شمشیر دولبه مالیات بر سود بانکی

طرح حذف معافیت‌های مالیاتی و تعلق مالیات بر سود بانکی، چندی پیش از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد و کارشناسان واکنش‌های متفاوتی به آن نشان دادند. برخی نه تنها آن را یک طرح ضروری می‌دانند بلکه معتقدند تا امروز هم برای اجرای چنین طرحی در نظام بانکی کشور ما دیر شده است. در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان، مخالف این طرح هستند و معتقدند آسیب‌های چنین حرکتی دامن‌گیر مردم خواهد شد زیرا نظام بانکی کشور ما به شدت بیمار است و نرخ سود بانکی بالا نیز نتیجه همین بیماری است و دلیلی ندارد که مردم تاوان کجی‌های موجود در نظام بانکی را پرداخت کنند. با این اوصاف باید منتظر باشیم تا ببینیم در صورت اجرایی شدن این طرح، چه اتفاقی در جامعه رخ خواهد داد. آیا این طرح به نتیجه خواهد رسید یا پس از مدت کوتاهی پرونده آن به عنوان یک طرح شکست‌خورده، بسته خواهد شد.


پرداخت مالیات ضرورت است

دکتر حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی در باره تعلق مالیات بر سود بانکی به «قانون» می‌گوید: در طول سالیان گذشته، جهت اجتناب از خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و تشکیل بازار غیررسمی‌سپرده‌گذاری و شکل‌گیری مراکز و گروه‌‎ها و موسسات غیرمجاز مالی، اخذ مالیات  از سپرده‌ها مصلحت نبود. از سوی دیگر نگرانی از خروج منابع از بانک‌ها و هجوم به سمت بازارها و ایجاد تورم و نابسامانی در اقتصاد، بر عدم اخذ مالیات از سپرده‌ها تاکید داشت. وقتی یک واحد تولیدی با میانگین سود ۹ درصدی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد می‌پردازد،  چرا سپرده بانکی با سودهای شگفت‌آور بالای ۲۰ درصدی نباید مشمول مالیات شود. دولت در چارچوب طرح تحول مالیاتی تلاش می‌کند یک لایحه جدید مالیاتی به مجلس ارائه کند تا از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفته شود.

میزان مالیات منطقی باشد

محمودی اصل با اشاره به این‌که زمانی مالیات بر سود بانکی توان عملیاتی شدن بین  مردم و کارشناسان  را دارد که میزان مالیات لحاظ شده معقول و منطقی باشد، بیان می‌کند: بی تردید نرخ واقعی، ضمن حفظ سپرده‌ها در بانک‌ها، درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهد و تنها تحریک‌کننده منابعی خواهد بود که به سمت کارآفرینی و تولید توان حرکت دارند. برای تحقق این امر ضمن دقت در تعیین نرخ مالیات مناسب، باید شرایطی ایجاد شود که انگیزه خروج منابع از بانک، به مقصد تولید و کارآفرینی باشد. از سوی دیگر باید تدبیری اندیشه شود تا  سود دریافتی سپرده‌ها پس از کسر مالیات، از نرخ تورم، ۱ تا ۲ درصد بیشتر باشد.
در غیر این صورت  در حالی که اقتصاد ایران با شرایط تورمی‌مواجه است و  نوسانات بسیاری در بازار ارز و طلا وجود دارد، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی برخلاف  سیاست‌های اقتصادی برای مهار تورم و مدیریت نقدینگی خواهد بود و تنها به رونق سفته بازی و خروج نقدینگی از شبکه بانکی کمک خواهد کرد. در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و اروپا از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفته می‌شود اما شرایط اقتصاد کشور ما با سایر کشورها متفاوت است و برنامه‌ریزی مدون برای کم کردن عوارض آسیب‌زا، ضرورت دارد.

بهترین حالت اخذ مالیات

این کارشناس اقتصادی در پایان می‌افزاید: لازم به ذکر است بهترین حالت برای اخذ مالیات، کسر و دریافت مالیات تخصیصی  از خود  بانک‌هاست. به‌این صورت که به خاطر فاصله ۶ درصدی بین سود بانکی و نرخ تورم ، اخذ مالیات به‎جای کاهش زیاد نرخ سود بانکی در شرایط فعلی، کمترین عارضه را خواهد داشت. برای تدوین و اجرای بسته مربوط  به اخذ مالیات از سود بانکی، باید توجه  اساسی بر محوریت شفاف‌سازی لایه‌های اقتصاد شکل بگیرد و اقتصاد دلالی در منابع مالی و فعالیت‌های مالی زیرزمینی مسدود شود. به‌عبارتی لازمه این کار امکان‌پذیری رصد  تمام فعالیت‌های اقتصادی است. در هرصورت اخذ مالیات از سود بانکی در وضعیت رکود فعلی، با لحاظ کردن شرایط کارشناسی می‌تواند عملیاتی شود. این کار می‌تواند منتقدان فراوانی داشته باشد. اخذ نظریات مختلف و پیشنهادات کارشناسی در جمع بندی و ارائه طرح نهایی بسیار حیاتی خواهد بود.

منبع» قانون

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا