اخبار حسابداری ایران

دولت‌ها در مبارزه با فرار مالیاتی موفق عمل نکردند

دولت‌ها در مبارزه با فرار مالیاتی موفق عمل نکردند

فرشید سیم‌بر کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: اخذ مالیات از منابعی که تا به حال زیر بار پرداخت مالیات نمی‌رفتند سالیان سال است که توسط دولت‌های مختلف پی‌گیری می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این مسیر با دو دسته افراد روبه‌رو هستیم دسته اول اخذ مالیات از افرادی‌ که تاکنون شامل پرداخت مالیات نمی‌شدند و دسته دوم افرادی که پدیده فرار مالیاتی را ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: مورد اول شامل بخش‌هایی مثل بخش کشاورزی می‌شود، این بخش و بخش‌هایی از این دست به شدت ضعیف هستند و اخذ مالیات از این دسته عملاً امکان‌پذیر نیست و موجب کاهش رونق این بخش‌ها خواهد شد؛ اما در مورد دسته دوم یعنی فرارهای مالیاتی قسمت اعظم فرار مالیاتی شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شود و این معافیت‌های مالیاتی مربوط به منابعی است که قرار بود با اخذ وام و کمک‌های مالی و سرمایه‌ای که از جانب دولت دریافت می‌کنند پس از آنکه به رشد لازم رسیدند و توانایی برآورده ساختن نیازهای داخلی را پیدا کردند و یا حتی دست به صادرات زدند به پرداخت مالیات اقدام کنند.

 وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از این صنایع وام‌ها و امتیازاتی را از دولت دریافت کردند و در مقابل یا دست به تولید نزدند و یا به مقدار بسیار محدود به تولید بسنده کردند که نتیجه‌ای جز عدم توانایی در پرداخت اصل وام به سیستم بانکداری نداشت.

سیم‌بر اظهار داشت: چنانچه منظور از مبارزه با فرار مالیاتی این جامعه هدف باشد، متأسفانه به نظر می‌رسد توفیقی در برنداشته باشد چون اگر آن‌ها قادر به پرداخت بودند و یا تمایلی به پرداخت داشتند به طور طبیعی دیون معوق خود به سیستم بانکی را پرداخت می‌نمودند پس عملاً اخذ مالیات باز همان مالیات‌های مستقیم یعنی دریافت از کارمندان، مالیات‌های فروش و مالیات بر ارزش افزوده است.

خروج از نسخه موبایل