کاهش هزینه‌های معاملات بین‌المللی با اجرای IFRS9

مدیر ارشد ریسک گفت: پیاده‌سازی استانداردهایی مانند IFRS9 باعث تقویت نظام بانکی و جایگاه آن در صحنه بین‌المللی می‌شود و نتیجه فوری آن، کاهش هزینه‌های معاملات بین‌المللی خواهد بود.

یوسف پادگانه با بیان اینکه IFRS9 از مهم‌ترین استانداردهای بین‌المللی گزارش‌دهی مالی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی سیستم بانکداری دنیا خواهد داشت، گفت: این تاثیر ناشی از تغییر روش ذخیره‌گیری برای ابزارهای مالی از روش گذشته‌نگر به روش آینده‌نگر مبتنی بر ریسک است.

وی افزود: سیستم بانکی دنیا در اولین روز سال ۲۰۱۸ میلادی، اولین تجربه خود را خواهد داشت. این استاندارد جایگزین استاندارد حسابداری IAS39 خواهد شد و بحث طبقه‌بندی و ارزشیابی، محاسبه زیان مورد انتظار اعتباری و Hedge Accounting ابزارهای مالی را در بر خواهد داشت.

پادگانه با اشاره به تاثیر IFRS9 بر بانکداری الکترونیک تصریح کرد: بانکداری الکترونیک و اجزای آن جزئی از خدمات بانکی و در واقع یک سرویس و کانال توزیع برای محصولات بانکی هستند و چون ابزار مالی نیستند، به‌ طور مستقیم تاثیری نخواهد داشت؛ اما با توجه به اینکه پیاده‌سازی این استاندارد موجب افزایش هزینه‌های بانکی می‌شود، برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد می‌توان از بانکداری الکترونیک استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌سازی این استاندارد باعث افزایش قیمت خدمات و محصولات بانکی، افزایش هزینه سرمایه و همچنین هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی خواهد شد.

وی درباره تاثیر IFRS9 بر بانکداری کشور گفت: قطعا تاثیر بسیار زیادی بر سیستم بانکی ما، به‌ علت افزایش میزان ذخایر مورد نیاز و نحوه قیمت‌گذاری محصولات، خواهد داشت. مهم‌ترین تاثیر آن ناشی از فاصله روش‌های موجود ذخیره‌گیری با روش‌های مورد نظر در IFRS9 است.

این مدیر ارشد ریسک ادامه داد: با توجه به نوع محصولات و ابزارهای مالی موجود، برداشت من این است که سهم عمده دارایی مالی ما در سیستم به‌دلیل نوع مدل کسب‌ و کار است. جریان و جو نقد آتی آنها نیازمند ذخیره‌گیری بر مبنایِ مدل زیان مورد انتظار است. البته، پیاده‌سازی اینگونه استانداردها باعث تقویت نظام بانکی و جایگاه آن در صحنه بین‌المللی و نتیجه فوری آن، کاهش هزینه‌های معاملات بین‌المللی خواهد بود.

پادگانه در پایان خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما باید هرچه سریع‌تر به سوی بانکداری مدرن روز حرکت کند، البته همگان آگاهیم اگرچه تحریم‌های ظالمانه مشکلات زیادی را به‌ وجود آورده‌اند؛ اما با وجود نیروی کار بسیار خلاق می‌توان این مسیر را پیمود و راهکارهای کمیته بال و استانداردهای مالی بین‌المللی و تقویت شفاف‌سازی و یکپارچه‌سازی سیستم همراه با استقلال هم کمک شایانی در این مسیر خواهند کرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا