اختصاص منابع افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای درمان روستاییان

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: منابع حاصل از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای پوشش کامل درمان افراد ساکن روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و یا پایین تر و جامعه عشایری (در چارچوب نظام ارجاع)، هزینه شود.

اختصاص منابع افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای درمان روستاییان

اظهار نظر کارشناسی درباره «طرح استفساریه بند (ط) تبصره(۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۳» مقدمه در بند «ط» تبصره «۹» قانون بودجه سال ۱۳۹۳ مقرر شده است که علاوه بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۳ مطابق مفاد قانون برنامه پنجم توسعه، یک درصد نیز به نرخ قانون یادشده در این سال اضافه شود.

دراین حکم تاکید شده است که همه منابع حاصل از این امر از طریق ردیف درآمدی برای پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و یا پایین تر و جامعه عشایری هزینه شود.

بر این اساس؛ پس از تحقق هدف فوق (پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین تر و جامعه عشایری، باقیمانده منابع، صرف تامین تجهیزات بیمارستانی با اولویت بیمارستان های مناطق توسعه نیافته، مصارف هیات امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت شود.

طرح استفساریه ارایه شده نیز به دنبال ایجاد مصارف جدید و خارج از اهداف تعیین شده در قانون یعنی تکمیل بیمارستان های درحال ساخت توسط وزارتین بهداشت و راه و شهرسازی برای منابع حاصل از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.

ارزیابی کارشناسی نیز بر اساس نص صریح حکم بند «ط» تبصره «۹» قابل استیفاد است و قانونگذار در مرحله نخست سعی داشته تا ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اجرای این حکم برای پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین تر و جامعه عشایری اختصاص یابد.

پس از تحقق این هدف و در مرحله بعد، باقیمانده منابع به ترتیب اولویت در امور دیگری مانند تامین تجهیزات بیمارستانی با اولویت بیمارستان های مناطق توسعه نیافته، مصارف هیات امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت صرف شود.

این درحالی است که طرح ارایه شده بر آن است تا منابع بند «ط» را به مصارفی بیش از آنچه که در خود بند تصریح شده است (تکمیل کلیه بیمارستان های در حال ساخت توسط وزارت بهداشت و درمان و وزارت راه و شهرسازی) تسری دهد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا