حداقل دستمزد کارگران از محل درآمد هدفمندی یارانه ها قابل افزایش است

dastmozd

 حداقل دستمزد کارگران از محل درآمد هدفمندی یارانه ها قابل افزایش است

 

دبیر کل مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۳ را می توان از محل درآمد هدفمندی یارانه ها افزایش داد.

آرش فراز روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نشستی که چندی پیش تشکلهای کارگری و کارفرمایی با معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند، ایشان معتقد بودند دستمزد کارگران می تواند از محل درآمد هدفمندی یارانه ها افزایش یابد.

وی از تخصیص نیافتن بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش تولید انتقاد کرد و در خصوص شیوه افزایش حداقل دستمزد کارگران گفت: منطقی ترین روش افزایش دستمزد کارگران همانگونه که دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان تاکید داشتند باید بر اساس کار شایسته و مزد منصفانه باشد. کار شایسته دارای ۳۸ مولفه و نماگر است که می توان از این مدل برای دستمزد سال آینده هم یاری گرفت.

فراز تاکید کرد یکماه تا پایان سال فرصت است و تشکلهای کارگری و کارفرمایی می توانند برای تحقق مدل پیشنهادی رییس جمهوری و یا معاون روابط کار وزارت کار نشست های متعدد برگزار کنند.

دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: متاسفانه در سالهای گذشته همواره دستمزد کارگران قربانی ادعای افزایش هزینه تولید شد و این در حالی بود که دستمزد کارگران فقط ۹ تا ۱۳درصد هزینه تولید را شامل می شود و مابقی هزینه تولید مربوط بود به دیگر مسائلی که کارفرمایان با آن مواجه بودند.

وی به صحبت های حسن هفده تن معاون روابط کار وزیرتعاون ،کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایشان پیشنهاد کردند می توان از یارانه تولید برای ارتقای سهم بهره وری در واحدهای تولیدی و نیروی کار حمایت کنیم. پیشنهاد ایشان برای مزد سال ۱۳۹۴ بود ، اما بی تردید می توان از این الگو برای سال آینده هم استفاده کرد.

وی پیشنهاد کرد که می توان دستمزد کارگران را بیش از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش داد و این میزان به هزینه کارفرما نمی افزاید.

فراز در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این که عقب ماندگی مزد با روی کارآمدن دولت جدید جبران شود، در پایان گفت: درصورتی که مزد کارگران از محل درآمدهای یارانه تخصیص یابد، به کارفرمایان هم فشاری وارد نمی شود. در این صورت کارگران راضی و دولت هم به تعهدات خود در مقابل کارگران و حمایت ار کارفرمایان عمل کرده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا