مقررات گمرکی ارز همراه مسافر ابلاغ شد

گمرک ایران با ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل ارز همراه مسافر به گمرکات اعلام کرد: خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق همراه مسافر مجموعا تا سقف ۵۰۰۰ یورو از مرزهای هوایی و تا سقف ۲۰۰۰ یورو از سایر مرزها مجاز است.

در ابلاغیه ای که به امضای مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران خطاب به ناظرین گمرکات استان ها و مدیران کل گمرکات اجرایی مستقل رسیده، در خصوص اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز / اسناد بانکی و اوراق بی نام همراه مسافر آمده است: مجموعا تا سقف مبلغ ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرز هوایی و تا سقف مبلغ ۲ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی ارسال می شود.

در این دستورالعمل همچنین اجرای مقررات جدید در مبادی خروجی و ورودی کشور با هماهنگی بانک ملی ایران و مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد الزامی اعلام شده است.

سیداحمد عراقچی؛ معاون ارزی بانک مرکزی نیز پیش از این و در یازدهم اردیبهشت ماه در نامه ای به فرود عسگری؛ رییس کل گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد مقررات جدید پیش بینی شده برای ارز همراه مسافر در مرزهای هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را اعلام کرده بود.

گفتنی است، مقررات جدید مربوط به تعیین سقف ارز همراه مسافر بخشی از سیاست های جدیدی ارزی دولت است که به تازگی از سوی دولت پیرامون آن تصمیم گیری شده و از سوی بانک مرکزی در حال اجرا است.

قبل از مقررات گذاری جدید دولت برای ارز همراه مسافر، سقف ورود و خروج ارز ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن تعیین و در گمرکات کشور اعمال می شد. در مقررات قبلی آمده بود: ورود و خروج ارز به صورت نقد و یا اسناد بانکی (چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی، سایر اسناد مالی قابل انتقال) و یا اوراق بهادار بی‌نام (اوراق قرضه) به صورت فیزیکی، به هر طریق، توسط هر مسافر تا سقف مبلغ ۱۰۰۰۰ یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مجاز بوده و نیاز به اظهار نداشته، لیکن جهت مبالغ بیش از ۱۰۰۰۰ یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مسافر می‌بایست به سامانه ارز همراه مسافر مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام نموده و پس از اخذ کد رهگیری و فرم مورد نظر توسط گمرک، مراحل بعدی را از طریق سیستم بانکی انجام دهد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا