دانلود اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی ۹۷ و راهنمای استفاده از آن

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خود اظهاری مودیان مالیاتی، اظهارنامه را در این سامانه قرار داده است که مودیان محترم مالیاتی، پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی می بایست نرم افزار مذکور را دانلود و پس از تکمیل اظهارنامه، اقدام به ارسال نمایند. جهت ثبت اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، مودی پس از وارد نمودن نام کاربری ، رمزعبور و کد رهگیری سامانه ثبت نام، قادر به بارگزاری اطلاعات هویتی خود در اظهارنامه می باشد.
نکته مهم: تاریخ تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی که ۲۹ اسفند ماه پایان سال مالی آن ها است، تا پایان تیرماه می باشد.

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه با استفاده از اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد بنابراین ضروری است مودیان نسبت به تکمیل اطلاعات، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه ثبت نام  اقدام نمایند. اطلاعاتی که از این سامانه دریافت می شوند، غیرقابل ویرایش است. درصورت لزوم پس از ویرایش اطلاعات و تایید آن، جهت بروزرسانی اطلاعات در سامانه اظهارنامه مالیاتی از گزینه دریافت اطلاعات هویتی استفاده نمایید.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

۱- پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک جهت دریافت شماره اقتصادی مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. شماره تلفن همراه شما تایید شده و لازم است شما تاییدیه پستی مرتبط با کد پستی محل فعالیت را در سیستم بارگزاری نمایید. در نهایت پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

۲- صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

۳- تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

۵- اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵: در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت.

نکات مهم قبل از شروع فرایند ثبت نام الکترونیک

• ثبت نام  الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان صورت می پذیرد و هرگونه درخواست وجوه به عنوان این سازمان از این بابت غیر قانونی است.
• اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند.
• در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی ، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نمی باشند و نیازی به ثبت نام ندارند.
• صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.

تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.
تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور می باشند.
تبصره: در مورد کارگاه ها و واحد های تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید ، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می نماید، تشکیل می شود.

• مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.
• مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام ، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس ، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند.

• صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نماید.
تبصره: اشخاص حقوقی که قبلا در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و شماره اقتصادی دوازده رقمی خود را دریافت نموده اند، می توانند تا زمان دریافت شماره اقتصادی جدید از شماره اقتصادی مذکور در معاملات خود استفاده نمایند.
قبل از ارسال، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید سپس اقدام به ارسال الکترونیکی، که نهایی و قطعی تلقی می گردد نمایید. ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود.
مودیانی که اظهارنامه خود را با امضای الکترونیکی ارسال می نمایند، در صورتی که پیغام خطا دریافت می نمایند می بایست اطمینان حاصل نمایند که وکالتنامه مالیاتی آنها در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده و همچنین گواهی الکترونیک آنها اعتبار تاریخی دارد.

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:
• حصول اطمینان کاربر از اتصال رایانه به اینترنت
• مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان و دانلود اظهارنامه مربوطه
• نصب نسخه نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
• ورود اطلاعات درخواستی در نرم افزار اظهارنامه مربوطه
• دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام
• تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی
• چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
• ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور
• دریافت کدرهگیری
• صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
• امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

در مرحله ی پیش ثبت نام، چگونه می توانم از فرآیند ثبت نام خود، مغایرت یا تایید اطلاعات از سمت سازمان امور مالیاتی کشور آگاهی یابم؟

در سامانه ی پیش ثبت نام شماره اقتصادی، این امکان برای شما فراهم شده که وضعیت فرآیند شماره اقتصادی خود را از ابتدای ورود به سامانه پیگیری نمایید. برای این منظور، وارد سامانه ی پیش ثبت نام شده و در منوی سمت راست روی کلید وضعیت فرآیند شماره اقتصادی کلیک نمایید. صفحه ای به شما نمایش داده خواهد شد که در آن، کلیه ی فعالیت های صورت گرفته روی پیش ثبت نام شما، چه از سمت شما و چه از سمت همکاران ما، از آغاز ورود شما به سامانه ی پیش ثبت نام تا به امروز، با تاریخ روز ثبت می شود.

هر وضعیت دارای یک شماره است. تاریخی که وضعیت برای شما ثبت شده است، زمانی که وضعیت برای شما ثبت شده است، عنوان کلی وضعیت ثبت شده و توضیحاتی در ارتباط با وضعیت ثبت شده در این قسمت قابل مشاهده می باشد.

اطلاعاتی هویتی را از روی کارت ملی و به درستی ثبت نموده ام، اما باز هم مغایرت در اطلاعاتم ثبت شده است، چه اقدامی می بایست انجام دهم؟

چنانچه اطلاعات هویتی را دقیقا مطابق با کارت ملی وارد نموده اید و باز هم در اعتبارسنجی، در اطلاعات هویتی شما مغایرت ثبت شده است، جهت کسب اطمینان از یکی بودن اطلاعات ثبت شده روی کارت ملی و اطلاعات ثبت شده در بانک ثبت احوال، به سازمان ثبت احوال مراجعه فرمایید. در صورت یکی نبودن این اطلاعات، نسبت به اصلاح اطلاعات خود در سازمان ثبت احوال اقدام نمایید و پس از آن مجددا اطلاعات خود را در سامانه به روز نمایید.

در صورت ثبت مغایرت در آدرس پستی، چه اقدامی باید انجام دهم؟

آدرس اقامتگاه قانونی شما توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعتبارسنجی می شود. برای این منظور، کد پستی و آدرس ثبتی شما با کد پستی و آدرس ثبت شده در اداره ی پست مقایسه می شود و در صورت عدم مطابقت این اقلام اطلاعاتی با یکدیگر، در اطلاعات ثبتی شما مغایرت ثبت خواهد شد.

در این موارد، سازمان امور مالیاتی، به تاییدیه ای از سمت اداره ی پست نیاز دارد. به اداره ی پست مراجعه نموده و تاییدیه ی پستی تهیه نمایید. اداره ی پست در این تاییدیه باید تایید نماید که کد پستی ثبت شده توسط شما، به آدرس اعلام شده توسط شما تعلق دارد. برگه ی تاییدیه ی پستی را به حوزه ی مالیاتی خود تحویل دهید. این برگه توسط همکاران ما، در پرونده ی الکترونیکی شما پیوست شده و جهت بررسی و اعتبارسنجی مجدد به قسمت مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

دقت نمایید، چنانچه کد پستی و آدرس مندرج روی قبض تلفن محل اقامتگاه قانونی شما ( آخرین قبض دریافتی) با آدرس اعلام شده توسط شما همخوانی دارد، می توانید این قبض را به حوزه ی مالیاتی خود تحویل دهید و نیازی به تهیه ی تاییدیه ی پستی نمی باشد.

برای تغییر آدرس اقامتگاه قانونی در مرحله ی پیش ثبت نام، چه اقدامی باید انجام دهم؟

برای تغییر آدرس اقامتگاه قانونی در مرحله ی پیش ثبت نام، با اطلاعات کد پستی قبلی خود وارد سامانه ی پیش ثبت نام شوید و در قسمت آدرس اقامتگاه قانونی، کد پستی و آدرس جدید خود را وارد نموده و اطلاعات را ثبت نهایی کنید. البته باید دقت نمایید که ثبت نام انفرادی دیگری با کدملی خود در آدرس جدید وجود نداشته باشد.

کلمه ی عبورم را در سامانه ی ثبت نام شماره اقتصادی تغییر داده ام، اما آن را فراموش کرده ام، آیا امکان بازیابی یا ریست کلمه ی عبورم وجود دارد؟

توصیه می شود کلمه ی عبور خود را پس از تغییر، در جای امنی یادداشت نمایید تا آن را فراموش نکنید. اما چنانچه به هر دلیل کلمه عبور را فراموش نموده اید می توانید با مدارک هویتی به اداره مالیاتی خود مراجعه نمایید و درخواست ریست اطلاعات کاربری بدهید.

البته راه ساده تر استفاده از ابزار فراموشی کلمه عبور که در سایت قرار داده شده است می باشد. در این صورت اطلاعات کاربری به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.

اتباع خارجی به منظور دریافت کد فراگیر چه اقدامی می بایست انجام دهند؟

اتباع خارجی جهت دریافت کد فراگیر باید به سامانه ی اصلی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه نمایند و در قسمت اطلاعات مالیاتی مرتبط، روی استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی کلیک نمایند. سپس در صفحه ی باز شده، در قسمت لینکهای مرتبط برای دریافت کدفراگیر اتباع خارجی حقیقی، روی سامانه ثبت نام کد فراگیر ویژه اتباع خارجی، و برای دریافت کد فراگیر برای اتباع خارجی حقوقی روی سامانه ثبت نام کد فراگیر ویژه شرکت های خارجی کلیک نمایند. در صفحه ی وارد شده، پس از ورود و ثبت اطلاعات مورد نیاز، کدی به عنوان کد پیگیری به مودی داده می شود. دقت شود، این کد، کد فراگیر شما نیست. از این کد پیگیری، جهت پیگیری صدور کد فراگیر خود در مراجعات بعد باید استفاده نمایید به همین خاطر این کد رهگیری را در جای امنی یادداشت نمایید.

تذکر مهم: سامانه صدور شماره فراگیر در سایت سازمان امور مالیاتی تنها ویژه مودیان مالیاتی که پرونده مالیاتی دارند، می باشد. برای سایر افراد از جمله افرادی که نیاز به کد فراگیر جهت ارسال لیست حقوق دارند ابزاری در سایت ثبت شرکتها به آدرس http://ssaa.ir وجود دارد.

اطلاعات خود را در ثبت نام کدفراگیر به اشتباه وارد نموده ام، اما کدفراگیر دریافت کرده ام، آیا امکان ویرایش وجود دارد؟

متاسفانه در صورت وجود اشتباه در اطلاعات اولیه امکان تغییر اطلاعات بسیار مشکل خواهد بود. برای اینکار مجدد با اطلاعات صحیح ثبت نام کدفراگیر را انجام دهید.

اسناد قابل دانلود

فرم درخواست گواهی الکترونیکی اشخاص حقوقی
بروشور ثبت نام الکترونیک در سال ۹۶ صفحه اول
بروشور ثبت نام الکترونیک در سال ۹۶ صفحه دوم
فرم درخواست گواهی الکترونیکی اشخاص حقیقی

صفحات مرتبط

استعلام و اخذ کدفراگیر اتباع و شرکتهای خارجی

لینکهای مرتبط

پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی
فراموشی کد رهگیری ثبت نام
فراموشی نام کاربری و یا کلمه عبور ثبت نام
حذف ثبت نام های اضافی و اشتباه

صدور قبض مالیاتی مودیان
مودیان حقوقی می توانند هنگام ارسال اطلاعات اظهارنامه خود، از طریق نرم افزار اقدام به درخواست صدور قبض مالیاتی نموده، که از طریق لیست قبوض الکترونیکی مرتبط با اظهارنامه قابل رویت و پس از چاپ قبض مالیاتی می توانند از طریق بانک یا  سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات اقدام به پرداخت نمایند.

چگونه می توان در صورت نصب نسخه جدید اظهارنامه به اطلاعات اظهارنامه های ثبت شده نیز دسترسی داشت؟

به این منظور می بایست نسخه جدید اظهارنامه را نیز در مسیر قبلی نصب نمود و یا از مسیر قبلی فولدر TSTFiles را Copy نموده و در مسیر جدید کنار فایل اجرایی (exe) نرم افزار paste نمایید. لازم به ذکر است مودیان گرامی به منظور تهیه پرینت از اظهارنامه خود می بایست فولدر TSTFiles را داشته باشند.

مسیر پیش فرض اظهارنامه اشخاص حقوقی: C:\Program Files\Ezharnameh Hoghooghi1395

مسیر پیش فرض اظهارنامه اشخاص حقیقی: C:\Program Files\Ezharnameh Haghighi1395

مسیر پیش فرض اظهارنامه املاک: C:\Program Files\Ezharnameh Amlak1395

اگر مودی چندین ملک دارد چگونه می بایست اظهارنامه املاک را ثبت نماید؟

در اظهارنامه اجاره املاک مودی می بایست اطلاعات تمام املاک / مستاجرین مربوط به یک واحد مالیاتی با کلاسه پرونده های متفاوت را در یک اظهارنامه ثبت نماید (اگر تمامی ملک ها در یک حوزه باشند می بایست همه ملک ها را در یک اظهارنامه ثبت شوند) .

در اظهارنامه شراکتی به منظور تقسیم درست معافیت ۱۰۱ زمانی که یکی از شرکا فوت می کند نوع شراکت را چگونه می بایست تعریف نمود؟

در اظهارنامه شراکتی هنگامی که یکی از مودیان فوت کرده و ورثه جایگزین آن می شوند می بایست نوع شراکت وراث قهری و نوع شراکت شرکا اختیاری انتخاب گردد.

پیغام خطای (۵۰۴-) را در ارسال اظهارنامه الکترونیکی چگونه می بایست برطرف نمود؟

مودیان هنگام ارسال اظهارنامه می بایست وضعیت ثبت نام کد اقتصادی آنها ۴۵ باشد و همین طور هنگام ارسال اظهارنامه حتما شناسه ملی را ثبت نمایند.(اگر به جای شناسه ملی نام کاربری را وارد نمایند خطای عنوان شده را دریافت می نمایند)

سامانه خطایاب خودکار چیست؟

به منظوربرطرف نمودن خطای (۱۰۰-) و (۱۰۳-) هنگام ارسال اظهارنامه می توان از نرم افزار خطایاب استفاده نمود، به منظور استفاده از این سامانه اینجا کلیک نمایید.

اسناد قابل دانلود


نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقوقی عملکرد سال ۱۳۹۶ و میانسالی های ۱۳۹۷(ویرایش ۱۰.۰.۰.۰)
دانلود فرم اظهارنامه اشخاص حقوقی عملکرد سال ۱۳۹۶
راهنمای ثبت الکترونیکی اظهارنامه اشخاص حقوقی
فهرست دفاتر مجاز اداره پست جمهوری اسلامی ایران
فهرست دفاتر مجاز کافی نت استانها
فهرست دفاتر مجاز پیشخوان دولت
فهرست دفاتر مجاز کافی نت شهر و استان تهران
بروشور اظهارنامه الکترونیکی در سال ۹۶ صفحه دوم
بروشور اظهارنامه الکترونیکی در سال ۹۶ صفحه اول

صفحات مرتبط


سامانه ثبت نام
نشانی ادارات امور مالیاتی
نشانی دفاتر اسناد رسمی فعال در زمینه تخصیص گواهی الکترونیکی امضاء
استعلام و اخذ کدفراگیر اتباع و شرکتهای خارجی
نکات مرتبط با ثبت نام و اظهارنامه مالیاتی
سامانه خطایاب خودکار

لینکهای مرتبط


لیست قبوض الکترونیکی مرتبط با اظهارنامه

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

‫۱۲ نظرها

  1. سلام
    موسسه ما برای سال (۹۵)اظهارنامه الکترونیکی ارسال کرده آیا با کد رهگیری پیش ثبت نام سال قبل برای سال ۹۶ می توانیم اظهارنامه پرکنیم یا نیاز به پیش ثبت نام مجدد است

    1. هر شخص فقط دارای یک کد رهگیری پیش ثبت نام اقتصادی می باشد.بنابراین با همان کد رهگیری پیش ثبت نامی که برای سال ۱۳۹۵ استفاده کردید برای سال ۱۳۹۶ نیز استفاده نمایید. با تشکر

    1. سلام.
      من یک مغازه لوازم التحریر فروشی دارم.ایا باید اظهارنامه الکترونیکی پر کنم؟

  2. با سلام . بنده هرکای می کنم نمی تونم اظهار نامه مالیاتی اجراه املا ک را دانلود کنم لطفا راهنمائی بفرمائی ویا درصورت امکان فایل را ارسال نمایئد . باتشکر

  3. اگر امکان داره لینک مستقیم دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی حقوقی در سایت بگذارید ممنون

  4. سلام نتوانستم نرم افزار اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی را دریافت کنم لطفا” راهنمائی کنید

  5. با سلام من نرم افزار دانلود کردم و نصب کردم تمامی آیکن هایش علامت سوال است ویندوزم هم xp مگه یک موسسه قرآنی چقدر درمیاره که هفتاد هزار تومان بابت سه سه صفحه پر می کنند می گیرن انصاف ها کجا رفته اگر بهم رحم نکنم چه کنیم ؟؟؟؟؟ رحم ومروت و انسانیت در این دنیا دیگه جایی ندارد متاسفم

  6. بااحترام من اظهار نامه مالیاتی ۹۷ را ارسال کردم ولی بعد از ارسال مجبورشدم اصلاحاتی انجام وجایگزین کنم اما هنگام جایگزینی پیام داد ورژن جدید نصب کنم چون ورزن به روز نیست وقتی ورزن جدید۱۰۰۰۰۱ را دانلود کردم ودنبال اظهارنامه ارسالی گشتم پیام داد هیچ اطلاعاتی ندارد به ناچار دوباره اطلاعات را وارد کردم ولی به هیچ عنوان ارسال نکرد گزینه های اصلاحی وجایگزینی هم فعال نیستند چگونه اطلاعات ارسالی قبلی راپیدا کنم ویا اطلاعات ویرایش شده را ارسال کنم ؟باتشکر

دکمه بازگشت به بالا