همایش حسابرسان/ رشد بهره‌وری؛ماموریت ویژه حسابداری

[ همایش حسابرسان/ رشد بهره‌وری؛ماموریت ویژه حسابداری ]

حسابرسان داخلی خبره ایران در نخستین گردهمایی خود، سوگند یاد کردند تا ضمن پایبندی به اصول اخلاقی، حداکثر تلاش خود را در جهت شفافیت و سلامت مالی جامعه به کار گیرند.

کسب اعتبار جهانی

رئیس هیات‌مدیره انجمن حسابرسان داخلی ایران از تلاش مجدد این انجمن برای اتصال به انستیتوی جهانی حسابرسان داخلی خبر داد؛ تلاشی که تاکنون به دلیل وجود تحریم‌ها ناکام مانده بود.

علی رحمانی اظهار امیدواری کرد: با عضویت انجمن حسابرسان داخلی ایران در این انستیتو، اعتبار جهانی این انجمن افزایش یابد.

وی در این گردهمایی درخصوص گواهی حسابرسی داخلی خبره گفت: این تنها گواهی پذیرفته‌شده جهانی برای حسابرسان داخلی است و به‌عنوان استانداردی مطرح می‌شود که افراد، سطح شایستگی‌ها و مهارت خود در زمینه حسابرسی داخلی را با آن نشان می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر حسابرس داخلی در کنار گواهی‌های حرفه‌ای نظیر CPA، CMP، CGA، حسابرسی داخلی سیستم‌های اطلاعاتی و… می‌تواند گواهی حسابرسی داخلی خبره را داشته باشد و از این طریق، از فرصت‌های فراهم شده استفاده کند.

رحمانی تاکید کرد: این گواهی به‌عنوان کلید تسلط بر حرفه، بر اعتبار و احترام حسابرسی داخلی در حرفه و سازمان‌ها می‌افزاید.

وی سپس گفت: از زمان شروع برنامه حسابرس داخلی خبره توسط انجمن حسابرسی داخلی آمریکا در سال ۱۹۷۳، فرصت‌های بی‌شماری برای اعضای این حرفه در سراسر جهان فراهم شده تا توانایی‌های خود را به‌عنوان بازیگران کلیدی موفقیت سازمان، ارائه دهند.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص مزایای این برنامه گفت: ایجاد تمایز، نشان دادن مهارت به کارکنان داخلی و صاحبکاران برون‌سازمانی، توسعه دانش نسبت به بهترین شیوه‌های عمل در صنعت و فراهم آوردن بنیادی برای توسعه و پیشرفت مستمر سازمان از ویژگی‌های برنامه حسابرسی داخلی است.

رحمانی خاطرنشان کرد: شرکت در این برنامه، دستاورد باارزش و مزیت حرفه‌ای برای حسابرسان در همه سطوح شغلی، از جمله مدیران ارشد حسابرسی، مدیران حسابرسی، کارکنان مدیریت ریسک، همچنین دانشجویانی است که در دوره‌های آموزشی حسابداری و مالی تحصیل می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به لزوم پایبندی حسابرسان داخلی خبره به آیین اخلاق حرفه‌ای و اطمینان آنان نسبت به روزآمد بودن دانش و مهارت خود و نیز شرکت در دوره‌های آموزشی، تسلط بر مباحث حسابرسی داخلی، حسابرسی مستقل، حسابرسی دولتی، حسابرسی تقلب و حسابرسی دادگاهی و استانداردهای آنها، تسلط بر مباحث چارچوب‌های کنترل داخلی و مدیریت ریسک و نظام راهبری، تسلط بر قوانین و مقررات و سایر الزامات مرتبط و تسلط بر مباحث اقتصاد خرد و کلان را از مهم‌ترین ویژگی‌های حسابرس داخلی خبره دانست.

چالش اجرای استانداردهای حسابداری در شرایط پساتحریم

عضو شورای‌عالی بورس دیگر سخنران گردهمایی حسابرسان داخلی خبره بود که به بررسی نقش حسابداری حرفه‌ای در توسعه اقتصادی پرداخت.

حسین عبده‌تبریزی بر این باور است که در کیک تولید داخلی در کشور، سهم سرمایه، تا به آن حد افزایش یافته که افزودن سرمایه دیگر نمی‌تواند به افزایش تولید داخلی کمک کند؛ بنابراین نیازمند بهبود بهره‌وری هستیم.

وی نقش حسابداری را در افزایش بهره‌وری، بی‌مانند دانست و تاکید کرد: بدون استقرار نظام‌های حسابداری پیشرو، نمی‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

رئیس اسبق سازمان بورس در ادامه گفت: در شرایط پساتحریم، به‌کار گرفتن و اجرایی کردن استانداردهای حسابداری در حوزه گزارش‌دهی، بدون شک چالشی است زیرا کشور ما فاقد بسیاری از عناصر اساسی گزارش‌دهی و زیرساخت‌های آن است؛ از ضعف در چارچوب‌های قانونی و نظارتی گرفته تا فقدان ظرفیت انسانی و نهادهای مربوطه.

عبده در این‌خصوص توضیح داد: استانداردسازی و اصول حاکمیت شرکتی باید با هدف نهایی حفظ منافع عمومی دنبال شود، ضمن اینکه استانداردها و اصول باید به کار اداره کسب‌و‌کارها بیاید و باعث اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران شود.

وی یادآور شد: هرچند استانداردسازی، نقش عمده‌ای در توسعه گزارشگری دارد، اما فرآیند تعیین استانداردها، خود دچار مشکل دوباره‌کاری و فقدان هماهنگی است.

نقش اساسی حسابداری در توسعه اقتصادی

مشاور وزیر راه و شهرسازی سپس گفت: استفاده از استانداردهای بین‌المللی حسابداری به جای استانداردهای ملی، بر اعتباردهی گزارش‌های مالی می‌افزاید و آن را ارتقا می‌دهد، ضمن اینکه استانداردهای منسجم جهانی به پایداری کسب‌وکارها و رشد اقتصادی می‌انجامد.

عبده خاطرنشان کرد: ما اکنون شاهد نزدیک شدن استانداردها در سطح جهانی هستیم و همه قبول دارند که اختلاف شیوه‌های عمل حسابداری، نرخ توسعه را در سطح جهانی کند می‌کند.

عضو جامعه حسابداران ایران درباره نقش حسابداری در توسعه اقتصادی گفت: گزارش‌دهی شرکتی با کیفیت در ارتقای شفافیت، تسهیل انتقال سرمایه داخلی و خارجی، خلق محیط سرمایه‌گذاری سالم، تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران و ارتقای ثبات مالی، نقش اساسی دارد.

عبده افزود: نظام گزارشگری قدرتمند و قابل مقایسه در سطح بین‌المللی، جریان منابع مالی را تسهیل می‌کند و همزمان به کاهش فساد و سوءمدیریت منابع کمک می‌کند.

همچنین رقابت بین‌المللی تقویت می‌شود و شرکت‌ها برای برخورداری از منابع خارجی و فرصت‌های بازارهای بین‌المللی، ملزم به حفظ موقعیت رقابتی خود می‌شوند.

عضو انجمن حسابداران خبره ایران خطاب به حسابرسان داخلی خبره گفت: شما می‌توانید برای گسترش حرفه حسابداری، ظرفیت‌سازی کنید،‌ همان‌گونه که توسعه اقتصادی در توسعه حرفه حسابداری نقش داشته است و انجمن حسابرسان داخلی خبره ایران می‌تواند سطح مسوولیت‌پذیری حسابداری را ارتقا دهد و این خود در ظرفیت‌سازی در کشور موثر است.

عبده تبریزی ادامه داد: با وجود چالش‌های یاد شده به رویکردی منسجم برای ظرفیت‌سازی در حوزه‌های مرتبط نیاز است و باید ابزارهایی به منظور اندازه‌گیری پیشرفت‌ها و تعیین اولویت‌ها برای انجام اقدامات بیشتر به وجود آید.

وی تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی و اعتمادسازی در این حوزه هم در بخش عمومی و هم در بخش خصوصی به حرفه حسابداری توانمند نیاز داریم.

وی در پایان گفت: ظرفیت‌سازی همچنین به معنای ساخت کسب‌وکارهای پایدار و اخلاقی است که در راستای منافع عمومی کار می‌کنند و امروز در کشور ما چنین اقدامی نه فقط کاری برجسته، بلکه فراتر از آن، ضرورتی تام است که باید به دنبالش باشیم.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا