دانلود بخشنامه دستمزد سال ۹۷ و طرح طبقه بندی مشاغل

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت،کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۷، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آراء مورد تصویب قرار داد:

بخشنامه دستمزد سال ۹۷

  1. از اول سال ۱۳۹۷ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه‌ی کارگران مشمول قانون کار( اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۳۷۰.۴۲۳ ریال ( سیصد و هفتاد هزار و چهارصد و بیست سه ریال ) تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال ۱۳۹۷ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۰.۴ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۶ افزایش می‌یابد.

    تبصره:با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۳۷۰.۴۲۳ ریال (سیصد و هفتاد هزار و چهارصد و بیست و سه ریال) بند (۱) کمتر شود.

  2. به کارگرانی که در سال ۱۳۹۷ دارای یک‌سال سابقه کار شده و یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۱۷.۰۰۰ ریال نیز به عنوان پایه(سنوات) پرداخت خواهد شد.

    تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.
    تبصره ۲:
    به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۶، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

    تبصره ۳: براساس مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۳۹۷ همه‌ی کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک‌سال سابقه کار شده و یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه(سنوات) خواهند بود.

  3. براساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و بمنظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سا ۱۳۹۷ کمک‌هزینه‌ی اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایایا رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهیانه مبلغ ۱.۱۰۰.۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.
  4. ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند(۲) در کارگاه‌های که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.
  5. مقررات این مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۷ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند نخواهد شد.
  6. واحدهای مشمول قانون کار به‌منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خون، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دست‌جمعی و پس از تایید وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار در مورد کارگاه‌های که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون،کار و رفاع اجتماعی می‌باشند.

در اجرای بند ۴ بخشنامه شماره ۲۳۶۴ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۷ وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار، نحوه‌ی اجرای مصوبه مزبور را در کارگاه‌های دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعالام می‌دارد.

الف: نحوه اجرای بند یک بخشنامه راجع به افزایش مزد مبنا

به مزد شغل تمامی کارگران از ابتدای سال ۱۳۹۷ روزانه ۱۰.۴ درصد (به نسبت آخرین مزد شغل آنان در سال ۱۳۹۶) به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال اضافه می‌شود. به عبارت دیگر:

مزد شغل روزانه در سال ۱۳۹۷ = ۲۸۲۰۸ + ۱.۱۰۴ × آخرین مزد شغل روزانه در سال ۱۳۹۶)

تبصره ۱: با توجه به تکلیف مقرر در تبصره بند یک بخشنامه، چنانچه مزد شغل حاصل از اعمال افزایشات فوق‌الذکر کمتر از ۳۷۰.۴۲۳ ریال در روز شود، مبلغ ۳۷۰.۴۲۳ ریال ملاک خواهد بود.

تبصره ۲: به سایر عناصری که در طبق دستورالعمل اجرایی طرح‌های طبقه‌بندی یا عرف و رویه کارگاه جزء مزد تلقی شده و تا پایان سال ۱۳۹۶ برقرار گردیده‌اند (علاوه بر افزایشی که بر روی مزد شغل‌ها ایجاد می‌شود) بایستی از اول سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰.۴ درصد اضافه شود از قبیل مزد رتبه، حق پست، مزایای سختی کار، مزایای ماندگار پست، مزد سنوات گذشته(تا پایان سال ۱۳۹۶) و نظایر آن‌ها

تبصره۳: همچنین در اجرای بند ۱ بخشنامه، ضرایب جداول مزدی طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل معادل ۱۰.۴ درصد نسبت به ضرایب سال گذشته (سال ۱۳۹۶) از ابتدای سال ۱۳۹۷ افزایش خواهد یافت.
ضمنا ضرایب مذکور ملاک تعیین مزد رتبه،مزایای حق پست، مزایای سختی کار، مزایای ماندگاری و غیره (برای کارگاه‌هایی که دارای چنین مزایایی طبق طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند) در سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

ب: نحوه اجرای تبصره ۱ بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۷

جدول مزد سنوات در گروه‌های بیست‌گانه در سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل است که در اجرای تبصره یک بند ۲ بخشنامه شماره ۲۳۶۴ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۷ در مورد کارگرانی که از ۱/۱/۱۳۹۷ به بعد دارای یک‌سال سابقه خدمت باشند و یا یک‌سال از آخرین ترفیع آنان سپری شده باشد، متناسب با گروه شغلی مربوط معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می‌شود.

تبصره ۱: مزد سنوات (پایه) که در اجرای مصوبه اخیر شورای عالی کار در سال ۱۳۹۷ و طبق جدول موضوع این بند داده می‌شود، مشمول افزایش ۱۰.۴ درصد نمی‌شود.

جدول نرخ پایه سنوات در گروه‌های بیست‌گانه – (ارقام به ریال در روز)

تبصره ۲: در اجرای تبصره ۳ بند ۲ بخشنامه شماره ۲۳۶۴ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۷ از ابتدای سال ۱۳۹۷ همه‌ی کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک‌سال سابقه کار شده و یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه(سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه‌حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

ج: نحوه اجرای بند ۴ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء:

در واحدهایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند، نحوه ارتقاء شغل کارکنان و احتساب افزایش مزد ناشی از آن، مطابق ضوابط مندج در دستورالعمل اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل خواهد بود.

در کارگاه‌های که فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب می‌باشند، اضافه مزد ناشی از ارتقاء بایستی برابر ضوابط مزدی یا رویه‌های متداول کارگاه در گذشته تعیین و پرداخت شود.

