جامعه جهانی بر اخذ منصفانه مالیات تاکید دارند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران از تاکید جامعه جهانی بر افزایش حداقل ۱۵ درصدی سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی خبر داد و گفت: نظر کشورها اخذ مالیات منصفانه است و ثروتمندان باید مالیات بیشتری بپردازند.

«سید کامل تقوی نژاد» که برای شرکت در نخستین کنفرانس جهانی برای همکاری های مالیاتی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آمده است، روز جمعه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال اجلاس ۲۰۱۵ در آدیس آبابا و ترسیم هدف های ۱۷ گانه برای توسعه پایدار، نخستین اجلاس جهانی مالیات و توسعه پایدار به دعوت سازمان ملل، کمیته های مربوط به آن، صندوق بین المللی پول و همچنین بانک جهانی از روز چهارشنبه به مدت سه روز برگزار شد.
وی افزود: در این اجلاس با توجه به اینکه بحث اصلی کنفرانس آدیس آبابا همچون مبارزه با فقر، تبعیض جنسیتی، اشتغال، زنان، موضوع آب و دسترسی آحاد جامعه به زیرساخت های اصلی توسعه بود، در این نشست هم همین مباحث دنبال شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: با توجه به این که در بعضی کشورها با الگوگیری از این هدف ها کارهایی انجام شده و تجربیاتی به دست آمده بود و همچنین سازمان های بین المللی، مطالعات کامل و حمایت های فنی از طرح های تحول مالیاتی در کشورها داشتند، این کنفرانس سه روزه در سازمان ملل برگزار شد.
تقوی نژاد اضافه کرد: در کشور ما با اتخاذ روش های مناسب همچون شفافیت، عدالت، رسیدگی به مناطق کمتر برخوردار و اجرای کامل طرح سلامت از محل مالیات بر ارزش افزوده و همچنین توسعه زیرساخت های شهری و روستایی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته، اتفاقات خیلی خوبی افتاده است.
وی با بیان این که یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، ابراز درست مالیات از سوی مردم بود، تاکید کرد: با توجه به شرایط محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم کشورمان، با اتخاذ روش هایی برای عدالت و بالابردن درجه تمکین مالیاتی، اقدامات مفید و منصفانه ای انجام شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: نکته قابل توجه دیگری که در این کنفرانس مطرح شد این بود که اختصاص سهم ۱۵ درصدی تولید ناخالص داخلی به مالیات، مناسب نیست و باید افزایش یابد در حالی که در کشور ما نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، ۸ درصد است و در افق برنامه ششم باید به ۱۱ درصد برسد.
تقوی نژاد اضافه کرد: می دانید که در بسیاری از کشورها همچون کشورهای اسکاندیناوی، سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد و در آمریکا حدود ۲۵ درصد است. حتی در این جلسه مطرح شد که در آمریکا هم مالیات واقعی پرداخت نمی شود.
وی تاکید کرد: این مطالب، شرایط جدیدی را به ما القا می کند که تلاش کنیم سهم مالیات را در تولید ناخالص داخلی کشور بالا ببریم.
معاون وزیر اقتصاد، اراده سیاسی تصمیم گیران کلان کشور را بر مالیات ستانی، دیگر موضوع مطرح شده در این نشست دانست و گفت: بنابراین حمایت سیاسی و اراده کلی برای مالیات ستانی، یکی از شرایطی است که می تواند به مالیات ستانی بهینه، عادلانه و منصفانه کمک کند.

سبقت مالیات از نفت
تقوی نژاد در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با کاهش مالیات می توان سرمایه گذاری بیشتری کرد، گفت: کشورها در این نشست بر اخذ مالیات منصفانه تاکید داشتند به گونه ای که از طبقات کم درآمد مالیات کمتری گرفته شود و ثروتمندان مالیات بیشتری بپردازند.
وی با یادآوری این که بخش مهمی از درآمدهای کشورمان همچنان از فروش نفت تامین می شود، اظهار کرد: همچنین این موضوع تاکید شد که منابع طبیعی به نسل های پس از ما نیز مربوط است و منابع طبیعی باید نقش کمتری در موضوع تامین درآمدها داشته باشند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران ادامه داد: می دانید که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید جدی دارند که بتوانیم از محل غیر نفت، عمده منابع تامین شود؛ بنابراین باید مالیات به جای نفت بنشیند.
تقوی نژاد اضافه کرد: خوشبختانه روند اخذ مالیات در سال های گذشته به نحوی بود که برای نخستین بار در سال ۹۵ درآمد مالیاتی پیشی گرفت و نسبتش به نفت، ۱۵۰ درصد بود. این دقیقا در جهت سیاست هایی است که در مجمع عمومی سازمان ملل هم بر آن تاکید شده است.

توجه به اقشار کم درآمد/شناسایی ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی
وی در پاسخ به این سوال که رسانه ها خارجی به دنبال القای این مطلب اند که مالیات ستانی منصفانه نیست و فشار بر اقشار ضعیف جامعه است، تا چه میزان در اخذ مالیات در ایران به قشر کم درآمد توجه می شود؟ گفت: افزایش سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی بر این روش مبتنی است که مالیات باید از محل درآمد افرادی که تا کنون در تور مالیاتی نبوده اند، اخذ شود.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: روش ما بحث تعامل بیشتر با مردم، افزایش اعتماد، افزایش مشوق ها و معافیت ها برای بخش تولید، صادرات و اشتغال است. بر همین اساس در ایران، بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است، مناطق کمتر توسعه یافته و کمتر برخوردار هم معافیت های بالایی برای مالیات دارند.
تقوی نژاد خاطرنشان کرد: همچنین اتفاق مهمی که در سال گذشته افتاد، قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی درآمد شناسایی کردیم و خوشبختانه به جای اینکه به مودیان موجود فشارآوریم، سعی کردیم مودیان جدید شناسایی شوند.
وی اظهار کرد: ۳۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده اند و طبیعتا بخش عمده افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق کاهش فشار به اقشار کم درآمد جامعه انجام شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا