نرخ بهره منفی در یک‌چهارم جهان

بانک مرکزی ژاپن ماه گذشته نرخ بهره منفی را در دستور کار قرار داد تا از رشد اقتصادی حمایت کند. ژاپن نیز به بانک‌های مرکزی دانمارک، منطقه یورو، سوئد و سوئیس پیوسته است. در شرایطی که یک‌چهارم اقتصاد جهانی با نرخ بهره منفی روبه‌رو است. فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته نرخ بهره را افزایش داده است. به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع اقتصادی جهان و نوسانات شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، احتمال اینکه فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نرخ بهره را چند بار افزایش دهد، کاهش یافته است. این در شرایطی است که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی سال گذشته به کمتر از ۷/ ۰ درصد رسیده است.

شاخص سهام بورس وال‌استریت نیز از ابتدای امسال تاکنون با کاهش روبه‌رو شده است. نرخ بهره منفی موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران تمایلی برای نگهداری پول خود در سیستم بانکی نداشته باشند و ترجیح دهند در سایر بازارها به خصوص بازار سهام و طلا سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به نوسانات شدید شاخص سهام به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در بازار طلا در شرایط فعلی، گزینه بهتری خواهد بود. بانک‌های مرکزی درحالی با هدف ارائه ابزار جدید برای مقابله با رکود و کندی رشد اقتصادی خود، به سمت نرخ بهره منفی حرکت کرده‌اند که زمانی تصور بر این بود که این امر از نظر سیاسی و اقتصادی غیرممکن است.

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این سیاست در اروپا با برخی موفقیت‌ها همراه بوده است. همچنین، پایین آوردن نرخ بهره تا محدوده منفی به توقف افزایش ارزش پول کشورهای سوئد و سوئیس کمک کرده و ارزش یورو را در برابر دلار آمریکا کاهش داده که این مساله برای صادرکنندگان اروپایی دارنده این پول مشترک، عامل رونق بوده است. مارک فابر، تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره گفت: نگهداری یک میلیون دلار در بانک به این معناست که پس از یک سال ۹۹۰ هزار دلار از بانک پس بگیریم. من در چنین شرایطی ترجیح می‌دهم در بانک سرمایه‌گذاری نکنم.

قیمت طلا که در دسامبر گذشته به پایین‌ترین سطح در ۵ سال اخیر رسیده بود، طی هفته قبل به بالاترین سطح در یک سال اخیر افزایش یافت. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است. روند خرید طلا از سوی سرمایه‌گذاران نیز به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ میلادی رسیده است. قیمت طلا البته نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است. طلا به یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی تبدیل شده است. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی حدود ۴۱ درصد خواهد بود. این در شرایطی است که در ماه ژانویه تقریبا اکثر تحلیلگران اقتصادی بر این باور بودند که فدرال رزرو آمریکا قطعا امسال نرخ بهره را ۲ تا ۳ بار افزایش خواهد داد.

منبع» دنیای اقتصاد

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا