سطح رفاه در مناطق فقیرتر بیشتر کاهش یافت

بررسی نرخ رشد تورم در استان‌های مختلف کشور در پنج سال نشان می‌دهد زیان رفاهی ناشی از افزایش تورم در استان‌های فقیرتر، بیشتر بوده است.

سطح رفاه در مناطق فقیرتر بیشتر کاهش یافت

شاخص‌های قیمت بانک مرکزی حاکی از آن است که در بین استان‌های کشور استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، گیلان، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشترین زیان رفاهی را از نرخ رشد تورم دیده‌اند.

با اعمال شوک‌های هدفمندی و ارزی در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تفاوت تورم افزایش پیدا کرده است. این موضوع بیانگر آن است که علاوه بر اینکه شوک‌ها باعث افزایش تورم شده‌اند، در مناطق مختلف کشور نیز آثار متفاوتی به همراه داشته است. برای مثال نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌های فقیرتر به نسبت کمتری افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده زیان رفاهی بیشتر تورم در استان‌های فقیرتر بوده است.

تورم دارای توزیع متفاوتی در سطح کشور است و موقعیت جغرافیایی در نرخ تورم تاثیرگذار بوده است. طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اکثر استان‌های با تورم بالا استان‌های مرزی و اکثر استان‌های تورم پایین استان‌های ساحلی هستند. از جمله دلایل آن بالاتر بودن سهم خدمات در سبد خانوارهای با تورم پایین‌تر مثل تهران و استان‌های ساحلی و همچنین نقض نظام توزیعی کشور بوده است.

نرخ تورم بالا در روستاها بعد از هدفمندی

به رغم انطباق تورم مناطق روستایی و شهری قبل از هدفمندی یارانه‌ها، با نزدیک شدن به موعد اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ تومر در مناطق روستایی به نحو معناداری از مناطق شهری پیشی می‌گیرد که کمتر سابقه داشته است.

با در نظر گرفتن شکاف درآمدی موجود میان خانوارهای شهری و روستایی، وضعیت تورم نشان می‌دهد که شوک‌های وارد شده به اقتصاد می‌تواند به افزایش این شکاف و بدتر شدن توزیع درآمدها بین خانوارهای روستایی و شهری منجر شده باشد.

با توجه به اینکه نتایج طرح هزینه درآمد خانوار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سهم کالاهای خوراکی و پوشاک در بودجه خانوارهای روستایی و شهری در سال ۱۳۸۹ به ترتیب ۴۴ و ۲۸ درصد بوده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا