نرخ سود بانکی در سال ۹۳ تعیین شد / نرخ سود یک ساله و بیشتر ۲۱ درصد

نرخ سود بانکی در سال ۹۳ تعیین شد / نرخ سود یک ساله و بیشتر ۲۱ درصد

مدیران عامل بانک های کشور و هیات عامل بانک مرکزی در نشست چهارشنبه شب در بانک مرکزی در جلسه ای ۴ ساعته به جمع بندی هایی برای نرخ سود بانکی، نرخ سپرده های قانونی و جریمه ها رسیده اند .

به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک،در این جلسه که با حضور کلیه مدیران عامل بانک ها و هیات عامل بانک مرکزی برگزار شده است موضوع نرخ سود بانکی بررسی شده و با توافقات کلیه حاضرین در جلسه دامنه نرخ های جدید تعریف شده است . حاضرین در جلسه اذعان داشته اند که برخ سود در این جلسه تعیین تکلیف شود و تا از ارجاع آن به شورای پول و اعتبار چلوگیری به عمل آید .

نرخ های جدید در جلسه کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک ها تدوین می شود تا با ایجاد وحدت رویه از رقابت ناسالم در سیستم بانکی جلوگیری به عمل آید . بنابر اطلاعات حاصله  در این جلسه چند ساعته کلیات حاصله به این شکل جمع بندی شده است که با هماهنگی شورا و کانون و اعضا تعیین نرخ سود به شورای پول و اعتبار ارجاع نشود و بانک ها به نظام هماهنگ قبلی در این زمینه بازگردند.

دستاوردهای جلسه
در این جلسه حاضرین توافق کرده اند که نرخ سپرده های قانونی برای همه سپرده ها یکسان باشد .
همچنین در نرخ جریمه بانک ها در صورت برداشت از حساب بانک مرکزی تجدید نظر شود و خطوط اعتباری برای بانک ها در نظر گرفته شود و جریمه مازاد برداشت از حساب بانک مرکزی کاهش یابد. حاضرین در جلسه توافق کرده اند که موسساتی که در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستند در این رویکرد با نظام بانکی همراهی نمایند و بانک مرکزی برای موسساتی که در این زمینه از تصمیمات جدید پیروی نمی کنند جریمه در نظر بگیرد .

در قالب توافقات جدید نرخ سود یک ساله و بیشتر ۲۱ درصد ،نرخ سود سپرده های ۹ ماهه ۱۸ درصد ،نرخ سود سپرده های ۶ ماهه ۱۶درصد ،نرخ سود سپرده های ۳ ماهه ۱۴ درصد و نرخ سود سپرده های کوتاه مدت یک ماهه ۱۰ درصد تعیین شده است .

به گزارش ایران و جهان، مجموعه این تصمیمات از دوشنبه در شبکه بانکی کشور اجرایی خواهد شد . همچنین اعضا توافق کرده اند که گزارش توجیهی از سوی رئیس کل بانک مرکزی برای شورای پول و اعتبار به منظور بررسی نرخ سود تسهیلات در عقود مبادله ای تهیه و حداقل نرخ سود در این بخش ۲۱ درصد تعیین شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا