جوایز تحویل چغندر قند و کمک کرایه حمل جزء هزینه قابل قبول مالیاتی است

بر اساس نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی به وزیر اقتصاد، جوایز تحویل چغندر قند و کمک کرایه حمل به آنها جزء هزینه قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفت. سیدکامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی که جوایز تحویل چغندر قند و کمک کرایه حمل به آنها جزء هزینه قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گیرد که با موافقت روبرو شد.

در این نامه تقوی نژاد خطاب به کرباسیان آمده است:

عطف به نامه شماره ۹۶.۹۱۴۶ مورخ ۱۳۹۶.۱۱.۱۱ جناب آقای دکتر بخشنده معاون محترم برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در مورد پرداخت‌های انجام شده توسط کارخانه‌های قند و شکر به کشاورزان تحت عنوان جایزه تحویل چغندر قند و کمک کرایه حمل به آن‌ها، به استحضار می‌رساند:

مطابق ماده ۱۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶.۱۲.۳ با اصلاحات بعدی آن، هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌شود، عبارت است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصیل درآمد مؤسسه در دوره مالی مربوط به رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد، در مواردی که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوب هیأت وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود.

همچنین به موجب ماده ۱۴۸ قانون یاد  شده هزینه‌هایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق است، در بندهای مختلف ماده مارالذکر تعیین شده است.

جایزه تحویل چقندر قند و کمک کرایه حمل به کشاوزان چغندر کار حائز شرایط مقرر در ماده ۱۴۷ و بندهای ماده ۱۴۸ قانون فوق‌الذکر نمی‌باشد، لیکن همانطور که در نامه صدرالذکر معاون محترم برنامه‌ریزی و قاتصادی وزارت جهاد کشاورزی عنوان شده است این پرداخت‌ها در جهت تشویق کشاورزان به تولید چغندر قند و تلاش برای خوداتکایی کامل در تولید شکر در داخل کشور و همچنین در چرخه تولید بودن کارخانه‌‌‌های قند و شکر می‌باشد.

به عنایت  به مندرجات فرق در اجرای تبصره (۱) ماده ۱۴۸ قانون یاد شده پیشنهاد می‌گردد «پرداخت‌های انجام شده توسط کارخانه‌های قند و شکر به کشاورزان تحت عنوان جایزه تحویل چغندر قند (اعم از نقدی و غیرنقدی) و کمک کرایه حمل مستند به استناد و مدارک در احتساب هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قابل پذیرش می‌باشد.»

خواهشمند است در صورت موافقت امر به ابلاغ فرمایید تا بر همان اساس اقدام لازم معمول شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا