سود سهام عدالت مشمول مالیات و بیمه نیست

سود سهام عدالتی که این روزها در حال واریز به حساب مشمولان است، مشمول مالیات،‌ بیمه و نظایر آن نیست. به گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از ایبنا، طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد در مدت ۱۰ سال، سود سهام اعطایی به مشمولان به‌جای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند.

در این راستا از سال ۸۵ تاکنون ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.

به همین دلیل در ۱۷ اسفند سال گذشته نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورت‌حسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت‌شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

همچنین از اواخر فروردین‌ماه امسال این امکان در سامانه سهام عدالت بوجود آمده است تا مشمولان سهام عدالت با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه، از سود سال مالی ۹۵ شرکتهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت در ماههای پیش‌رو بهره‌مند شوند.

بر این اساس از هفته گذشته نیز مرحله نخست سود سهام عدالت مشمولان به حساب آنها در حال واریز شدن است که مطابق آن مشمولانی که میزان سهام عدالت آنها یک‌میلیون تومان است (شامل مشمولان مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و نیز افرادی که از محل آورده نقدی خود اقدام به تسویه مانده بدهی اقساط سهام خود نموده‌اند) بابت عملکرد سود سال مالی ۹۵ شرکت های سرمایه‌پذیر، ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد که البته این سود به‌مرور و طی دو یا سه مرحله به حساب آنها واریز خواهد شد که در مرحله اول، این افراد ۵۰ هزار تومان سود می‌گیرند.

همچنین افرادی هم که سهام عدالت آنها کمتر از یک‌میلیون تومان ارزش دارد، به‌نسبت ارزش سهام خود سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد. بر این اساس سود سهام عدالت افرادی که مالک ۵۳۲ هزار تومان سهام عدالت هستند، در مرحله اول ۲۶۶۰۰ تومان است. البته مجموع سود پرداختی به این افراد در سال جاری حدود ۷۹ هزار تومان است.

بر این اساس در روزهای گذشته مبلغ واریزی به حساب برخی مشمولان بابت سود سهام عدالت از کف تعیین شده ۲۶۶۰۰ تومان کمتر بوده که بخشی از آن به دلیل کسر سود پرداختی توسط سازمان خصوصی سازی به این دسته از مشمولان در چند سال گذشته است.

ضمن این که سقف سهام عدالت اختصاص داده شده برای هر نفر یک میلیون تومان و برای هر خانوار حداکتر تا سقف ۵ میلیون تومان است؛ بنابراین افرادی که در زمان اختصاص سهام عدالت در خانواده‌هایی بیش از ۵ نفر زندگی می‌کرده‌اند، سهام عدالت ۵ میلیون تومانی میان آنها تقسیم شده است. بر این اساس سهام عدالت آنها از ارزش کمتری برخوردار است و سود اختصاصی یافته به این دسته از مشمولان نیز از حداقل مبلغ ۲۶۶۰۰ ریال، کمتر است.

به همین منظور در خصوص این دسته از مشمولان باید گفت کسر مبلغ صورت گرفته از سود سهام عدالت آنها بابت این موارد است و سود سهام عدالتی که این روزها در حال واریز شدن به حساب دارندگان آن است، مشمول مالیات، کارمزد، بیمه و سایر عناوین نمی‌شود.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا