نامه اعتراضی نمایندگان کارگران به دولت در مخالفت طرح کاهش دستمزد

نمایندگان کارگران در نامه اعتراضی به دولت و مجلس در مخالفت با پیشنهادات سازمان مدیریت در برنامه ششم، نتیجه برخی طرح‌ها مانند تبعیض در پرداخت مزد را بحرانی‌تر شدن شرایط بازار کار می‌دانند.

چند وقتی می‌شود که سازمان مدیریت پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه را رونمایی کرده و به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت آن بخش‌هایی را منتشر کرده که نیازمند دریافت مصوبه از مجلس است و به دنبال دریافت چراغ سبز مجلسیان برای اجرای برنامه های جدیدی در قالب برنامه ششم توسعه است.

از پیشنهادات این سازمان برای ادغام وزارت نیرو و حذف برخی سازمان‌ها و یا پیوستن آنها به وزارتخانه های دیگر بگذریم، برخی مسائل مربوط به بازار کار و اشتغال نیز خودنمایی می‌کند. از مهم ترین برنامه های دولت این است که با دستکاری حقوق و دستمزد متقاضیان کار زیر ۲۹ سال، شرایط ورود آنها به بازار کار را فراهم کند.

همچنین سازمان مدیریت پیشنهاد کرده در بخش بیمه و بازنشستگی، به دوران فعالیت افراد تا زمان بازنشسته شدن ۲.۵ سال افزوده شود، درباره مشاغل سخت معافیت بیمه ای از ۱۰ به ۵ سال کاهش یابد و برای تعیین حقوق بازنشستگی به جای در نظر گرفتن حقوق دو سال آخر، ۵ سال آخر محاسبه شود.

با وجود اینکه دولت می‌گوید این کار را برای تقویت منابع صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی انجام می دهد اما نمایندگان کارگران به طرح این مباحث اعتراض دارند و می گویند پیامد این کارها آشفتگی و نابسامانی در روابط کار و شرایط کاری خواهد بود و در نهایت نیز باعث نابودی تامین اجتماعی می شود.

نمایندگان کارگران معتقدند دولت به جای طرح اینگونه پیشنهادات به وظایف فراموش شده خود در بحث تخفیفات و معافیت‌های بیمه ای بپردازد و جلوی افزایش استخدام‌های پیمانکاری و اجرایی شدن برخی طرح‌های تاریخ گذشته مانند «استاد – شاگردی» را بری فرار از پرداخت حق بیمه بگیرد. در بخش دیگری از نامه کارگران خطاب به دولت و مجلس آمده است: پیشنهاد پرداخت ۷۵ درصد حداقل مزد به نیروی کار زیر ۲۹ سال کشور در واقع محروم کردن بخشی از بازار کار از پوشش‌های حمایتی قانون دستکم به مدت دو سال و در حالت بدبینانه به صورت دائم است و این مسائل منجر به افزایش یکطرفه قدرت کارفرمایان خواهد شد. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

منبع» مهر

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا