مقایسه حداقل حقوق کارگران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ / پیش‌لرزه بیکاری کارگران در سال ۹۸

⭕️ تصمیم شورای عالی کار برای افزایش دستمزد، می­‌تواند به منزله یک پیش‌­لرزه برای جامعه کارگری در سال آینده باشد. بامداد ۲۸ام اسفند، شورای عالی کار به این نتیجه رسیدند که توان کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش حقوق بیشتر از دولت است.

🔴 در نگاه اول شاید این مسئله به نفع کارگران باشد و معیشت آنها را تاحدودی بهبود دهد، اما در پس این تصمیم، یک خطر بزرگتر کارگران را در سال آتی تهدید خواهد کرد؛ بیکاری.

⭕️ چشم­‌انداز منفی بنگاه­‌ها: مطابق نظر اغلب اقتصاددانان، اقتصاد ایران در سال آتی در وضعیت رکود تورمی به سر خواهد برد. در چنین حالتی، برای بنگاه­های اقتصادی چشم­انداز مثبتی در سال ۹۸ وجود ندارد.

🔴 بیکاری یا افزایش دستمزد؟ شاید برخی معتقد باشند که شورای عالی کار تورم را ملاک این تصمیم قرار داده است، این مسئله از نظر قیمتی می­‌تواند صحیح باشد، اما باید در نظر گرفت که حجم فروش خدمات و کالاها نیز با افت روبرو شده و درآمد بنگاه­‌ها متناسب با تورم رشد نخواهد کرد.

⭕️ باید پرسید اینکه ۳ کارگر با یک افزایش حقوق معتدل­تر بر سرکار بودند، وضعیت مطلوب­­‌تری برای کارگران بوده یا اینکه یک سوم از آنها با خطر اخراج روبرو شوند؟ نکته تامل­ برانگیزتر اینکه حدود ۳۰ درصد از کارگران کشور جز حداقلی‌بگیران محسوب می­‌شوند.

🔴 در نتیجه بازار کار با دو چالش اساسی در سال آتی مواجه خواهد بود؛ نخست تهدید بیکاری کارگران حداقلی­­‌بگیر و دوم سخت­‌تر شدن بکارگیری نیروهای جدید در واحدهای اقتصادی.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا