای کار به استرالیا رفته والان کلی سرمایه داره

دکمه بازگشت به بالا