 

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار درمورد کارگران کارمزدی دائم و موقت

در اجرای بند ۴ بخشنامه شماره ۲۳۶۴ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۷ وزیر محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ شورای عالی کار، بدینوسیله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را درمورد کارگران کارمزدی اعلام می‌نماید:

۱: نحوه اعمال ۱۰.۴ درصد افزایش بند ۱ بخشنامه

نرخ‌های کارمزدی در سال ۱۳۹۷ (به نسبت آخرین کارمزد در سال ۱۳۹۶) در مورد کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم) به ماخذ ۱۰.۴ درصد افزایش می‌یابند. درصورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد(علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز بایستی ۱۰.۴ درصد افزایش یابد.

تبصره: چنانچه نرخ یا ملاک‌های کارمزدی تابغ قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند، در این‌صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول ۱۰.۴ درصد افزای خواهد گردید.(زیرا با این عمل نرخ یا ملاک‌های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خودبه‌خود دستخوش افزایش خواهد شد.)

تبصره: درصورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت افزایش مزد کمتر از ۳۷۰.۴۲۳ ریال در روز گردد، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزدی همان ۳۷۰.۴۲۳ ریال خواهد بود.

۲: چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند ۱ بخشنامه

علاوه بر افزایش ۱۰.۴ درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال ۱۳۹۷ روزانه ۲۸۲۰۸ ریال دیگر نیز افزایش خواهد یافت و درصورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال ۱۳۹۷ روزانه ۲۸۲۰۸ ریال در اجرای مصوبه شورای عالی کار به‌صورت ثابت در مورد آنان برقرار خواهد گردید.
تبصره: درصورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیر مزد کمتر از ۳۷۰.۴۲۳ ریال در روز گردد، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان ۳۷۰.۴۲۳ ریال خواهد بود.

۳: اعطای مزد سنوات:

علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران کارمزدی نیز برحسب آن که مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل‌های ذی‌ربط از پایه سنواتی موضوع بند ۲ بخشنامه شماره ۲۳۶۴ مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۷ وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

‫۷ نظرها

  1. سلام ممنون با تشکر از سایت عالیتون من این سایت تازه بیدا کردم .ی سوال داشتم ازتون لطف کنیید جواب بدید .سال ۹۶ ما برای مالیات که میخواستیم حساب کنیم اینجور حساب میکردیم که شرطی میکردیم تو اکسل و if میدادیم و اینجور مینوشتیم که شرطی اول اینکه اگر حقوق ناخالص بیشتر از مجموع معافیت ها که معافیت ها شامل(ماموریت و ۲۰۰۰۰۰۰۰)باشد ….در شرطی دوم میایم میگیم که*۱۰% (حقوق ناخالص -معافیت ها ) در شرطی سوم میذاریم در غیر این صورت ۰.حالا برای سال۹۷ مالیات ها اینجور شده که از۰تا۲۳۰۰۰۰۰۰ مالیات صفره و از ۲۳۰۰۰۰۰۰تا ۶۹۰۰۰۰۰۰مالیات ۱۰%و از ۹۲۰۰۰۰۰۰تا۱۳۸۰۰۰۰۰۰۲۵%وبیشتر از ۱۳۸۰۰۰۰۰۰ ریال۳۵%.حالا سوالم اینه که حالا که نرخ های سال۹۷ اینجور شده تصاعدی شده شرطی کردنش تو اکسل چ جوره که بخوایم ifبدیم مثل سال۹۶.لطفا جواب بدید.بازم ممنونم از سایت خوبتون.

    1. با سلام و خسته نباشی و با تشکر فراوان از سایت محبوب شما سوال بنده این است در خصوص شرایط طبقه بندی مشاغل در حدود ۵۰ نفر در شرکت پیمانکاری در واحد شرکت کشت وصنعت امیر کبیر مشغول بکار می باشیم و حدودا نزدیک ۹سال در ان واحد کار مکنیم و فقط پیمانکار عوض می شود عنوان شغل ابدارچی وبعضی نظافتچی ایا ما هم این شرایط طبقه بندی مشاغل شامل می گردد و سوال دوم سخت وزیان اور هم برایمان محاسبه می شود یانه

  2. سلام
    من لیسانس مهندسی پزشکی دارم و با سمت مسئول فنی در یک شرکت تجهیزات پزشکی کار می کنم. طبق طرح طبقه بندی مشاغل چقدر باید حقوق بگیرم ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

  3. باسلام.باتشکر
    اینجانب استخدام رسمی علوم پزشکی باصندوق تامین اجتماعی هستم.ودر بیمارستان دیگر نیمه دولتی که وابسته به بنیاد شهید هست درسمت پرستار از سال ۱۳۸۰تا کنون بصورت قراردادساعتی مشغول کار شدم.اوایل کار برای اینجانب بیمه تعلق گرفته ومسوولان اظهار میدارند چون بیمه دانشگاه شما تامین اجتماعی است این بیمارستان هم باید بیمه باشید وحق بیمه پرداخت می شود.
    سوال من اینست که ما که در این بیمارستان بصورت کامل وحدود ۱۹۲ ساعت کار میکنیم وطبق قوانین بیمه تامین اجتماعی باید حق بیمه پرداخت کنیم نباید از مزایای بیمه مثل سنوات و مرخصی ودیگر مزایای آن بهره مند شویم.

  4. سلام
    با تشکر از اطلاعات مفیدی که در این وبسایت در اختیار عموم قرار دادید. میخواستم بدونم ایا جدول معرفی مشاغل و طبقهبندی آنها در هتلهای چهار ستاره را دارید و میتوانید در این رابطه اطلاعاتی در اختیار اینجانب قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا