بساط فراریان مالیاتی برچیده می‌شود

طیب‌نیا با اشاره به طرح جامع مالیاتی اعلام کرد:
بساط فراریان مالیاتی برچیده می‌شود.
طرح جامع مالیاتی از فرار مالیاتی در کشور جلوگیری می‌کند.  وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی با اعلام این مطلب در پاسخ به سوالی در خصوص فرار مالیاتی گفت: فرار مالیاتی در ایران زیاد است اما نمی‌شود نهاد خاصی را مسئول این اتفاق بدانیم. علی طیب‌نیا هر چند از تایید رقم فرار مالیاتی ۵٠ درصد از سازمان‌ها خودداری کرد اما پایان این دوران را به اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی گره زد و گفت: در چارچوب این طرح قرار است شیوه‌ها و رویه‌ها و نوع وصول مالیات اصلاح شود. وی در توضیح این مطلب افزود: بر این اساس مالیات بر اساس اطلاعات واقعی از مودیان شناسایی و وصول خواهد شد و همچنین ارتباط مودی و مامور مالیاتی با سیستم تمام الکترونیکی قطع خواهد شد. وی افزود: همچنین یک سامانه اطلاعات اقتصادی مودیان مالیاتی تشکیل می‌شود که بر این اساس مدیریت ریسک در آن مستقر خواهد شد که قرار است مودیانی که احتمال فرار مالیاتی آنها می‌رود شناسایی شود.
طیب‌نیا بیان کرد: از این طریق امکان وصول مالیات عادلانه فراهم می‌شود و زمینه فرار مالیاتی به‌شدت محدود خواهد شد. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فرار مالیاتی پزشکان هم گفت: بحث مالیات در همه اصناف و اقشار از جمله پزشکان مانند سایر صنوف مطرح است. وزیر اموراقتصاد و دارایی تصریح کرد: درباره وصول مالیات جلساتی را با مسوولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته‌ایم و البته مطمئن هستیم پزشکان این وظیفه قانونی خود را به نحو مناسب انجام می‌دهند. طیب نیا در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ٨ درصدی مالیات صنوف منجر به گرانی کالا نمی‌شود؟، افزود: افزایش مالیات مربوط به یک قشر خاص نیست. وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی رقم مالیات را در هر سال تصویب و آن را برای اجرا به سازمان امورمالیاتی تکلیف می‌کند گفت: افزایش مالیات برای همه انواع آن است. وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: طبیعی است که میزان مالیات اصناف نیز متناسب با سایر اقشار افزایش منطقی داشته باشد. خبرنگاری درباره علت موفق نبودن طرح صندوق فروش پرسید که وزیر اقتصاد پاسخ داد: چون در این قانون ضمانت اجرایی خوبی دیده نشده بود توفیق چندانی نداشت. وی گفت: البته لایحه کاملی در این زمینه تهیه شده و سعی شده در آن همه واحدهای فروش به ماشین فروش مجهز شوند و این سیستم به سیستم بانکی و مالیاتی کشور متصل باشد و فرار مالیاتی را به حداقل برساند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ایجاد پلیس اقتصادی گفت: اینکه یک شاخه تخصصی از پلیس مسائل اقتصادی را پیگیری کند مورد تایید است اما ساختار سازمانی آن در حال بررسی است. خبرنگاری درباره تخلف برخی بانک‌ها درباره کاهش نرخ سود بانکی پرسید که وزیر اقتصاد و دارایی پاسخ داد بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و ما خبری از انحراف سیستماتیک در این باره نداشته‌ایم. البته مواردی که بوده بانک مرکزی رسیدگی کرده است.
وزیر اموراقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مصمم به نظارت بر عملکرد بانک‌هاست گفت: قطعا با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود. طیب نیا درباره برنامه‌های اصولی دولت برای تقویت بازار سرمایه گفت: بانک محور بودن در بازار مالی ما باید اصلاح شود و اصلاحات ساختاری در بازار سرمایه جزو برنامه‌های اصلی و مهم دولت است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در بازار سرمایه اصلاحاتی مدنظر بود که شامل تغییر دامنه نوسان و شاخص قیمت می‌شد و ما سعی کردیم این اصلاحات را انجام دهیم و به سمت بازار سرمایه‌ای شفاف و رقابتی حرکت کنیم. طیب‌نیا درباره اعطای وام‌های خرد خرید کالا و مسکن هم گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار جدیدا ابلاغ شده و بانک‌ها در حال برنامه‌ریزی در این باره هستند و ما تاکید بر اجرای آن داریم زیرا معتقدیم برای خروج از رکود تاثیر دارد.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا