نقش ارسال فهرست معاملات فصلی در بسط عدالت مالیاتی

169

 

با توجه به نقش و جایگاه مالیات در جامعه و گسترش آن در بین فعالان اقتصادی، یکی از اصول محوری در ساختار اقتصاد، شفافیت در میزان درآمدها و مبادلات اقتصادی می‌باشد.

این امر میسر نخواهد شد جز با سازماندهی، برنامه ریزی و ایجاد ارتباط موثر بین سازمان‌ها، دستگاه‌ها، تشکل‌های صنفی و صاحبان مشاغل. هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی به صورت الکترونیکی نیز، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و عدم مراجعه‌ی حضوری به ادارات می‌باشد. در همین راستا به منظور آگاهی از چگونگی اجرا و ارسال الکترونیکی فهرست خرید و فروش معاملات فصلی، بر آن شدیم که به اداره امور مالیاتی شرق رفته وبا برخی از فعالان اقتصادی به گفتگو پرداخته و نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شویم. از این فعال اقتصادی درباره مزایای ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی پرسیدیم.

وی گفت: تسهیل در ارسال فهرست معاملات در هر ساعت از شبانه روز و جلوگیری از هدر رفتن زمان با کاهش تردد در حوزه های مالیاتی، شفافیت در معاملات اقتصادی و در نتیجه رعایت عدالت مالیاتی را می‌توان از مزایای آن نام برد. از فرد دیگری که جهت پاره ای از امور شرکت به اداره امور مالیاتی شرق مراجعه کرده بود سؤال کردیم. وی نیز پاسخ داد: بدون شک اجرای این طرح و بهره برداری از این سامانه‌ی الکترونیکی، اول به نفع صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی می‌باشد. درگذشته این روند به صورت مراجعه حضوری وبا صرف وقت و اتلاف هزینه و انرژی بود و می‌بایست چندین ساعت کار خود را تعطیل کرده وبا مدارک و اسناد و فاکتورهای مربوطه به اداره امور مالیاتی مراجعه می‌کردیم و دشواری‌ها و مشکلات زیادی برای ما رخ می‌داد ولی اکنون با ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی از طریق سامانه مالیاتی انجام کلیه امور بدون نیاز به مراجعه به واحدهای مالیاتی صورت می‌پذیرد. سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای اجرای سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی، با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی و شفافیتی که ارسال صورت معاملات فصلی در مبادلات اقتصادی به همراه دارد بستر مناسبی را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا