زنگ مذاکرات دستمزد ۹۳ به صدا درآمد

dastmozdدولت دست به کار شد؛
زنگ مذاکرات دستمزد ۹۳ به صدا درآمد/ اطلاعیه شماره یک وزارت کار

 

براساس برنامه و دعوت وزارت کار، قرار است از فردا شنبه نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان مذاکرات و گفتگوهای خود درباره تعیین حداقل دستمزد سال آینده را آغاز کنند. نمایندگان کارگران، نحوه دعوت و ورود وزارت کار به مسئله تعیین دستمزد ۹۳ را اجرای مدل جدیدی از چانه زنی ها در دولت تدبیر و امید تعبیر کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره از فردا شنبه با دعوت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت گفتگوهای رو در روی خود را آغاز خواهند کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار، مباحث را با عنوان “آغاز گفتگوهای اجتماعی” بین کارگران، کارفرمایان و دولت برنامه ریزی کرده است. از فردا ۱۸ بهمن ماه، چانه زنی های مقامات ۳ گروه در دولت یازدهم بر سر نحوه افزایش و میزان حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها مشمول قانون کار آغاز می شود.

این اولین تجربه دولت تدبیر و امید در زمینه تعیین حداقل دستمزد سالیانه برای کارگران است که با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می شود. پیش تر برخی مباحث درباره اجرای مدل جدید تعیین دستمزد کارگران از سوی مقامات این وزارتخانه مطرح شده است.

پیشنهادات دستمزد ارائه می شود
همچنین یک پیشنهاد رسمی نیز درباره افزیش ۲۰ درصدی نقدی حداقل مزد سال ۹۳ به همراه افزایش ۲۵ درصدی غیرنقدی و کالایی که این بخش از سوی دولت خواهد بود در ماه های گذشته ارائه شده است.

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای حضور در این جلسه دعوتنامه ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای گروه های کارگری و کارفرمایی ارسال شده است گفت: در هر صورت، از فردا مباحث پیشنهادی کارگران و کارفرمایان درباره میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده مطرح می شود.

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: به نظر می رسد وزارت کار امسال رویه جدیدی را برای برگزاری نشست ها و دریافت نظرات گروه های مختلف برگزیده است. همچنین برداشت جامعه کارگری این است که دولت قصد دارد تا از طریق دریافت نظرات کارشناسان و دانشگاهیان درباره دستمزد سال ۹۳؛ ورود مستقیم به افزایش دستمزد نداشته باشد و یا دستکم این کار را تا روزهای پایانی اسفندماه به تعویق بیاندازد.

توفیقی خاطرنشان کرد: قرار است در نشست فردا هر یک گروه های کارگری و کارفرمایی پیشنهادات خود را درباره دستمزد سال آینده ارائه کنند. ما در نظر داریم تا مباحث جدیدی را به منظور دستیابی به یک نتیجه مناسب نهایی، دنبال کنیم.

وی به این مطلب نیز اشاره کرد که روش جدیدی برای گفتگوها بین گروه های مختلف از سوی وزارت کار در نظر گرفته شده است که باید تجربه شود تا بتوان در صورت لزوم نحوه مذاکره گروه ها را اصلاح کرد.

اطلاعیه وزارت کار
در اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با عنوان “آغاز گفتگوهای اجتماعی” آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه و ترویج گفتگوهای اجتماعی در جامعه و امکان بهره مندی از دیدگاه کارشناسان و صاحبنظران و استخراج سیاست های مناسب از نتایج این گفتگوها؛ نشست ۳ جانبه گرایی تحت عنوان “گفتگوی اجتماعی و ۳ جانبه گرایی، مباحثی پیرامون مزد را برگزار می کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه در این اطلاعیه بر استفاده از نظرات کلیه صاحبنظران حوزه کسب و کار، اساتید دانشگاه و … تاکید کرده و از آنها خواسته تا در  این نشست و گفتگوی اجتماعی شرکت کنند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا