سامانه صورت معاملات (۱۶۹ مکرر) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی

169

سامانه ارسال صورت معاملات (۱۶۹ مکرر) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی

تمدید ارسال صورت معاملات فصلی سال ۹۶ تا پایان اردیبهشت ماه ۹۷

ضوابط ارائه صورت معاملات فصلی از ابتدای سال ۹۶

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم ایجاد گردیده و توسط آن، مودیان مالیاتی می‌توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت بابت قراردادها اقدام نمایند. همچنین از طریق این سیستم می‌توان نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات مودیانی که از ارائه شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد ملی (برای اشخاص حقیقی) به فروشنده در زمان خرید کالاها و خدمات امتناع ورزیده‌اند، نیز اقدام نمود.
دوره ارسال اطلاعات برای خرید و فروش و پرداخت قراردادها سه ماهه بوده و می‌بایست تا سی روز (۳۰ روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود. در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند چنانچه فروشنده مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله در فرم “فهرست امتناع” به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند مشمول جریمه از این بابت نخواهند بود.

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است.
۱- روش برخط (Online): این روش برای آن دسته از مودیانی می‌باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاک‌های پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده‌اند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم‌های زیر بر حسب نوع اطلاعات فراهم می‌باشد.
– ثبت گزارش خرید
– ثبت گزارش فروش
– ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها
– ثبت گزارش امتناع
پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و امکان هیچ‌گونه تغییر یا ورود مجدد نیست.

ورود به سامانه آنلاین (Online) ارسال الکترونیکی صورت معاملات

 ———————————————————————————————————————-

۲- روش غیر برخط (Offline): مودیانی که از سیستم‌های رایانه ای خرید و فروش استفاده می‌نمایند، می‌توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.

 

soft169

“قابل توجه مودیان گرامی مشمول ارائه صورت معاملات فصلی” نسخه ی جدید سامانه صورت معاملات فصلی(بر خط و غیر بر خط) با قابلیت ثبت اطلاعات مربوط به سال ۱۳۹۶ عملیاتی گردیده است. مهلت ارائه اولین صورت معاملات مربوط به فصل بهار، مطابق ساختارهای جدید تا تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ می باشد. ساختار اطلاعاتی جداول روی سامانه صورت معاملات فصلی به نشانی TTMS.TAX.GOV.IR قرار داده شده است. همچنین جهت اطلاعات تکمیلی تر در خصوص تغییرات، به بخش پرسش و پاسخ های متدوال سامانه صورت معاملات فصلی مراجعه فرمایید.
قابل توجه مودیان محترم: با توجه به تغییر ساختار دریافت فهرست معاملات فصلی شش ماه اول سال ۱۳۹۶ خواهشمند است موارد زیر را به دقت مطالعه بفرمایید:
  • محتویات گزارشات خرید و فروش ارسال شده توسط شما در شش ماه اول تغییری نکرده و نیازی به ارسال مجدد نمی‌باشد، تنها چند نکته ضروری است:
  1. در خصوص رکوردهایی که به شکل ارزی ثبت شده‌اند، در صورتیکه حاصل ضرب ستونهای مبلغ ارزی و نرخ برابری ارز، برابر با مبلغ مندرج در ستون معادل ریالی نشود، در بخش نمایش جزئیات علاوه بر تغییر رنگ دکمه “نمایش جزئیات”، در جدول نمایش اطلاعات ستونی با عنوان “وضعیت” ایجاد شده است که نشان‌دهنده‌ی وضعیت رکورد می‌باشد که در صورتی‌که “ناقص” قید شده باشد ضروری است مودیان محترم نسبت به کنترل مجدد رکورد اقدام نمایند.
  2. در ساختار جدید، فیلدهای سرفصل و نحوه پرداخت وجه وجود ندارد.
  • در ستون نوع کالا، کلیه موارد به عنوان “سایر کالاها/خدمات” قرار گرفته‌اند.
  • گزارش پرداخت و دریافت قرارداد مربوط به سال ۱۳۹۶ حذف گردیده‌اند و بایستی مجدد ورود اطلاعات گردد.
  • گزارش صادرات و واردات به ثبت اولیه تغییر یافته‌اند و بایستی مجدد بررسی و ثبت نهایی گردند:
  • منظور از فیلد “مبلغ” در ساختار قبل “مبلغ مطابق دفاتر” بوده است و در ساختار فعلی “مبلغ مطابق پروانه” نیز اضافه شده است. لذا ضمن انتقال فیلدهای مبلغ از ساختار قبلی به “مبلغ مطابق دفاتر: در ساختار جدید، جهت بررسی مجدد توسط مودیان به ثبت اولیه تبدیل شده است تا ضمن بررسی مجدد اقدام به ثبت نهایی نمایند.
  • در ستون نوع کالا، کلیه موارد به عنوان “سایر کالاها/خدمات” قرار گرفته‌اند.
  • با توجه به اینکه در سامانه‌ی جدید، گزارش صادرات و واردات برگشتی وجود ندارد در صورتی که مودیان در این دو نوع از گزارش اطلاعاتی وارد نموده‌اند، رکوردهای مذکور حذف شده‌اند، ضرویی است این اطلاعات را مجددا ثبت نمایند. بدیهی است که گزارش صادرات برگشتی همان واردات می‌باشد که در این دسته رکوردها باید در گزارش واردات ورود اطلاعات شود و تنها در بخش توضیحات به برگشتی بودن آن اشاره شود. درخصوص گزارش واردات برگشتی نیز به همین ترتیب باید گزارش صادرات ثبت نمایند.
  • قلم اطلاعاتی “تخفیف” از گزارش صادرات و واردات حذف گردیده است.
  • با توجه به اینکه گزارش‌های حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر، بیمه و حق العمل‌کار، حذف گردیده‌اند ضروری است کلیه اطلاعات این گزارشات در ساختار جدید در گزارش حق‌العمل‌کاری ثبت نمایید.
  • اطلاعات گزارش قرارداد اجاره ارسال شده در شش ماه اول حذف گریده است و ضروری است مجددا اطلاعات را ثبت نمایید.

اسناد قابل دانلود:

Exe File دریافت نرم افزار غیر بر خط نسخه ۴.۰.۲.۵ سال ۱۳۹۷ (اخرین نسخه)
Adobe PDF File بخشنامه موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
Adobe PDF File دانلود سوالات متداول سامانه صورت معاملات فصلی
RAR File دانلود فیلم آموزشی نرم افزار غیر برخط صورت معاملات فصلی
RAR File دانلود فیلم آموزشی نرم افزار برخط صورت معاملات فصلی
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

‫۱۴ نظرها

  1. با سلام
    میخواستم بدونم برای مشاهده سوابق خرید و فروش فصلی در ادوار گذشته(مثلا سال ۸۹ ) که به صورت offline رد شده اند چه کاری باید انجام بدهم؟

    1. در قسمت مشاهده سوابق تمامی سوابق شما قابل مشاهده میباشد. حتی گزارشات ارسالی به صورت آفلاین

  2. با سلام
    می خواستم بدونم سیستم رایانه ای خرید و فروش چیست؟
    ما تا پایان سال ۹۵ از سیستم offline استفاده میکردیم و نام کاربری و کلمه عبور هم داریم از سال ۹۶ باید از سیستم online استفاده کنیم یا میتونیم مانند گذشته از offline استفاده کنیم؟
    در گزارش خرید نوع فروشنده باید انتخاب شود بین مشمولین مالیات (ماده ۸۱ ) و غیر مشمولین. خوب ما بعنوان خریدار از کجا بدونیم مشمول هستند یانه؟
    همچنین در گزارش فروش ، فروش کلی که به یک خریدار انجام دادیم در ۳ ماه را میتوانیم یکجا بیاوریم یا باید دونه دونه فاکتورها را جداگانه وارد کنیم؟

  3. سلام
    ایا قراداد های فروش که در نهایت فاکتور می گردد بایستی در سامانه بارگزاری شود یا همان فاکتور فروش کافی است
    در صورت بارگزاری آیا منجر به ارایه گزارش تکرای نمی گردد

  4. سلام برای قبوض خدماتی باید چکار کرد؟ یا برای هزینه های پستی که هر کدوم حدود هشت الی ۱۰ هزار تومن هستن. یا مثلا هزینه هایی مثل ناهار که فاکتور با ارزش افزوده دارند؟ مبلغ هر کدوم بسیار ناچیزه اما چطور باید رد بشند؟

  5. باسلام من برای اولین بار میخواهم گزارش فصلی به روش بر خط ارئه دهم منتهی چند تا سوال داروم اول اینکه منظور از معاملات کمتر از ده درصد حد نصاب چیست دوم رابطه بین گزارش خرید فروش و امتناع چیست آیا اعدادی که لحاظ میشود در گزارشات باید ارتباطی باهم داشته باشند.

  6. سلام وقتتون به خیر
    من این نرم افزار را نصب کردم ولی فایل اکسس نداره .البته از سایت دارایی دانلود نکردم

  7. با سلا م در مورد ناظران حقوقی ک ک فعالیت انها مربوط به کارهای ساختمانی است و درآمد آنها از طریق نظام مهندسی واریزی می شود برای ارسال گزارشات فصلی فروش در قسمت خریدار کد اقتصادی نظام مهندسی باید ثبت گردد یا کد ملی مالک ؟؟؟ با تشکر از شما

  8. باتوجه به اینکه سال ۱۳۹۵ تمام شده در صورت معاملات فصلی میتوان رکوردی که یادمان رفته را اضافه کرد در صورت اضافه کردن آیا جریمه ای میخوریم؟

    1. سلام هزینه ها را میتوان بصورت تجمیع وارد کرد البته زیر دومیلیون پانصد
      هزار تومان باشد

دکمه بازگشت به بالا