حسابداری تعهدی رویکرد جدید سازمان‌ها در بودجه‌ریزی عملیاتی

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید بر رویکر حسابداری تعهدی گفت: مزیت حسابداری تعهدی محاسبات دقیق و کنترل شده تخصیص‌های بودجه‌ریزی است که به کاهش هزینه تمام شده منجر می‌شود و این مزیت مثبت به خود سازمان‌ها بازمی‌گردد که در این صورت اعتبارات تخصیص یافته به هزینه قطعی آن تلقی خواهد شد.

فرهاد دژپسند در هفتمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به در نظر گرفتن قیمت تمام شده فعالیت‌های درون سازمان‌ها همراه با کارآیی افزود: هزینه تمام شده برای فعالیت‌ها که به تناسب در سال ۱۳۹۳ مورد نظر سازمان‌ها قرار گرفته است از طریق بودجه‌ریزی عملیاتی منجر به محاسبه اثربخشی و محاسبه کارایی شده و پایش و کنترل برون‌دادها را با ساماندهی نیروی انسانی در بر دارد.

در ادامه این همایش، با سخنرانی عضو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش درباره معایب فرآیند بودجه‌ریزی فعلی صحبت شد.

سعید مشهدی فراهانی گفت: بهای تمام شده برای فعالیت‌ها در سال ۱۳۹۲ مستقر شده و امسال نیز علاوه بر قیمت تمام شده نسبت خروجی‌ها به ورودی‌ها، فعالیت‌های سازمانی محاسبه شده و از دستاوردهای آن نیز ساماندهی نیروی انسانی است که از طریق بودجه ریزی عملیاتی صورت گرفته است.

این گفته عضو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در حالی بود که معایب فرآیند بودجه‌ریزی فعلی محاسبه و کنترل‌های غیردقیق و ناکامی در تحقیق منابع و مصارف پیش‌بینی بوجه، تخصیص‌های ناکارآمد، عدم تمرکز بر خروجی‌ها و محدود بودن اختیارات مدیران در هزینه کردن اعتبارات اعلام شد.

در بخش دوم این همایش نیز هوشنگ نادریان – عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران – با اشاره به موضوع همایش بودجه‌ریزی با محوریت اقتصاد مقاومتی و بحث عدالت اقتصادی در سراسر کشور گفت: بحث بودجه ریزی و حسابداری بحث پیوندی دارد و با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تحت عنوان بحث عدالت اقتصادی، نقش حسابداران بسیار کلیدی است و حسابداران می‌توانند در تحقق بخشیدن به صحت صورت‌های مالی، تقویت سیسستم‌ها و ارزیابی، تقویت فرهنگ پاسخگویی، ایفای نقش کنند.

وی درباره نکات کلیدی حسابداری در بحث اقتصاد مقاومتی، افزود: بهره‌وری تولید، شفاف سازی محیطی، افزایش ارزش افزوده، تقویت نظام مالی و پاسخگویی و همچنین مدیریت هزینه و میریت مخاطرات اقتصادی از جمله بحث‌های بااهمیت در بحث اقتصاد مقاومتی به دید حسابداران است.

در ادامه این همایش در پنل گفت‌وگوی تجربیات پیاده سازی بودجه ریزی در نحوه عملکرد مهمان خارجی این کنفرانس، اندرولیم – مدیرعامل یک شرکت سنگاپوری – درباره مهمترین بخش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، گفت: شاخص کلیدی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد کنترل و هدایت بروندادهای سازمانی است. از این جهت که با استفاده بهای تمام شده فعالیت‌ها با در نظرگیری درون‌داده‌های سازمانی در محاسبه بودجه در نظر گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت بودجه ریزی در بخش‌های دولتی و خصوصی از هراس مدیران در خصوص بودجه ریزی و محاسبه آنچه که نتایج فعالیت‌های سازمانی است، گفت: برای رسیدن به بهترین مدل بودجه ریزی سازمان‌ها نیازمند تامین هدف، چشم‌انداز و ارزش‌های شفاف هستند که درون شرکت‌ها و سازمان‌ها به دست رهبران تاثیرگذار و متوجه احتمالات انجام شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا